ایسنا نوشت: حمیدرضا صدر می‌گوید: جوایز ادبی روشن نگه داشتن چراغ کتاب با زحمت فراوان است، البته هزینه‌های زندگی در این شهر آن‌قدر بالاست که جوایز تغییری در زندگی افراد ایجاد نمی‌کند.

در هشتمین جایزه جلال آل احمد، حمیدرضا صدر برای کتاب «تو در قاهره خواهی مرد» در بخش مستدنگاری شایسته تقدیر شناخته شد. او در سخنرانی خود بیان کرد: «پدرم 36 سال پیش مرا با کتاب و روزنامه بزرگ کرد و از من می‌خواست که از شاعران بزرگی همچون حافظ و سعدی و مولانا بخوانم. همیشه ناامیدش کردم اما دوست دارم امروز در این سالن حضور داشته باشد تا بگوید ای پسر بالاخره قدمی برداشتی. اهل قلم همیشه به خاطر نوع کارشان کمی خودخواه هستند و مجبورند در خلوت کار کنند. لازم است همین جا از همسرم که در بستر بیماری است تشکر کنم. همچنین باید جامعه مادی‌گرایی هم چرخش بچرخد و باید نشر زنده بماند. به همین دلیل از ناشرم نشر چشمه برای تحملی که داشت تشکر می‌کنم.»

حمیدرضا صدر در گفت‌وگویی با خبرنگار ادبیات و نشر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره وضع کتاب در ایران گفت: مقوله کتاب در ایران حتی مثل آب‌باریکه هم نیست؛ بلکه بیشتر شبیه قطره‌چکان است. در دوره‌ای که فقر اقتصادی همه را نشانه می‌رود، اولین چیزی که از سبد خانواده حذف می‌شود، فرهنگ است. چون افراد نمی‌توانند هزینه حمل و نقل، خوراک، مسکن و ... را حذف کنند، با این هزینه‌ها مدارا می‌کنند.

این تحلیل‌گر فوتبال ادامه داد: همیشه کتاب آخر لیست هزینه‌ها قرار دارد. این مربوط به خانواده‌هایی‌ است که امکان مالی ندارند. بخشی از جامعه هم که دچار بحران مالی نبوده، در بحران فرهنگی قرار دارد و اهل خواندن نیست. در واقع کتاب برای کسانی مانده که می‌خواهند چراغ کتاب را روشن نگه دارند. باید چراغ کتاب روشن بماند. این جوایز، تجمع‌های ادبی و ... روشن نگه داشتن چراغ کتاب با زحمت‌های فراوان است.

نویسنده کتاب «تو در قاهره خواهی مرد» درباره کتاب خود بیان کرد: کتاب درباره زندگی شاه در سال 1344 است. در فروردین‌ماه این سال شاه مورد سوءقصد قرار می‌گیرد. کتاب وقایع نوروز این سال تا سال بعد را پوشش می‌دهد. در طی رخدادها فلاش‌بک به کودکی و فلاش‌فوروارد به مرگش زده می‌شود. عنوان کتاب هم به مرگ شاه بازمی‌گردد.

او درباره منابع مورد نیاز مستندنگاری این اثر اظهار کرد: جزییات کتاب تماما تاریخی است و از تحقیقاتم در کتابخانه‌ها به دست آمده است. اما از نگاه خودم کتاب درباره کسی است که در چنبره قدرت و ثروت قرار گرفته، اما با بیم به دنیای اطرافش نگاه می‌کند، چون دشمنان زیادی دارد. این کتاب به نوعی مربوط به ترس و قدرت است.

صدر درباره تاثیر جایزه‌های ادبی بیان کرد: تصور نمی‌کنم جوایز و جشنواره‌های ادبی خیلی تاثیر داشته باشند. درسال هزاران عنوان کتاب منتشر می‌شود و در این بین تنها چند کتاب معدود جایزه می‌گیرند. با هزینه‌هایی که در این کشور وجود دارد این جوایز آن‌قدر مورد توجه نیستند. هزینه‌های زندگی در این شهر آن‌قدر بالاست که این جوایز تغییری در زندگی افراد ایجاد نمی‌کند.

حمیدرضا صدر، زاده 30 فروردین 1335، مدرس دانشگاه و روزنامه‌نگار است. او معمولاً به عنوان کارشناس فوتبال به برنامه‌های صداوسیما دعوت می‏‌شود و رویکردش به فوتبال آمیخته با جنبه‌های تاریخی، اجتماعی و روانشناسانه است.

۵۸۵۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 481821

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =