تسنیم نوشت:

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اگر گفت‌وگوها با رعایت اصول دیپلماسی و احترام متقابل باشد، خیلی زود به توافق نهایی می‌رسیم.

آیت‌الله اکبر هاشمی‌رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار سفیر ایتالیا، مذاکرات یک هفته‌ای مسئولان پرمشغله غرب و ایران در لوزان را نشان از جدیت طرف‌ها برای حل مسائل هسته‌ای خواند و گفت: دولت ایران از اول بر اصل برد برد تأکید می‌کرد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام برداشت اشتباه غرب را از تأثیر تحریم‌ها برای فشار سیاسی بر ایران نادرست دانست و گفت: ایران از اول انقلاب اسلامی تاکنون همواره به نوعی تحت تحریم بود، ولی دیدید که چگونه از گردنه‌های دشوار عبور کردیم.

هاشمی‌رفسنجانی به کمک‌های همه‌جانبه کشورهای غربی به رژیم بعث در جنگ تحمیلی و عدم پرداخت نیازهایی که حتی پول‌های آنها را داده بودیم، اشاره کرد و گفت: با افتخار و در سازمان ملل پیروزی سیاسی به دست آوردیم که مکمّل پیروزی‌های نظامی ما در میدان بود.

وی با تشریح سوابق مذاکرات هسته‌ای، عقلانیت سیاسی را شرط اصلی رسیدن به نتیجه مثبت نهایی در مذاکرات هسته‌ای دانست و گفت: اگر گفت‌وگوها با رعایت اصول دیپلماسی و احترام متقابل باشد، خیلی زود به توافق نهایی می‌رسیم.

هاشمی رفسنجانی، با ابراز نگرانی از اتفاقات منطقه گفت: بسیار جدی هستیم تا منطقه از نا امنی‌های فعلی نجات پیدا کند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تروریسم حاد را مشکل اصلی منطقه دانست و گفت: متأسفانه تروریسم از حالت‌های فردی به مجموعه‌های گسترده رسیده و گاهی مثل یک دولت، ارتباطات جهانی دارند و حتی از افراد اکثر کشورهای غربی برای اهداف خود استفاده می‌کنند.

وی تشدید انفجارها و کشتارهای اخیر در منطقه به ویژه پس از تجاوز عربستان به یمن را فاجعه انسانی خواند و گفت: ایران بدون هیچ چشم‌داشتی هزینه می‌کند تا زهر تروریسم را کم نماید.

هاشمی‌رفسنجانی با ابراز تأسف از این نکته که بعضی از کشورهای منطقه از تروریسم برای اهداف سیاسی خود استفاده می‌کنند، گفت: ضررهای حمایت از تروریسم آن قدر وسیع است که منافع محدود سیاسی را هم بر باد می‌دهد.

وی کندن ریشه تروریسم از منطقه را مشکل، اما ممکن خواند و گفت: این کار یک اراده جهانی می‌خواهد تا دامنه‌های آن، نقاط دیگر دنیا را نگیرد، چون نفوذ تروریست‌ها به دیگر مناطق، مخصوصاً غرب کار سختی نیست.

هاشمی رفسنجانی ایران را قربانی تروریسم دانست و با اشاره به بهترین شخصیت‌های انقلاب که شهید شده‌اند، گفت: در مبارزه با تروریست‌ها تجربیاتی داریم که حاضریم در اختیار کشورهای منطقه و جامعه جهانی قرار دهیم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به توانایی دو کشور ایران و ایتالیا، گفت: این دو کشور با تمدن‌های قدیمی و مردمی با فرهنگ، می‌توانند آینده روشنی را در تاریخ روابط خود رقم بزنند.

آقای مائورو کونچاتوری نیز در این دیدار با تأکید بر این نکته که «دیدگاه‌های حضرت‌عالی همیشه مبتنی بر منطق و آینده‌نگری است»، گفت: در شرایط ویژه روابط ایران و غرب و در آغاز مأموریتم به خدمت حضرت‌عالی آمدم تا از تجارب ارزنده شما برای گسترش روابط استفاده کنیم.

سفیر ایتالیا، ایران را ستون ثبات منطقه توصیف کرد و گفت: مطمئنم ایران می‌تواند این نقش را به خوبی ایفا کند.

وی در خصوص مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای 1+5 گفت: حاشیه‌های مذاکرات بیشتر از متن آن است و بهتر است که از نورافکن‌های رسانه‌ها دور شود و به اتاق مذاکرات برگردد.

وی آمادگی طرفین برای حل مسأله را سرمایه اصلی تداوم و به نتیجه رسیدن مذاکرات دانست و با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری که مذاکره باید برای همه طرف‌ها مفید باشد، گفت: این سخنان مدبرانه می‌تواند راهنمای طرف‌ها در مذاکرات باشد.

کونچاتوری در خصوص ظرفیت‌های ایران و ایتالیا برای گسترش روابط گفت: کارآفرینان در بازار ایران از کسانی که فقط می‌خواهند بازرگانی کنند، نقش مهمتری دارند.

سفیر ایتالیا با تأکید بر این نکته که «حساب ویژه‌ای برای گشایش روابط باز کرده‌ایم» خواستار تفاهم بیشتر مسؤولین کشور در جهت گسترش روابط شد.

وی با اشاره به سوابق تمدنی ایران و ایتالیا در تاریخ و موقعیت راهبردی ایران در چهار راه ارتباطی دنیا، گفت: همه می‌دانیم که ایران پل ارتباطی شرق و غرب دنیاست و امیدواریم کشور شما در تعامل با دنیا به پیروزی‌های همه جانبه برسد.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 410126

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =