ویژه نامه نوروزی اعتماد نوشت:

بخشهایی از سخنان اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در گفتگو با ویژه نامه نوروزی اعتماد:

-یک نفر مثل بابک زنجانی پرونده‌ای دارد به بزرگی دو میلیارد و هفتصد میلیون دلار. ۱۰ درصد این مبلغ می‌شود ۲۷۰ میلیون دلار. ۲۷۰ میلیون دلار هم در ایران و هم در همه دنیا پول بسیار بزرگی است. من برای نشان دادن بزرگی این رقم مثال می‌زنم. وقتی کشوری می‌خواهد در کشوری دیگر اخلال کند و آن دولت را با مشکل مواجه کند، بودجه‌ای در حد و اندازه بیست میلیون دلار را در نظر می‌گیرد اما شما ببینید با چه رقمی روبه‌رو هستید. این عدد می‌تواند خیلی‌ها را آلوده کند. بالاخره خیلی‌ها ممکن است اغوا شوند و در مسیر دولت سنگ اندازی کنند. به هر حال اگر کسی بخواهد در این مسیر یعنی مبارزه با فساد ورود پیدا کند باید الک خود را آویخته باشد. این مسیر سخت است و باید تا آخر این راه را با قاطعیت رفت.

- دریک مقطع کوتاه یعنی در فاصله مهر ۸۹ تا دی ۹۰ معادل ۲۲ میلیارد دلار ارز کشور در بازار دوبی و استانبول فروخته شده است. بهانه این است که می‌خواهیم بازار را مدیریت کنیم، بعضی می‌گویند ارز را فروخته‌اند و به جایش ریال آوردند اما حرف اینجاست که وقتی کسی می‌خواهد از ایران خارج شود ما جیبش را می‌گردیم که بیش از ۳ هزار دلار نبرد چون ارز کالای حیاتی است. فقط از طریق سیستم بانکی و برای واردات مورد نیاز باید خارج شود. باید گزارش شود که این ۲۲میلیارد دلار که رفت از چه مسیری برگشت و اگر برنگشت باید جواب دهند چرا چنین اتفاقی رخ داده است.

- سیاست دولت اصلا افشاگری و پرده‌دری نیست. اطلاع‌رسانی شفاف به مردم است تا در جریان اوضاع کشور قرار بگیرند.
-دولت اصلا (بگم بگم را) دوست ندارد. ما می‌خواهیم مردم بدانند چه اتفاقاتی افتاده و ریشه‌یابی کنند چرا این اتفاقات رخ داده است. تمام صحبتی که من راجع به مفاسد مطرح کردم حول دو موضوع است. یکی بابک زنجانی که فکر می‌کنم بزرگ‌ترین فساد را مرتکب شده است و اگر کسی دو میلیارد و هفتصد و یک میلیون دلار فساد کرده باشد حرفم را اصلاح می‌کنم و یکی درباره همین سوء مدیریت ۲۲ میلیارد دلاری. قاطعانه می‌گویم ماجرای بابک زنجانی بزرگ‌ترین فساد در یک قرن اخیر بود.

- ما ۶۰ بانک اطلاعاتی داریم. خود من روی این موضوع خیلی وقت گذاشتم. این ۶۰ بانک شامل سفر خارج از کشور، بانک دارندگان اتومبیل خاص و مالیات‌دهندگان و وضعیت حقوق دولتی‌ها و خصوصی‌هاست. اما اطلاعات همه بانک‌های اطلاعاتی را بگذاریم به عدد بالایی نمی‌رسیم.

- یکی از شعارهایی که آقای روحانی وعده داده بودند و بارها در اظهارنظرهایشان از آن سخن گفته‌اند بحث آشتی ملی است. سال ۹۲ به هر دلیلی به کسانی که فکر می‌کردند دچار محدودیت‌های اجباری شده‌اند فرصت بازیگری سیاسی داده شد و نتیجه‌اش را امروز مشاهده می‌کنیم اما شما بهتر از ما اطلاع دارید که انتخابات ریاست‌جمهوری تفاوت هویتی با انتخابات مجلس دارد. در انتخابات مجلس، جناح‌های سیاسی اتمیزه‌تر وارد بحث انتخابات می‌شوند و اعمال نظر نهادهای نظارتی هم به تبع آن متفاوت است. دولت برای اینکه بتواند مجوز بازیگری سیاسی اصلاح‌طلبان را برای انتخابات مجلس بگیرد، که این خود می‌تواند مقدمه همان بحث آشتی ملی باشد، چه کار مشخصی می‌تواند انجام دهد؟

- آقای روحانی رییس‌جمهور پرقدرت ۸ ساله خواهد بود. بی تردید آقای روحانی با تجربه‌تر و دقیق‌تر شده است. من در جلساتی با آقای روحانی بوده‌ام که اعضای جلسه موضوعی را کاملا مخالف با نظر ایشان مطرح کرده‌اند که ایشان هم در نهایت نظر اعضا را پذیرفته است. چنین مدیری حتما کارنامه موفقی خواهد داشت. هر چند عده‌ای می‌خواهند با هیاهو و جنجال، موفقیت دولت را کمرنگ کنند که من به شما می‌گویم نگران آنها نباشید.

 


17231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 406372

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۹
    27 3
    امیدوارم سفر حج و کربلا رو هم سر خارجی به حساب بیارید
  • معلم از تهران IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۹
    12 55
    سلام ، یک میلیون معلم با خانواده و دوستداران معلم بدلیل تبعیض بین معلمان با سایر کارکنان دولت به دکتر روحانی عزیز در شرایطی وضعیت معلمان از لحاظ حقوق همانند سایر کارکنان دولت نشود با عرض پوزش به دکتر روحانی رای نخواهیم داد و قطعا رای خود را به دکتر احمدی نژاد خواهیم داد که انصاف قدم های مثبتی برای معلمان برداشتن ، از جمله همین طرح رتبه بندی ، کواهینامه نوع دوم ، نظام خذمات کشوری ، که دولت دکتر روحانی پس از سه سال هنوز آنرا اجرا نکرده است ، چطور پزشکان عزیز با مدرک دکترا از بیمارستانهای دولتی ماهی 100 میلیون تومان حقوق و حق کارانه دریافت نمایند اما معلم با تحصیلات دکترا ماهی یک میلیون تومان ،
  • بی نام A1 ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۹
    7 10
    نگران شما هستیم
  • بی نام A1 ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۹
    18 34
    منتظر بمونید تا هشت ساله بشید..البته نه اینکه اوصولگرا باشم این حرفو بگم..نه من طرفدار خاتمی ام اما شما نتونستین شعارهای تان را عملی کنید ..پیشرفت بود..اما نه در اندازه شعارهایتان
  • بی نام A1 ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۹
    28 11
    برای ما چه فرقی داره؟روحانی یا کس دیگه . مهم این است که مشکلات مردم روی زمین است