بازار مسکن در رکود مطلق قرار دارد. بررسی ها نیز نشان می دهد که با توجه به کاهش میزان تقاضا، وضعیت تا بهار سال آینده به همین شکل باقی می ماند.

به گزارش خبرگزاري خبرآنلاين، آخرين گزارش بانک مرکزي تاييد کرده که 64.4 درصد خانوارهاي ايراني در مسکن ملکي زندگي مي کنند و تنها 22 درصد از خانوارها اجاره نشين و نيازمند خانه هستند. 30 درصد مردم ايران نيز در خانه هاي زندگي مي کنند که دو اتاق دارد. 46 درصد در خانه هاي با سه اتاق، 14 درصد در خانه هاي با 4 اتاق، 2.8 درصد در خانه هاي با 5 اتاق و 1.6 درصد هم در خانه هاي با شش اتاق زندگي مي کنند. براين اساس 95 درصد مردم در شرايطي زندگي مي کنند که وضعيت نسبتا مطلوبي دارد. 33.5 درصد هزينه هاي ماهيانه خانوارهاي ايراني نيز صرف مسکن مي شود. طي دو سال گذشته قيمت مسکن در ايران به طور متوسط 22 درصد کاهش داشته است و براي اولين بار ميزان رشد اجاره بها به نصف رقم تورم رسيده است. بررسي ها نشان مي دهد ميزان ساخت خانه طي يک سال و نيم گذشته کاهش داشته است. حداقل بررسي ميزان صدور پروانه هاي ساختماني نشان مي دهد که تمايل براي ساخت خانه کاهش يافته است.

بر اساس آمار اعلام شده از سوی شهرداری تهران، این شهرداری در سال 1392، تعداد 21346 پروانه ساختمانی صادر کرده که 21244 پروانه (99.5 درصد) مربوط به احداث ساختمان و 102 پروانه (0.5 درصد) مربوط به افزایش بنا بوده است. این تعداد پروانه احداث ساختمان (پروانه ساختمان و تخریب و نوسازی) صادر شده حدود 10.3 درصد از کل پروانه های احداث ساختمان صادر شده از سوی شهرداری های کشور را تشکیل می دهد. پروانه های احداث ساختمان نسبت به سال قبل حدود 10.6 درصد کاهش داشته است.

بیشترین سهم از پروانه های صادر شده برای احداث ساختمان در شهر تهران، مربوط به شهرداری منطقه 15 با صدور 1591 پروانه (7.5 درصد) و کمترین سهم مربوط به شهرداری منطقه 22 با 332 پروانه (1.6 درصد) بوده است.

همچنین، اطلاعات حاصل بیانگر این مطلب است که از مجموع پروانه های احداث ساختمان صادر شده از سوی شهرداری های شهر تهران در حدود 0.3 درصد برای احداث ساختمان های یک طبقه، 0.4 درصد برای احداث ساختمان های دوطبقه، 1.6 درصد برای احداث ساختمان های سه طبقه، 4.7 درصد برای احداث ساختمان های چهارطبقه و 92.9 درصد برای احداث ساختمان های پنج طبقه و بیشتر صادر شده است.

در همين دوره زماني 98 درصد پروانه هاي ساختماني صادر شده نيز به درخواست بخش خصوصي بوده است. با اين حال بررسي ها نشان مي دهد ميزان ساخت منازل مسکوني 40 درصد کاهش داشته و در همين دوره زماني ميزان سرمايه گذاري براي  احداث مجتمع هاي تجاري 40 درصد بيشتر شده است. ميزان سرمايه گذاري براي ساخت منازل مسکوني هم تنها 8 درصد رشد داشته است.

شواهدي که در بازار وجود دارد، تاييد مي کند که طي فصل زمستان نيز به صورت سنتي ميزان ساخت و سازها و خريد و فروش ها کاهش مي يابد. براين اساس تا بهار سال 94 تحول خاصي در بازار رخ نمي دهد. رئيس اتحاديه مشاوران املاک نيز اين موضوع را تاييد کرده است. کاهش قيمت اوراق مسکن نيز نشان مي دهد که تمايل به خريد اين اوراق کم شده و به دنبال آن قيمت ها نيز روند نزولي به خود گرفته است.

تا همین چند وقت پیش، هر سهم اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن تا 100 هزار تومان هم پیش رفته بود. قیمتی که گفته می شد به دلیل تقاضای زیاد وام 45 میلیون مسکن تا این حد رشد داشته است. اما حالا گویا با تمام شدن فصل نقل و انتقال و تابستان، تقاضا کاهش پیدا کرده و مردم ترجیح می دهند سرجای خود بمانند. به این ترتیب، رکود بازار بالاخره کار خود را کرد و نرخ اوراق تسهیلات مسکن فرابورس را به زیر 90 هزار تومان کشاند. براساس آمارهای منتشر شده قیمت هر ورقه امتیاز تسهیلات مسکن اول در هفته گذشته بین 0.2 تا 2.5 درصد کاهش یافت و اوراق تسهیلات مسکن بهمن 91 با کاهش 2.5 درصدی به نرخ 886 هزار و 690 ریال رسید. همچنين با محدویت‌های اعمال شده در فرابورس دیگر کسی نمی تواند به خرید اوراق با دید سرمایه گذاری بنگرد و در عین حال حجم خرید برای هر کد معاملاتی محدود شده و مدت زمان نگهداری اوراق دو ماه در نظر گرفته شده است و دیگر معاملات ثانویه ای در کار نیست، با این وجود باز هم قیمت وام مسکن کاهش نیافته است. البته با این حال، بر اساس جدیدترین آمارهای فرابورس ایران، تاکنون حدود 500 هزار نفر با استفاده از ساز و کار اوراق تسهیلات بانک مسکن صاحب خانه شده اند و تمام معاملات در این بخش یعنی 100 درصد به استفاده از وام منجر می شود و دیگر معاملات مازاد در این بخش وجود ندارد.

گفته هاي وزير راه و شهرسازي هم نشان مي دهد در کوتاه مدت تحولي جدي در بازار مسکن رخ نمي دهد. عباس آخوندي در اين مورد گفته است:« در حال حاضر از یک‌سو معاملات حوزه خرید و فروش آپارتمان با رکود مواجه است و از سوی دیگر عملیات تکمیل ساختمان‌های مسکن‌مهر و تحویل آنها به بازار مصرف و همچنین ساخت‌وسازهای بخش خصوصی در درون شهرها نیز جاری است و ادامه دارد. بنابراین روند عرضه مسکن متوقف نشده است و نشانه‌ای از افزایش قیمت مسکن در مسیر آتی بازار دیده نمی‌شود و قابل انتظار هم نیست.» بنابراين خريداران مسکن مي توانند در آرامش بيشتري در اين بازار به انتظار دوره کاهش بيشتر قيمت ها باشند.

3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 385301

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    31 54
    قیمت مسکن کاهش کهمی یابد هیچ۰۰۰۰۰ وقتی دلار ارزان بشه قیمت مسکن ارزانتر هم خواهد شد۰۰۰۰۰مردم هم این را خوب فهمیده اند نیازی به جو دادن برخی آقایان و دلالان نیست
    • بی نام IR ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
      42 18
      باشه.بشین دلار ارزون بشه
  • بی نام US ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    15 1
    اجاره مسکن چطور خواهد شد؟
    • بی نام A1 ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
      0 0
      وقتی بعضی ها که خودشون رو عاقل می دونن جو الکی می دن و هی به مردم می گن خونه نخرید ارزون میشه یکی مثل بابای من که خونه داره اونو میزاره اجاره و اینجوریه که با این که همه قیمتا رو میبرن بالا باز هم متقاضی وجود داره و هی میره بالا اخه کسی که پولداره مگه دیونه شده خونش رو با قیمت پایین بده. به نظر من قیمت دلار هیچ ربطی به بازار مسکن نداره البته شاید باعث بالا رفتن بشه اما باعث پایین اومدن نمیشه فقط این وسط چند نفر ضرر می کنن یکی اون بنده خدایی که منتظره ارزونیه و به حرف اینا گوش میده دوم کارگرها به دلیل رکود در ساخت و ساز و بعدش هم صنایع وابسته.
  • علي A1 ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    26 12
    مردم قدرت خريدندارند شماچه اصراري داريد كه نشان دهيد مسكن ارزان است سياست دولت يازدهم درقبال مسكن وتامين مسكن مردم شكست خورده ودولت سردرگم است
  • امیراسد IR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    13 14
    چه می کنند این دلالا و بساز بفروشها، به بی نام 11:34:57 چقدر منفی داده اند........
  • بی نام A1 ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    13 0
    فقط 33.5 درصد هزينه هاي ماهيانه خانوارهاي ايراني نيز صرف مسکن مي شود؟؟؟ معلوم نیست درآمد آقایون چقدره البته کجا خونه داشتنون کنار که میفرمایند 33.5 درصد هزينه هاي ماهيانه خانوارهاي ايراني نيز صرف مسکن مي شود.............
  • بی نام IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    12 5
    بازار طلا که تو رکوده چون قیمت های جهانی طلا داره روز به روز پایین میاد و بعضی تحلیلگر ها پیش بینی کردن این کاهش تا زیر هزار دلار برای هر اونس ادامه داشته باشه. بازار ارز هم همینطور چون دولت نمیذاره ارز از سه هزار تومن پایین بیاد و از اون ظرف هم اگر تحریم ها برداشته بشه قیمت ها شاید دویست تومن پایین بیاد. مسکن هم که خیلی از مردم واقعا قدرت خرید ندارن بنابراین این سه حوزه هیچ کدوم برای سرمایه گذاری چشم انداز روشنی ندارن و به نظر میرسه مردم فعلا با احتیاط به اینها نگاه می کنند.
  • ناشناس A1 ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    7 10
    آمار از کجا در آوردید فکر کنم حالتم خوب نیست
  • بی نام A1 ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    17 7
    همه مردمی که زخم دیده دلالها و بساز و بفروشها هستند میدانند که این قشر مفتخور الان چه جور دارند بخاطر خواب سرمایشون جلز و ولز میکنند . همونطور بمونید مطمئنم که هیچ خریداری نداشته و نخواهد داشت تا قیمته برگرده به قیکتهای اول دوره خاتمی
  • لیلا IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۷
    2 0
    اوایلش رو خوندم فکر کردم تو استرالیایی امریکایی کانادایی یا حداقل فرانسه ای چیزی هستم پیاده شین با هم بریم 33 درصد در امد صرف مسکن میشه کجایین شما و مهمتر چی می گین ؟ بیشتر از 60 درصد صرف مسکن میشه بعضیا 100در صد صرف مسکن میشه و برای خورد و خوراک از جونشون مایه میزارن که انصاف نیست . اینجا ایران است
  • بی نام A1 ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
    2 0
    در مملکت ما قیمت مسکن دست دلالان است ، بیشتر از قیمت کارشناسی میباشد ، دلالان مسکن را بیشتر از 100درصد سود میفروشند ، باز هم راضی نیستند ،