محمود احمدی نژاد در طول هشت سال دوران ریاست جمهوری اش، نامه های بسیاری به سران برخی کشورها از جمله آمریکا، آلمان، فرانسه و حتی پاپ بندیک شانزدهم فرستاد که عموما بی پاسخ ماند.

به گزارش خبرآنلاين، حجت الاسلام قاسم روانبخش دبير سياسي نشريه پرتو سخن وابسته به مؤسسه علمي پژوهشي امام خميني(ره) به سرپرستي آيت‌الله مصباح يزدي، در تحليلي اين نامه را به نامه پيامبر اعظم(ص) تشبيه کرد و بي پاسخ ماندن هايش را شبيه پاره کردن نامه پيامبر توسط خسرو پرويز قلمداد کرد!

عصر ايران در گزارشي در 21 ارديبهشت ماه سال 89 از تحليل وي با عنوان "سياست خارجي فعال ايران" نوشته است: سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران براساس نفي هرگونه سلطه جويي و سلطه پذيري، حفظ استقلال همه جانبه و تماميت ارضي كشور، دفاع از حقوق همه مسلمانان و عدم تعهد در برابر قدرت هاي سلطه گر و روابط صلح آميز متقابل با دول غيرمحارب استوار است.

سياست فوق، مفاد اصل 152 قانون اساسي است كه رؤساي جمهور در هر زمان طبق اصل 121 مكلف به اجراي آن هستند. نگاهي گذرا به عملكرد دولت نهم و دهم و مقايسه آن با عملكرد دولت مدعيان اصلاحات، حاكي از آن است كه دكتر احمدي نژاد تلاش كرده است عملكردش در سياست خارجي بر تك تك عناوين موجود در اصل 152 منطبق باشد.

فشارهاي خارجي و قطعنامه هاي شوراي امنيت نتوانسته است ذره اي موضع ايران را نرم و منفعل كند. تلاش شده تا استقلال همه جانبه كشور در عرصه هاي سياسي، نظامي، اقتصادي و علمي حفظ بلكه تقويت شود و علاوه بر آن در اين مدت، جمهوري اسلامي همه همت خويش را در دفاع از حقوق مسلمانان در كشورهاي لبنان، فلسطين، افغانستان، عراق و... به‌كار گرفته است. پرونده هسته‌اي در دولت احمدي نژاد يكي از بهترين نمونه ها در معرفي سياست خارجي فعال و موفق ايران است، زيرا در مدت 5 سال اخير، هم در برابر زياده خواهي‌هاي غرب و گروه 1+5 مقاومت كرد و هم قطعنامه هاي صادره از شوراي امنيت را ناكارآمد ساخت و هم با رايزني فعال از صدور قطعنامه جديد جلوگيري نمود و سياست تحريم يك جانبه آمريكا و رايزني گسترده براي پيوستن ديگر كشورها نيز با ناكامي مواجه شد.

دولت احمدي نژاد توانست در زير چتر سياست خارجي فعال به غناي 20 درصدي اورانيوم نيز دست يابد و با تدبير قابل تحسين، آخرين برگ تهديد آمريكا (تهديد هسته‌اي) را هم از اثر بياندازد. جالب اين كه دولت احمدي نژاد در عرصه سياست خارجي تندترين شعارها را بر ضد آمريكا و اسرائيل مطرح كرد شعار نابودي اسرائيل، دروغ بودن هولوكاست و... ولي در عين حال كم ترين تنش منطقه اي و جهاني داشته است شايد يكي از علل آن را بتوان حضور فعال دکتر احمدي نژاد در مجامع بزرگ جهاني و سخنراني سالانه در مجمع عمومي سازمان ملل و سفرهاي دوره اي‌ به كشورهاي آسيايي، آفريقايي و نامه نگاري ها به سران كشورهاي بزرگ و رهبر مسيحيان جهان "پاپ" دانست. اين گونه سفرها و نامه نگاري ها كه همواره با حاشيه سازي هاي خاصي انجام مي شود، زمينه را براي شكستن سانسور ايران فراهم كرده، منطق ما را به گوش جهانيان مي رساند.

در اين فضاست كه حباب تبليغات گسترده صهيونيزم بين المللي و امپرياليزم خبري در معرفي ايران به عنوان كشور جنگ طلب و تهديد هسته‌اي، مي تركد و سخن حق بر دل هاي حقيقت طلبان جهان مي نشيند و دروغ گويان بين المللي رسوا مي‌شوند. و چه مضحك است كساني كه در زمان مسؤوليتشان با سلطه پذيري و تعهد در برابر قدرت‌هاي سلطه گر عملاً اصل 152 قانون اساسي را زير پا گذاشته، در پرونده هسته‌اي حق مسلم ملت ايران را واگذار كردند و به جاي دفاع از مسلمانان جهان، به آمريكا قول همكاري براي خلع سلاح حزب ا... مي دادند و براي صلح خاورميانه بزرگ تلاش مي كردند، و با نامه نگاري هاي ذليلانه، عزت و اقتدار ملت ايران را به ثمن بخس مي فروختند، امروز نامه نگاري هاي رئيس جمهورمان ‌به مركل و بوش و اوباما و... را كه از موضع قدرت و با منطق ديني اسلامي نگاشته مي شود به اين بهانه كه بي پاسخ مانده‌اند را به سخره مي گيرند و آن را ناديده گرفتن عزت ملت ايران مي پندارند!

در حالي كه آهنگ چنين نامه‌اي نه براي گرفتن پاسخ بلکه در جهت ارائه منطق جمهوري اسلامي و محاكمه متخلفان‌ و مستكبران جهاني است. در اين نامه ها گرچه مخاطب، بوش و مركل و اوباماست ولي هدف، ارائه منطق درخشان و مستحكم جمهوري اسلامي و تنوير افكار عمومي جهانيان است. پاسخ ندادن به نامه يا حتي بي ادبي آن‌ها به آن، از شخصيت نويسنده نمي كاهد بلكه اعتبار مخاطب‌نامه را كاهش مي‌دهد؛ چنان كه پاره شدن نامه پيامبر اعظم(ص) توسط خسرو پروير چيزي از اعتبار پيامبر(ص) نكاست و خسرو پرويز را براي هميشه تاريخ سرافكنده ساخت.

1727

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 451747

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی A1 ۰۲:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۹
    162 3
    اونوقت که خیلی چیزا مشخص نشده بود تمام قد دفاع می کردند و اکنون نیز که همه چیز روشن شده است باز تمام قد دفاع می کنند.دفاع از مردی و دولتی که جوانیم را و بهترین دوران زندگی مرا به دغدغه هایی کوچک و پست کشاندند.
  • بی نام IR ۰۳:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۹
    126 4
    خدا رو شکر که رفت
  • عباس A1 ۰۳:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۹
    73 3
    اگر متن نامه پیامبر همونی باشد که الان هست که چند خط بیشتر نبود احمدی نژاد ان همه صفحه را نوشت که بوش ودیگران حوصله خواندن نکردند چی رسد به جوابیه.
  • رضا A1 ۰۳:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۹
    72 1
    یا ابواالفضل کمترین تنش در سیاست خارجی؟
  • کوروش IR ۰۳:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۹
    16 52
    خجالت بکشید بخدا دیگه بسه
  • رهام IR ۰۳:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۹
    59 3
    اي جانم اونوقت اين آقا الان كجاست؟
  • داریوش IR ۰۳:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۹
    9 67
    احسنت بر تحلیلت از خداوند می خواهم آنهایی را که خودشان را به خواب زده اند بیدار کند وبفهماند کشورهای ظالم ومستکبر هیچ موقع به نفع آنها نبوده ونخواهد بود.
  • محمد IR ۰۳:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۹
    اقای احمدی نژاد در مدت ریاستش خدمات خوبی ارائه کرد مثل مسکن مهر که الان نتیجه ان ساخت و ساز ارزانی مسکن را ایجاد کرده .یکی دیگه از خدمات ارزشمند ایشان ارائه گاز سوز کردن خودرو ها که هم در اقتصاد خانوار ایرانی و هم در پایین امدن مصرف بنزین در کشور را رقم زد و خیلی مسائل دیگر .انتقادها بر علیه ایشان بیشتر از سران فتنه هست در صورتی که اقای احمدی نژاد خائن نبود شاید اخلاق تندی داشته باشن که به نظر من تندی اخلاق نشات گرفته از احساس مسئولیت هر کسی میتونه باشه نکته مهم اینکه در زمان ایشان ایران اسلامی از سوی دشمنان تهدید نمیشد ولی الان هر روز هفته گزینه نظامی رو به رخ ما میکشن تهدید اتمی میکنن
    • علی IR ۰۴:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۹
      95 9
      ده سال دیگه وقتی یه نمچه زلزله اومد بعد از مسکن مهر بگو . مسکن مهر فقط و فقط برای بخور بخور دارو و دسته اش بود .
  • بی نام A1 ۰۴:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۹
    43 1
    باسمه تعالی چه تعبیر چنش آوری،نویسنده نه از مفاهیم مذهبی اطلاع کامل دارد و نه از وضع جامعه ما در دوران 8 سال حکومت احمدی نژاد.والسلام
  • bahar A1 ۰۴:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۹
    49 1
    زمان مشخص کننده خیلی چیزها خواهد بود فقط باید منتظر بود
  • بی نام US ۰۴:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۹
    45 0
    کوری عصا کش کور دگرشود...
  • بی نام A1 ۰۴:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۹
    62 2
    خدایش شرم میکنیم از کارهاش تروخدا دیگه اسمشم تو سایت ها و روزنامه ها نیارید
  • علی IR ۰۴:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۹
    43 0
    بابا توهم
  • محسن IR ۰۴:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۹
    48 0
    اعتماد به نفس زیاد داشتند حضرات...