مشاهدات عینی یک روحانی از فاجعه منا/ قاری قرآنی که چندبار در منا شهادتین گفت

دبیردوم شورای عالی حوزه های علمیه با تاکید بر اینکه مدیریت بحران سعودی ها زیر صفر بوده است، گفت: متاسفانه سعودی ها مدعی مدیریت حج هم هستند و انتظار دارند دیگران از آنها سپاسگزاری کنند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از حوزه ، آیت الله غروی به تشریح بی تدبیری سعودی ها در رخ دادن فاجعه منا پرداخت و اظهار داشت: هیچ تردیدی وجود ندارد که سعودی ها در اصل حادث شدن این فاجعه، بی تدبیری کردند.

وی با بیان اینکه برای ورود و خروج از جمرات راه های مختلفی وجود دارد، گفت: از خیابان های اصلی و فرعی از بالا و پایین راه های مختلفی است؛ طبیعتا هنگامی که یک مسیر ترافیک انسانی پیدا می کند و جمعیت بیش از ظرفیت می شود، مدیران و ماموران سعودی می توانند با کمک دوربین های مداربسته، سیستم های مخابراتی و نیروهای انتظامی و غیرانتظامی، جمعیت را به راه های دیگر هدایت کنند درحالی که چنین کاری نکردند.

این عضو بعثه آیت الله العظمی صافی افزود: اگر لازم بود برخی از شخصیت های سعودی  در این جمعیت حضور یابند، باید به آنها تذکر می دادند که ساعاتی را برای ورود و خروج انتخاب کنند که با توجه به لزوم محافظت آنها مشکلاتی برای دیگر حاجیان بوجود نیاید در حالی که این کار نیز انجام نشد.

آیت الله غروی با بیان اینکه جای تردیدی نیست که آل سعود در ارتباط با اصل حادثه دچار تقصیر است، ابراز داشت: متاسفانه به جای چاره اندیشی برای جمیت زیادی که در یک راه پرتراکم متوقف شده بودند، راه برگشت را نیز در همین مسیر بازگشایی کردند به گونه ای که دو سیل جمعیت با یکدیگر از روبه رو و پهلو مواجه شدند.

وی در ادامه به ابعاد مختلف پس از حادثه منا پرداخت و اظهار داشت: این سوال مطرح است که چرا بعد از سه ساعت به سراغ مصدومین و مجروحین رفتند؟

دبیردوم شورای عالی حوزه های علمیه افزود: آیا این ها از طریق دوربین ها ابعاد فاجعه را نمی دیدند و هلیکوپترهای در حال پرواز وضعیت اسف بار حجاج را منتقل نمی کردند؟

آیت الله غروی با اشاره به دمای 44 درجه صبح منا، گفت: آیا نمی توانستند از طریق هلیکوپترها، آب پاشی کنند و جمعیت را نجات دهند؟  

وی افزود: آنها می توانستند با سبک کردن برخی راه ها، نیروهای امدادی را بسیج کنند تا سریعتر به آسیب دیدگان رسیدگی شود که چنین کاری نیز نکردند.

این عضو هیئت رئیسه جامعه مدرسین با طرح این پرسش که چرا در آن ازدحام شدید به افراد ویلچری اجازه ورود دادند، گفت: هنگامی که به جمعیت فشار وارد می شد، جمیعت بر روی افراد ویلچری میافتاد و حجاج دچار صدامت بیشتری شدند.

آیت الله غروی با اشاره به اینکه برخی حجاج دیگر کشورها، اثاث های زیادی روی سر داشتند، ابراز داشت: هرسال جلوی این کار از آغاز گرفته می شد در حالی که امسال این کار را نکردند.

وی همچنین بیان داشت: در آن گرما و فشار و جمعیت، گاهی حجاج به شکل چهارطبقه روی هم قرار گرفته بودند.

این عضو بعثه حضرت آیت الله صافی گلپایگانی با طرح این پرسش که چرا باید رسیدگی به حادثه دیدگان بعد از چندساعت آغاز شود، گفت: اگر سعودی ها، اهل مدیریت بودند می توانستند طی یک ساعت مبادی ورودی را کنترل و زمینه امدادرسانی را فراهم کنند.

عملکرد ضعیف نیروهای امدادی سعودی

آیت الله غروی با اشاره به عملکرد ضعیف نیروهای امدادی سعودی در این حادثه، اظهار داشت: نیروهای امدادی بعد از گذشت سه ساعت از حادثه وارد شدند و زمانی هم که آمدند متاسفانه بسیار ضعیف عمل کردند.

وی تصریح کرد: نیروهای امدادی می توانستند حجاج مصدوم را به خیمه های در حاشیه مسیر و اجساد حجاج را با احترام به کانتینرها انتقال دهند در حالی که چنین کاری نکردند.

این عضو هیئت رئیسه جامعه مدرسین با اشاره به وضعیت حجاج مجروح، گفت: بعضی حجاج شهادتین خود را نیز گفته بودند و نمی توانستند حرکتی کنند چرا که دست و پای آنها زیر جمعیت مانده بود.

رفتار زشت ماموران سعودی با حجاج مصدوم

آیت الله غروی با اشاره به رفتار زشت نیروهای سعودی نسبت به حجاج مجروح و جانباخته، گفت: متاسفانه این ماموران با پوتین هایشان به حجاج لگد می زدند تا ببینند آنها زنده هستند یا خیر؛ دست و پای حجاج مجروح را می گرفتند و به بیمارستان های منا، مکه، جده و طائف منتقل می کردند و اینکه در طی مسیر چه رفتارهای دیگری با آنها شده است، مشخص نیست.

وی یادآور شد: سعودی ها، اگر اهل مدیریت بودند می توانستند طی یک ساعت به داد مجروحین برسند و تلفات را به یک دهم وضع فعلی برسانند.

لزوم افشاگری میزان قصور سعودی ها از سوی هیئت های حقیقت یاب

این عضو بعثه حضرت آیت الله صافی گلپایگانی با تاکید مجدد بر قصور سعودی ها، اظهار داشت: هیئت های حقیقت یاب باید میزان کمی و کیفی قصور سعودی ها را در این حادثه افشا کنند.

آیت الله غروی در ادامه افزود: در گذشته این گونه بود که وقتی گوسفندان را در منا قربانی می کردند، بعد از مدتی تریلرهایی به جهت انتقال آنها می آمدند، متاسفانه چنین برخوردی با اندکی تفاوت با حجاج صورت گرفت.

مدیریت بحران سعودی ها زیر صفر بود 

وی با تاکید بر اینکه مدیریت بحران سعودی ها زیر صفر بوده است، گفت: متاسفانه سعودی ها مدعی مدیریت حج هم هستند و انتظار دارند دیگران از آنها سپاسگزاری کنند.

این عضو هیئت رئیسه جامعه مدرسین با اشاره به اینکه سران سعودی به دنبال جمع کردن این فاجعه بدون هیچ گونه سروصدای رسانه ای بودند، ابراز داشت: آن ها می خواستند همچون گذشته با کشورهای متبوع حاجیان جانباخته و مفقود به شکلی کنار بیایند چرا که آنها همچون جمهوری اسلامی پیگیر لحظه به لحظه حجاج نیستند.

تلاش رسانه ای و دیپلماتیک ایران

آیت الله غروی با اشاره به فشارهای رسانه ای و دیپلماتیک ایران، گفت: جمهوری اسلامی از ابتدای فاجعه بیشترین تلاش ها را برای شناسایی مفقودین و جانباختگان براساس شماره کاروان ها انجام داد.

سخنرانی رئیس جمهور زمینه ساز فشار رسانه ای علیه سعودی ها شد

وی با بیان اینکه سخنرانی رئیس جمهوری در سازمان ملل به تشریح ابعاد بیشتری از فاجعه منا و بی کفایتی سران سعودی پرداخت، اظهار داشت: سخنرانی رئیس جمهور زمینه ساز فشار رسانه ای و بین المللی علیه سعودی ها شد و با تلاش های جمهوری اسلامی، ندای مظلومیت حجاج کشورهای دیگر نیز بلند شده است.

این عضو بعثه حضرت آیت الله صافی گلپایگانی با اشاره به اینکه سعودی ها فکر نمی کردند جمهوری اسلامی از نظر رسانه ای پیگیر لحظه به لحظه ابعاد فاجعه شود، گفت: فشار رسانه ای ایران امر لازمی بود چرا که بسیاری از حجاج، مظلومانه جان دادند.

در ابتدای فاجعه چاره ای جز برخورد ملایم نبود

آیت الله غروی با اشاره به ادعاهای برخی از گروه های سیاسی مبنی بر قصور دولت در پیگیری فاجعه منا، ابراز داشت: در ابتدای کار چاره ای نبود که برخورد ملایم و سیاسی صورت گیرد چرا که به نحوی حجاج ما در عربستان گرفتار بودند.

برخی گروه های داخلی، سیاسی کاری می کنند

وی با انتقاد از سیاسی کاری برخی افراد و گروه ها، گفت: دولت و مسئولان از همان ابتدا تمام تلاش خود را به کار گرفتند و متهم کردن دولت، سیاسی کاری است.

بیانات صریح رهبری سد کارشکنی سعودی ها را شکست  

وی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب، گفت: هنگامی که سعودی ها زیر بار پذیرش مسئولیت فاجعه منا نمی رفتند و نمی خواستند حجاج را تحویل بدهند و کارشکنی می کردند، بیانات صریح و مقتدرانه مقام معظم رهبری موجب تغییر رویه آنها شد.  

دبیردوم شورای عالی حوزه های علمیه در پایان با اشاره به اینکه سعودی ها می خواستند گورهای دسته جمعی درست کنند، گفت: حتی برخی مفتیان ادعا کرده بودند از نظر فقهی ما کسانی که در منا فوت کنند، باید در مکه دفن شوند.

5757

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 465513

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =