تسنیم نوشت:‌ معاون ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به انتقاد برخی کشورهای منطقه از نیروهای الحشد الشعبی عراق، گفت: عربستان نسبت به تصمیمات ملت و دولت عراق یک کشور بیگانه محسوب می‌شوند و حق دخالت در عراق را ندارند.

سردار سید مسعود جزایری با حضور در برنامه "من طهران" شبکه خبری العالم با محور "ایران و مبارزه با گروه‌های تکفیری و تروریستی" در پاسخ به سوالی درباره شکست گروه تروریستی داعش در شهر فلوجه عراق و حمایت ایران از این کشور در مبارزه با تروریسم داعش و نقش آفرینی تهران در نبرد علیه داعش در فلوجه گفت: اولا، ما هرنوع موفقیت و پیروزی را که برای دولت و مردم بزرگ عراق پیش بیاید به فال نیک می‌گیریم و به مردم و دولت این کشور و مردم منطقه تبریک می‌گوییم.

وی افزود: خوشبختانه اتفاقات خوبی در صحنه عراق رخ می‌دهد که محصول تلاش مشترک آحاد مختلف مردم از ادیان مختلف، مذاهب گوناگون، فرقه‌های مختلف و دولت، رزمندگان و ارتش عراق و به خصوص نیروهای بسیج مردمی است.

سردار جزایری تصریح کرد: خوشبختانه موفقیت‌های اخیر عراق، دارای نکات مثبت راهبردی برای منطقه و محیط امنیتی عراق است و آثار و برکات قابل توجهی خواهد داشت و از طرف دیگر، در واقع باعث اضمحلال روحی و روانی و کاهش توان عملیاتی تروریست‌ها و حامیان آنها در منطقه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم که این خط و سیر موفقیت‌ها و پیروزی‌ها در عراق ادامه پیدا کند و مردم این کشور روی آرامش را ان شاءالله با همت همگانی به خود ببینند. وظیفه همه ما مسلمانان و کسانی که به انسانیت احترام می‌گذارند، این است که از عراقی‌ها حمایت کنیم و به آنها کمک کنیم و امیدوارم به این وسیله شر تروریسم از منطقه ما برچیده شود.

سردار جزایری گفت: در مورد سوریه، باید این توجه را همگان داشته باشند که آمریکایی ها در سوریه و اصولا در منطقه بدنبال چه چیزی هستند. اسناد و شواهد گویای این است که آمریکا با جدیت به دنبال تضعیف عمومی کشورهای اسلامی است. حالا امروز نوبت عراق و سوریه است و فردا ممکن است نوبت کشورهای دیگر باشد و همین طور تجزیه عراق و تجزیه در سوریه.

معاون ستاد کل نیروهای مسلح افزود: بعضی عملیاتی که در سوریه و به خصوص توسط آمریکایی‌ها صورت می‌گیرد، در واقع فلش و خط سیری برای تجزیه است. کردها باید خیلی مراقب باشند. آحاد مختلف مردم سوریه باید مراقب کشورشان باشند. هرگونه تجزیه‌ای در سوریه و خدای نکرده عراق رخ دهد، هم درمیان مدت و هم دراز مدت به ضرر مردم آن کشورها و مردم منطقه است و اصولا تبعات منفی قابل توجهی به لحاظ امنیتی برای کل منطقه ما خواهد داشت و با جدیت باید در برابر این سیاست و راهبرد آمریکا که سیاست و راهبرد رژیم صهیونیستی هم هست، ایستاد و مقاومت کرد.

سردار جزایری در پاسخ به سوالی درباره نارضایتی برخی کشورهای منطقه و به طور مشخص رسانه‌های سعودی از روند اجرای عملیات در فلوجه و انتقاد آنها از نیروهای الحشد الشعبی (بسیج مردمی) و تلاش برای ایجاد کشمکش‌های طائفه‌ای بین اهالی شهر با نیروهای مشترک عراقی و نظرش درباره نارضایتی عربستان از آزادی شهر فلوجه تصریح کرد: ملاحظه بفرمایید که عربستان و حاکمان سعودی نسبت به تصمیمات ملت و دولت عراق یک کشور بیگانه محسوب می‌شوند و حق دخالت در امورات عراق را ندارند. مردم عراق تصمیم گرفته‌اند که با تروریسم و تجاوزگری مبارزه کنند و در برابر آن بیاستند. از طرف دیگر، باید توجه داشته باشیم که تروریست محصول کجا است و داعش از کجا پدید آماده است؟ به اعتراف غیرقابل انکار مسئولان و سران کشور آمریکا، صهیونیست‌ها، عربستان، حاکمان سعودی، ترکیه و سایرین، داعش محصول مشترک این کشورهاست.

وی خاطرنشان کرد: در واقع، ما یک جنگ نیابتی را توسط آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها در منطقه مشاهده می‌کنیم. ما در یک گذار و یک پیچ تاریخی و حساس در منطقه قرار داریم. عربستان با وهابیت یک ماموریت استراتژیک بر عهده دارد که چهره اسلام رحمانی و اسلامی را که می‌تواند در سراسر جهان فراگیر شود، مخدوش و مشَوه کند لذا ناظر اقداماتی هستیم که بعضا در طول تاریخ کمتر اتفاق می‌افتد. جنایاتی که در منطقه در این سال‌های اخیر توسط تروریست‌ها با عاملیت سعودی‌ها، جهانیان مشاهده می‌کنند، برای ده‌ها و صدها سال در ذائقه مردم باقی می‌ماند و متاسفانه خدشه به اسلام عزیز وارد می‌کند.

سردار جزائری افزود: طبیعی است که سعودی‌ها و حاکمان سعودی مخالف هرگونه پیشرفت دولت و مردم عراق باشند. حشد الشعبی مگر چه کسانی هستند. آنها مردم کوچه و بازار کشور عزیز و همسایه ما عراق هستند. آنها در واقع فداکارانه، بدون چشم داشت و با ایثار، جان عزیز خودشان را برای آزادی کشورشان و برای رهایی کشورشان از تروریسم نثار می‌کنند. شیعه در راه اهل سنت می‌جنگند و اهل سنت برای شیعه می‌جنگند.

وی گفت: اصولا ما تناقضات و اختلافات گسترده تاریخی بین شیعه و سنی در منطقه، تا قبل از جریانات اخیر، آنچنان که امروز متاسفانه پیش آمده است، مشاهده نمی‌کنیم. این یک عارضه غیرطبیعی و مصنوعی است که متاسفانه منطقه ما را فرا گرفته است و آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند که با ایجاد جنگ شیعه و سنی، مقاصد خودشان را پیاده‌سازی کنند و اسرائیل غاصب در آرامش به سر ببرد.

27213

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 550527

برچسب‌ها