رایزن فرهنگی چین در دیدار با رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری خواستار همکاری پژوهشگاه با شهرداری پکن برای حفاظت و مرمت بافت تاریخی این شهر شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری؛ سید محمد بهشتی دردیدار با خانم دووسیان کینگ تصریح کرد که پژوهشگاه از همکاری با موسسات و دانشگاه های چینی در حوزه های مرتبط استقبال می کند.

بهشتی در پاسخ به پرسش خانم سیان کینگ در مورد دغدغه شهرداری پکن برای حفاظت و مرمت بافت تاریخی این شهر و استفاده از تجربه ایرانی ها در این مورد خاطرنشان ساخت که حفاظت در ایران در سه سطح اجرا می شود.

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ،از حفاظت قانونی ، ثبت ملی و جهانی آثار و حفاظت فنی به عنوان سطوح حفاظتی در ایران نام برد.

او در مورد سفر هیأتی از شهرداری چین به ایران گفت: ما در زمینه پژوهشی می توانیم با این هیأت گفتگو کنیم اما در بخش اجرایی و عملیاتی هیأت چینی باید با معاونت سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری همکاری کنند.

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری بااشاره به تمایل پژوهشگاه برای همکاری با هیأت های مختلف چینی از جمله هیأت پژوهشی غار دون هوانگ ،نمایش موقت ظروف سفید و آبی موزه ملی ایران در چین را یکی از زمینه های خوب همکاری های دو جانبه دانست ، او روابط تاریخی ایران و چین را مربوط دوره اشکانیان دانست.

بهشتی با بیان اینکه وجود یافته های باستانشناسی در جزیره کیش حضور چینیان در این جزیره را اثبات می کند به تمایل پژوهشگاه در زمینه باستان شناسی زیر آب با مراکز تخصصی چین اشاره کرد.

دووسیان کینگ نیز با اشاره به روابط دیرینه ایران و چین گفت : یکی از دغدغه های فعلی چین و شهرداری پکن حفاظت و مرمت بخش قدیمی شهر پکن است و معتقدیم ایرانی ها در این زمینه بسیار قوی عمل می کنند. یکی از موارد مشهور تبادل فرهنگی هنری میان چین و ایران ظروف چینی سفید و آبی است بطوریکه در حال حاضر گنجینه ظروف سفید -آبی موزه ملی ایران بزرگترین گنجینه موجود در دنیا محسوب می شود .

سیان کینگ گفت: تا سلسله تائینگ در چین فقط ظروف چینی سفید رنگ تولید می شد اما ایرانی ها توانستند این ظروف را به رنگ آبی درآورند و آن را به چین برده و معرفی کنند.

منیر خلقی مدیر ارتباطات و همکاری های بین الملل پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری نیز از تمایل پژوهشگاه برای همکاری با آکادمی علوم چین ، مرکز مطالعات جاده ابریشم و هیأت پژوهشی غار دون هوانگ خبر داد. دانشگاه نانجینگ چین نیز برای همکاری در زمینه باستان شناسی عصر آهن در خراسان شمالی ابراز علاقمندی کرده است .

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 410040

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =