اس 400 چه خصوصیاتی دارد که مسکو می‌خواهد در سوریه مستقرش کند؟/پیشرفته‌ترین پدافند هوایی روسیه

مقام‌های روسیه اعلام کرده‌اند که پس سرنگون شدن یک فروند سوخو-24 این کشور قصد استقرار سامانه موشکی اس-400 را در پایگاه هوایی الحمیمیم دارند. استقرار این سامانه اما چرا مهم و راهبردی است؟

سامانه زمین به هوای اس 400 مشهور به پیروزی (Triumf) نسل جدید سیستم پدافند هوایی روسیه است که توسط "مرکز طراحی الماس" (Almaz Central Design) طراحی شده و به عنوان یک بهبود از خانواده پدافند هوایی اس-300 به‌شمار می‌رود.
این سامانه زمین به هوا قابلیت‌های سیستم‌های دیگر از سری اس۳۰۰ را به چالش می‌کشد و برد آن حداقل دو برابر بیشتر از برد ام‌آی‌ام-۱۰۴پاتریوت (MIM-104 Patriot) است.
اس-۴۰۰ قادر به تشخیص ۱۰۰ هدف به طور هم‌زمان و درگیر شدن با ۱۲ هدف به طور هم‌زمان از محدودهٔ ۴۰۰ کیلومتری است، از جملهٔ این هدف‌ها؛ هواپیما، موشک‌های کروز و موشک‌های بالستیک است. اس-400 براي پوشش كامل پدافندي خود از موشك‌هاي مختلفي استفاده مي‌كند.
اس-۴۰۰ با داشتن قابلیت ۳ موشک مختلف، بسیار دوربرد ۴۰ان۶ (40N6)، دوربرد ۴۸ان۶ (48N6)، و موشک‌های با برد متوسط ۹ام۹۶ (9M96) قادر به پوشش کل عملکرد مورد نیاز است.
يک گردان معمولی اس-۴۰۰ از دست‌کم هشت سکوی پرتاب با ۳۲ موشک و یک پست فرماندهی سیار تشکیل شده‌است.

به نوشته نووستی مجموعه پدافند موشکی ‌اس - 400 ، تنها دارای یک نقص است: مغز الکترونیک آن قدیمی شده است. از سایر جوانب اما برتر از سامانه موشکي پاتریوت آمریکاست: برد عمل آن 400 کیلومتر است در برابر 30 کیلومتر، ارتفاع اصابت به هدف تا 30 کیومتر در برابر 24 کیلومتر، مساحت پوشش دهی هدف 500 کیلومتر مربع در برابر 150 کیلومتر مربع.

سامانه S400شامل اجزای زیر است: خودروی ارتباطی ۳۰K6E، خودروی فرمانده ۵۵K6E،رادار هشدار دهنده ۹۲N6E / ۶، واحد پرتابگر موشک ۹۸ZHE، رادار درگیری ۹۲N6، خودروی بارگذار و خودروی حامل موشک یدک و واحد کنترل ۳۰K6E.
واحد کنترل ۳۰K6E برای کنترل و هماهنگی اجزای مختلف اس۴۰۰ است . این سامانه توان کنترل اجرای مختلف سامانه های اس ۳۰۰ پی ام یو ۱ و پی ام یو ۲ و اس ۴۰۰ و اجزای سامانه های سام۱۱ و ۱۷ را دارد ویا می تواند سامانه های کوتاه برد پانتسیر اس۱ و تور ام ۱ و ام ۲را در کنار سامانه های اس۴۰۰ با یک دیگر مدیریت کند تا ارتفاع بالا و پایین را پوشش دهد.

واحد فرماندهي که تمام اطلاعات جمع آوری شده از رادار جستجو و رادار درگیری و سامانه مختلف را جمع اوری و در اختیار خدمه برای تصمیم گیری نهایی می گذارد.این واحد بر روی شاسی هشت چرخ اورال ۵۳۲۸ نصب است. در این خودرو ۵ نفر وجود دارند که کل سیستم را مدیریت می کنند.

استقرار اين سامانه در پايگاه هوايي الحمیمیم در نزديكي لاذقيه مي‌تواند پوشش كامل و مناسب پدافند هوايي را در اين منطقه ايجاد كند.

5454

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 482512

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 44
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • منصور IR ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    در ضمن روسیه اس پونصد را داره مبسازه که در پایان مراحل ساخت قرار داره و بزودی قراره به ارتش روسیه تحویل داده بشه اعلام شده این سامانه از پیشرفته ترین سامانه ضد هوایی آمریکا یعنی پاک 3 پیشرفته تره. در موردش تو اینترنت سرچ کنید خیلی چیز جالبیه
    • محسن A1 ۲۱:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
      با این عمل ترکیه معلوم شد هنوزم یه عده بی کله مثل صذام تو منطقه وجود دارن برا همین ما هم باید سریعا به نوسازی قوای نظامی به خصوص نیرو هوایی تا احمق های منطقه حوس نکنن باچه مارم گاز بگیرن
    • بی نام IR ۲۱:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
      اینا یکیش اشتباها بخور انتالیا چی میشه؟
    • امیر A1 ۰۳:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۵
      50 5
      موشک زمین به زمین نیست که بخوره آنتالیا زمین به هواست
    • سهیل IR ۰۴:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۵
      41 6
      باهاش گنجشکم میشه زد؟
    • بی نام A1 ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۵
      16 1
      محسن شما اول برو ببین اس 300 که پولشو گرفتن تحویل میدن بعد به فکر نوسازی ناوگان نیروی هوایی باش
  • بی نام A1 ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    93 10
    از اینا به ما هم بدن
  • عرفان IR ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    79 13
    روسیه سامانه قویتر از اس 400 داره که برای تهدیدات ناتو اماده کرده به خاطر همینه که اس 400 رو به چین وهند داره میفروشه ودر اینده نزدیک به ایران هم خواهد فروخت جدیدا عربستان هم تقاضا کرده این سیستم رو از روسیه بخره
    • منصور IR ۲۱:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
      37 7
      بله همينطوره كه آقا عرفان ميگه.... اين مطلب رو قبلا تو اينترنت خونده بودم
  • محمد IR ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    37 5
    فنی بود من خیلیاشو متوجه نشدم . نمیشه یه توضیح هم برا افراد عادی بگذارید؟
    • بی نام IR ۲۱:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
      83 20
      یعنی اگه ترکیه دوباره بخواد با اف16 امریکایی جنگنده های روسی رو بزنه با اس 400 طرفه
  • بی نام A1 ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    30 7
    خدای من
  • ایرانی A1 ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    58 9
    خیلی پیشرفته هست... کاش ی فیلمی از عملکرد اس 400 یا اس 300 موقع انجام عملیات میزاشتید.
    • بی نام A1 ۰۶:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
      4 3
      موقعیکه عملیات بود نگذاشتن موبایل ببریم والافیلم میگرفتم
  • سینا A1 ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    این ترکیه رو آدم کنید خوبه
  • hamed A1 ۲۱:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    71 10
    بزن دست قشنگه را که رفتیم برا جنگ جهانی سوم
  • فرزاد IR ۲۱:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    54 32
    فکر نمی کنید حالا که روسیه این همه تجهیزات داره می بره سوریه اگه فردا روز اونجا جنگ تموم بشه دیگه به این راحتیا از اونجا خارج نمیشن و عملا سوریه میشه بله قربان گوی روسها ؟
  • بی نام IR ۲۱:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    35 85
    اینا که گفتی فقط رو کاغذه در عمل یه ببر کاغذی بی خاصیت بیشتر نیست حد اکثرش بتونه یه هواپیمای مسافربری پهن پیکر اونم بعد چند شلیک بزنه. تبلیغات با واقعیت خیلی فاصله داره اگه میگید اگه خوب نیست چرا غربیها واکنش نشون میدن بخاطر سیاست کلی غرب در مخالفت با هرگونه سلاح برای کشورهای غیر دوسنشاناست.
    • بی نام A1 ۰۶:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۵
      52 8
      استاد شما خودتون شخصا برای تست موشک ها در محل حضور داشتید؟ پنتاگون هم با این قطعیت که شما نظر میدید نظر نمیده
    • بی نام IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۵
      9 0
      جناب استاد متخصص صنایع نظامی روسیه، می شه بفرمایین اگه اس ۴۰۰ بده چرا آمریکا و اسراییل دارن خودشون رو می کشن که روسیه به ایران اس ۳۰۰ که قدیمی تر و ضعیف تر هم هست، نده. دوستان یه حرفایی می زنن آدم به عقل آمریکایی ها هم شک می کنه.
    • بی نام IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۵
      6 0
      اگه با سواد بودی مفتضحانه رو مفتضهانه نمی نوشتی عزیز جان.
    • ناشناس IR ۰۱:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۶
      3 3
      علت ضعیف بودن جنگنده های شوروی سابق در برابر غربی ها حالا دیگه فاش شده است. متن خاطراتی رو که خوندم دقیق حفظ نکردم ولی کلیت آن این بود که در دهه 1970 یا 1980 دقیق خاطرم نیست یکی از مدیران ارشد شوروی سابق تمام طرح های الکترونیکی و ... سیستم های الکترونیکی و راداری شوروی سابق رو بعلاوه طرح های دردست آماده سازی برای آینده رو با جزئیات کامل آنها به آمریکا و غرب منتقل کرده بود. به همین دلیل مخفی مانده، جنگنده های آمریکائی براحتی هواپیماهای شوروی رو سرنگون می کردند. همانطور که هواپیماهای ایران از ابتدا تا اواسط جنگ و بعدها آمریکا و غرب هواپیماهای عراقی رو نابود کردند.
    • بی نام A1 ۰۴:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
      2 2
      در پاسخ شما اولین نسل این خانواده یعنی اس ۷۵ در سال ۱۹۶۰ هواپیمای جاسوسی یو ۲ امریکا رو در شوروی زد. در مقایسه هواپیماها هم جنگ ایران و عراق نباید ملاک باشه چون جنگنده های ما نسل بالاتر بودند پیشرفته ترین جنگنده ای که شوروی به عراق داد میگ ۲۵ بود که ده سال قبل از اف۱۴ ساخته شده بود. با ابن حال در سالهای اخر جنگ و بالا رفتن مهارت عراقیها ما با اف ۱۴ و موشکهای فونیکس هم نتونستیم میگ ۲۵ رو بزنیم در حالیکه هر روز تهران رو بمباران میکرد و اخرش هم با مدل چینی سامانه موشکی سام ۲ روسی یکی از این هواپیماها رو در اصفهان زیم. اگر میخواهید جنگنده های هم نسل شرق و غرب رو مقایسه کنید امار جنگ ویتنام رو مرور کنید که نتیجه ۱ به ۲/۵ به نفع جنگنده های شوروی بوده.
  • محمد A1 ۰۴:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۵
    14 21
    ان الله مع الصابرین درضمن ترکیه اول کاری داره له می شه:
  • موسا A1 ۰۴:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۵
    41 10
    خیلی خوشحالید نه ؟ آخه مومن خدا روسیه اگر یلی بود که پس از سالها قد بازی در افغانستان دمش رو روی کولش نمیذاشت فرار کنه . آنهم بغل گوشش . تا چه رسد به سوریه . دم دولتمردان ما گرم که در هر مجادله ای طرف روسیه را می گیرند
    • ناشناس A1 ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۵
      3 5
      آمریکا هم پس از اشغال افغانستان و عراق بالاخره مثل شوروی سابق دم خود را روی کول خود گذاشت و این دو کشور را به حال خود رها کرد
    • بی نام IR ۰۶:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۶
      6 6
      آخه آمریکا هم که اگه یلی بود از ویتنام با اونهمه جنایت با خواری فرار نمیکرد. از عراق و افغانستان که دیگه نگیم .. مطمئن باش اگه 10 درصد شانس هم در حمله به ایران داشت الان حمله میکرد . نمیدونم چرا بعضیا از آمریکا اینقدر میترسن . من میدونم آمریکا قویه ولی اگه به ایران حمله کنه مطمئن باشید که 90 درصد ارتششو اینبار از دست میده و دیگه از آمریکا چیزی نمیمونه که گردن کلفتی کنه. اینها همه تبلیغات فیلمهای هالیوودی هستند که مردم ما نگاه میکنند .
    • حسن IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۶
      5 1
      عزیزم امریکا تو افغاتستان عراق چیکار کرد به غیر از درست کردن داعش
  • بی نام A1 ۰۵:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۵
    9 0
    این موشک ها ضد حملات هوایی هستند. برای زدن شهر ساخته نشدند که
  • مهمون A1 ۰۵:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۵
    5 11
    بهترین راه برای مبارزه با تروریستها اینه که دولت سوریه اعلام کنه از فلان ساعت کلیه تردد های ماشینی و انسانی ار مرز ترکیه و سوریه ممنوعه و وبا کمک روسیه به مواردی که این ممنوعیت رو نقض کنند حمله میشه...ببینید اگه سر یکماه داعش از بین نرفت..
  • سعید خرم آبادی A1 ۰۵:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۵
    5 20
    قویترین مرد دنیا به تعبیر یکی از صاحب نظران غرب
  • بی نام IR ۰۶:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۵
    99 6
    درعجبم از کسانی که از توان نظامی روسیه ذوق زده شدن.قدرت نظامی روسیه و هرکشور دیگری برای خودش هست چه ربطی به ما داره؟ ما باید از پیشرفت نظامی خودمون خوشحال باشیم نه کشورهای دیگه
    • بی نام IR ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۶
      7 1
      روسیه بخشی از اتحاد جماهیر شوروی سابق که از قدرت به ظاهر زیادش تجزیه شد.
  • ناشناس A1 ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۵
    8 2
    در قدرت نظامي روس ها شك نكنيد كه اگر بخواهند كاري كنند بدون ترس و واهمه اي انجام داده و هيچ كس قدرت رويارويي با آن ها را نخواهد داشت، نمونه اش شبه جزيره ي كريمه كه ناتو و امريكا هيچ كاري از پيش نبردند. در ضمن زود قضاوت نكنيد و زدن يك بمب افكن سوخو٢٤ قديمي آن هم با يك سري ادعاهاي فرضي و در قلمرو سوريه و نه روسيه چيزي نيست كه به خاطر آن پوتين دستور لشكركشي و نابودي تركيه را صادر كند و پاسخ نظامي ابر قدرتي مثل روسيه نيز حساب شده و به جا خواهد بود . ضمن اينكه هيچ ابرقدرتي تمام برگ هاي خود را رو نميكند و اين چيزهايي كه از روسيه شنيده ايد شايد ١٠ درصد از توان واقعي اين كشور باشد
  • بی نام A1 ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۵
    13 0
    تاریخ نشون داده که همیشه روسها دوستان خوبی برای ما نبودند و به قول پوتین از پشت خنجر میزنن....
  • بی نام A1 ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۵
    5 6
    بعد از اینکه یک رییس جمهور جمهوری خواه اومد . اون موقع حال روسیه رو دیدن تماشا داره.... منتظر اون روزم
  • بی نام IR ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۵
    6 3
    امیدوارم روزی برسد که داعش وتروریست های وهابی ازبین برود وحامیان آنها چون ترکیه وعریستان با کمک روسیه و ایران ازبین بروند وایران هم به موشک های برتر از اس 400 دست یابد
  • فردين A1 ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۵
    2 0
    سلام ممنون ازتلاشهاى شبانه روزيتون وخداقوت ميگم ففطتنهاخواهشى كه دارم توى نثرخبرهاتون اشتباه تايپى زيادهست ودرخيلى مواقع حروف كلمات ازهم جداهستن كه باعث مشكل درتشخيص كلمات ميشه،لطفاًاگه امكانش هس تصحيح كنيد.متشكر فردين ازشيراز
  • بی نام A1 ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۵
    9 11
    مطمن باشید روسیه با این ادعای که داره باعث جنگ جهانی میشه.. یادتون نره چه کشورهای در آخر جون هیتلر رو گرفتن و جون روسیه رو نجات دادن..ولی روسیه الان ادعا داره و شاخ برای اون کشورها..ولی بدونید بزرگترین نیروی نظامی دنیا آمریکا هست و بیشترین و مجهزترین صلاح ها اول آمریکا و ناتو بعد روسیه هست...چطوره اعضای ناتو همه باهم خوبن فقط این روسیه شده واسه خودش ادعا و داره خراب میکنه..آمریکا و هم پیمانان اصلیش لیزری دارن که با دادن مشخصات بهش اون چیزو مثل پودر میکنه..حالا روسیه بره اس 1000 درست کنه..امریکا که نمیاد لو بده چی داره.هرکی من من میکنه چیزی نشون میده یعنی هیچی در توان نداره.فقط ایران خودمون عشقه
    • بی نام RU ۰۱:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۰
      3 5
      حتما همون ایزری که تو فیلمای فانتزی تخلیلی جنگ ستارگان داشتن رو عرض میکنی دیگه
  • کیان A1 ۲۳:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۶
    4 0
    در پاسخ دوستمان که گفته چرا هواپیما ترکیه توانسته هواپیما روسی را بزنه چون هواپیمای روسی برای بمب باران رفته بود نه جنگ هوایی وخلبان روس فکراش را هم نمی کرده که هواپیمای ترکیه از داخل خاک خودبه طرافش موشک شلیک می کنه تا مانور لازم را بدهد
  • بی نام A1 ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    2 2
    قصه نخورید ایران بزودی سامانه موشکی جدیدی رو رونمایی میکنه که هیچ کشوری تصورش هم رو نمیکنه وبالا ترین قدرت موشکی دنیا رو به نمایش میزاره. نیازی به اس400 روسیه نداره.
  • میلاد A1 ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
    0 0
    دوستان گل،این سیستم پدافندی در نوع خودش رغیب نداره ،یه مثال کوچیک چین با این همه قدرت اقتصادی فقط داره تجهیزات نظامیش رو از روسیه میخره، اصلا روس ها ترسی از تجهیزات امریکا و ناتو ندارن ولی وقتی روسیه یه تکونی میخوره کشورهایه دیگه میلرزن،اف ۲۲امریکا با این همه پیشرفت نمیتونه از پس سوخو۳۵روسیه کاری بکنه،،یه فروند سوخو ۳۵روسیه اگه بر فراز اتلانتیک پرواز کنه ببین چی میشه دنیا بهم میریزه اس ۴۰۰رو اوردن سوریه همه ترسیدن ،یکم فکر کنید :این همه اتش بس و میانجی گری برای حلب سوریه بخاطراینه اس ۴۰۰ اونطرف اماده شلیک به هر پرنده ای هس و حلب شده فقط جولان سوخوها روسیه
  • کسری FI ۰۶:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۹
    0 0
    به خدا نا امید شدیم از این اس 300 و اس 400 کلی ادعا پشت این قضیه خوابیده بود.........مگه کل خاک سوریه و فاصله با دریای مدیترانه چقدر است که اس سیصد و چهارصد روسها تو لاذقیه و طرطوس جواب ندادن. به کروز تام هاوک... بعدش جایی ادعا شده که خاموش بودن ...اخه تو جنگ که خاموش بودن اینها معنی نمیده ..... اصلا شاید با موشکهای معمولی خود پایگاههای روسها رو می زدن که دلیلی نداره خاموش باشن.... اگه هم روشن بودن و کاری نکردن که یا توان مقابله با هاوک رو نداشتن یا مثل همیشه روس ها خیانت کردن به سوری ها و گرنه اس سیصد و چهار صد توان مقابله با کروز امریکایی هاوک را نداشتند که محتمل همین است..... اساتید ما رو قانع کنن که سواد نظامی شما زیاده....من که قانع نمی شم