انتشارات سخن، برای نمایشگاه کتاب امسال خبرهای خوبی دارد. به خصوص برای علاقمندان آثار دکتر شفیعی کدکنی، ایرج افشار و رضا داوری اردکانی.

به گزارش خبرگزای خبرآنلاین، «در هرگز و همیشه انسان» آخرین جلد از مجموعه میراث عرفانی است که به قلم دکتر شفیعی کدکنی منتشر شده است. این کتاب به بررسی آثار و افکار خواجه عبدالله انصاری پرداخته و از یک مقدمه و پنج فصل تشکیل شده است.

مجموعه میراث عرفانی، مجموعه‌ای است که در آن دکتر شفیعی کدکنی هر بار به سراغ یکی از بزرگان عرفان ایرانی رفته است و با نگاهی موشکافانه و از منظر ادبی و عرفانی به تحلیل و بررسی افکار و آثار این بزرگان پرداخته است. «دفتر روشنایی» (بایزید بسطامی)، «نوشته بر دریا» (ابوالحسن خرقانی)، «چشیدن طعم وقت» (ابوسعید ابوالخیر)، «درویش ستیهنده» (شیخ جام) و ... از جمله آثاری است که در این مجموعه به چاپ رسیده است. 

از دکتر شفیعی کدکنی همچنین کتاب «منطق‌الطیر» عطار که با تصحیح دکتر کدکنی پیش از این بارها چاپ شده بود امسال نیز تجدید چاپ شده است. «با چراغ و آینه» و «ادوار شعر فارسی» از دیگر آثاری استاد کدکنی است که امسال در غرفه انتشارات سخن می‌شود سراغ‌شان را گرفت. 

علاوه بر این، انتشارات سخن «یادداشت‌های روزانه ذکاءالملک فروغی» را نیز به خواستاری ایرج افشار و به کوشش دکتر افشین وفایی و پژمان فیروزبخش روانه نمایشگاه کتاب می‌کند. ذکاءالملک روزنامه‌نگار، سیاستمدار، دیپلمات، نماینده مجلس و یکی از چهره‌های برجسته دوره قاجار بود که فرهنگستان ایران را تاسیس کرد. او آخرین نخست وزیر ایران در دوره رضاشاه بود. 

ترجمه زندگی‌نامه‌های فلاسفه غرب، «سیر حکمت در اروپا» و شاگردی کمال‌الملک از دیگر نکاتی است که درباره ذکاءالملک می‌توان به آن اشاره کرد. 

مجموعه چهار جلدی «قرآن در شعر پارسی» دیگر اثری است که انتشارات سخن منتشر می‌کند. این کتاب را دکتر امیراسماعیل آذر به رشته تحریر درآورده است. 

امسال همچنین دو کتاب از علی احمدسعید معروف به آدونیس شاعر مشهور عرب در فهرست تازه‌های چاپ انتشارات سخن قرار دارد. «قرآن سرچشمه نثر عربی» و «سیری در شعر عربی» دو کتابی هستند که به اهتمام و ترجمه و تدوین دکتر حبیب‌الله عباسی منتشر شده‌اند. کتاب «قرآن سرچشمه نثر عربی» به تکوین و تطور نثر عربی از جاهلیت تا سقوط بغداد و «سیری در شعر عربی» به بررسی شعر عرب در همین بازه زمانی می‌پردازد. 

از دکتر تقی پورنامداریان نیز کتاب «داستان پیامبران در کلیات شمس» توسط انتشارات سخن به چاپ رسیده است. این کتاب که پیش از این توسط پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در دو جلد مجزا در سال ۱۳۸۵ منتشر شده بود حالا با ویرایش جدید نویسنده در یک مجلد منتشر شده است. در این کتاب دکتر پورنامداریان به شرح و تفسیر عرفانی داستان‌ها در غزل‌های مولوی پرداخته است. 

از زنده‌یاد ایرج افشار نیز کتاب «سفینه بولونیا»‌امسال در نمایشگاه کتاب حضور دارد. این جنگ شعر به همت ایرج افشار، افشین وفایی و شهریار شاهین‌دژی تدوین شده است. 

انتشارات سخن امسال با چاپ کتاب «علم، اخلاق و سیاست» از دکتر رضا داوری اردکانی، بیستمین اثر از این نویسنده و متفکر را هم به چاپ رسانده است. 

همچنین از مجموعه در ترازوی نقد، کتاب «پرواز را به خاطر بسپار» به اهتمام فریبا یوسفی به چاپ رسیده است. این کتاب به بررسی اشعار فروغ فرخزاد می‌پردازد. 

«جنگ رباعی» به پژوهش و ویرایش سیدعلی میرافضلی دیگر کتاب تازه‌ای است که این انتشارات در نمایشگاه کتاب عرضه می‌کند. این کتاب دربرگیرنده رباعیات تازه یافته‌ای است که از روی نسخ قدیمی استنتاج شده است.

«نفحات الانس جامی» با تصحیح دکتر محمود عابدی، «عناصر داستان»، «ادبیات دستانی»، آثاری از دکتر زرین‌کوب، «سبک شناسی» دکتر فتوحی، «۳۶۵ روز با قرآن» اثر دکتر الهی قمشه‌ای و چندین عنوان از آثار محمدعلی جمال‌زاده مثل «یکی بود، یکی نبود»، «قصه‌های کوتاه برای بچه‌های ریش‌دار»، «سر و ته یک کرباس»‌و ... از جمله آثار تجدیدچاپی انتشارات سخن هستند. 

فرهنگ سخن

فرهنگ بزرگ انگلیسی فارسی در ۲ جلد نوشته بزرگمهر ریاحی، فرهنگ بزرگ سخن، فرهنگ فشرده، فرهنگ روز و فرهنگ نام نیز مجموعه فرهنگ‌هایی هستند که انتشارات سخن آنها را در نمایشگاه کتاب عرضه خواهد کرد. 

58۲۴۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 411929

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =