۰ نفر
۶ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۴:۰۶

تسنیم نوشت: آژانس بین المللی انرژی اتمی روز پنجشنبه در گزارش جدید خود تاکید کرد که ایران همچنان به مفاد توافق ژنو پایبند است.

به گزارش حوزه سیاست خارج خبرگزاری تسنیم، گزارش جدید آژانس نشان می دهد که تمام فعالیت های هسته ای صلح آمیز در تاسیسات هسته ای ایران تحت نظارت آژانس ادامه دارد و هیچ انحرافی از مقاصد صلح آمیز نداشته است.

این گزارش در بخش اجرای اقدامات داوطلبانه ایران طبق توافق ژنو و تمدید آن؛ مجددا بر راستی آزمایی اجرای این اقدامات توسط آژانس صحه گذاشته است.

اشاره به تحولات چند ماه اخیر از جمله ملاقات مدیرکل آژانس با رئیس جمهوری اسلامی ایران و دبیر شورایعالی امنیت ملی در تهران، تصویب برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) میان ایران و گروه 1+5 در وین، تصویب قطعنامه 2231 شورای امنیت مبنی بر لغو تمام قطعنامه های قبلی و همچنین توافق ایران و آژانس در خصوص نقشه راه برای پایان دادن به مسایل گذشته از دیگر محورهای این گزارش است.
آژانس در مورد اجرای نقشه راه برای حل مسایل گذشته اعلام کرد که ایران با ارائه توضیحات در 15 اوت اولین گام را اجرا کرده است.
آژانس بین المللی انرژی اتمی در این گزارش ادعا کرد: از گزارش پیشین در ماه مه (حدود اردیبهشت ماه) تا کنون آژانس همچنان سایت پارچین را از طریق ماهواره تحت نظر دارد و تحرک ماشین آلات، مصالح و ابزارهایی برای ساخت و ساز رصد شده است. همچنین توسعه کمی نیز با ساخت یک سازه کوچک در این سایت به چشم می خورد.

این درحالی است که ایران معتقد است برای ساخت و ساز در اماکن خود نیاز به اجازه آژانس ندارد.
این گزارش در حالی منتشر می شود که دو روز پیش «یوکیا آمانو» مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در بیانیه مقدماتی آغاز به کار نشست شورای حکام این آژانس تاکید کرد ایران بر اساس توافق برجام پروتکل الحاقی را اجرا خواهد کرد.

آمانو در این بیانیه افزود: گزارش من درباره راستی آزمایی و نظارت بر فعالیت هسته ای جمهوری اسلامی ایران در راستای قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل است که شورا از آژانس خواسته است تا نظارت بر تعهدات برنامه های هسته ای ایران را تحت برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) به عهده بگیرد.
وی با تاکید بر این که ایران طبق توافق برجام پروتکل الحاقی را اجرا خواهد کرد، گفت: من نسبت به این موضوع خوشبین هستم.
به ادعای وی، ایران در توافق هسته ای با 1+5 تعهدات فراتر از موافقتنامه جامع پادمان ایران و پروتکل الحاقی داده است که به آژانس کمک می کند درک بهتری نسبت به برنامه های صلح آمیز ایران داشته باشد.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 451135

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =