۰ نفر
۱۹ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۳

سایت صدای اقتصاد نوشت:

طی هفته های اخیر بر خلاف رویه قبلی قیمت اوراق تسهیلات مسکن در فرابورس کاهش یافته است تا هزینه دریافت این وام برای متقاضیان اندکی تعدیل شده باشد.

هر سهم اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن تا 100 هزار تومان پیش رفته بود. تقاضای بالا برای خرید این اوراق با توجه به اعطای وام 45 میلیون تومانی مسکن، موجب شده بود تا بهای آن برخی روزها از 100 هزار تومان هم عبور کند اما طی روزهای اخیر قیمت هر سهم اوراق تسهیلات مسکن به محدوده 90 هزار تومان بازگشته است.

در روزهای گذشته حتی نرخ 86 هزتار تومان هم برای این اوراق به ثبت رسید.

به نظر می رسد سیاست های فرابورس و همچنین بانک مسکن برای جلوگیری از سفته بازی در این بازار تا حدودی در این کاهش قیمت تاثیرگذار بوده است.

مهمترین دلیل این کاهش قیمت اما به فاصله گرفتن از فصل تابستان به عنوان فصل اصلی معاملات مسکن در ایران مرتبط است.

آمارهای معاملات مسکن در مهر ماه نشان می دهد که کاهش 10 درصدی نسبت به شهریور رقم خورده است. هرچند که خرید و فروش مسکن نسبت به مهر سال گذشته افزایش 59 درصدی داشته است اما با ورود به فصل پاییز از میزان معاملات مسکن در بنگاه ها کاسته شده است که این موضوع طی هفته های اخیر در تقاضای خرید اوراق تسهیلات مسکن نیز موثر بوده است.

از سوی دیگر بانک مسکن بخشنامه ای را اواخر شهریور ماه به شعب خود ابلاغ کرد که شرایط انتقال وام مسکن از صاحب قبلی خانه به مشتری جدید را محدود ساخته است. بر این اساس کسانی که می خواهند مسکن خریداری کنند نمی توانند وامی که صاحب قبلی دریافت کرده را به خود منتقل کنند.

مسوولان بانک مسکن معتقدند که این بخشنامه تقاضا را در فرابورس برای خرید اوراق کاهش خواهد داد چراکه بسیاری از معاملات صوری میان افراد خانواده برای استفاده از وام 45 میلیون تومانی مسکن، با این طرح متوقف می شود تا کسانی که برای دریافت مابه التفاوت وام مسکن تا سقف 45میلیون تومان مراجعه می کردند، دیگر امکان این کار را نداشته باشند.

در این شرایط با کاشه قیمت اوراق تسهیلات مسکن به سطح 90 هزار تومان، برای خرید امتیاز یک وام 35 میلیون تومانی مسکن که 70 سهم اوراق نیاز دارد، باید 6 میلیون و 300 هزار تومان پرداخت شود.

متقاشیانی که وام جعاله 10 میلیون تومانی مسکن را نیز نیاز دارند باید حدود یک میلیون و 800 هزار تومان دیگر برای خیرد امتیاز این وام بپردازند.

مجموعا برای دریافت وام 45 میلیون تومانی باید 8 میلیون تومان صرف خرید اوراق شود.

زوج های جوان که امکان دریافت وام 50 میلیون تومانی به علاوه وام 10 میلیون تومانی را دارند برای استفاده از تمام 60 میلیون تومان وام باید 120 سهم خریداری کنند که مبلغ آن حدود 10 میلیون و 800 هزار تومان برآورد می شود.

3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 384606

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدی EU ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۹
    13 6
    آخه" مسلمونها"وامی که دو برابر باید برگردونیماصلا هم اسمش نزول نیستباید اول 6300000 پرداخت کنیم.بعد تیتر میزنی کاهش قیمتبع بع بع بع بع...........
  • رضا IR ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۹
    16 5
    ۵۰ میلیون وام میگیری ۱۸۰ میلیون باید پس بدهی خیلی مسخره است
    • مهدی A1 ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
      0 5
      رضا جان 50 ملیون رو نقد میگیری ولی خرد خرد بر میگردونی. بعد بیست سال که قیمت خونه ات میشه چند برابر حاضری ما به التفاوتش رو با بانک شریک بشی؟
    • خان IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
      4 2
      اونایی که منفی دادن هم مسخره هستن متاسفانه
  • تاریخ A1 ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
    1 2
    7 سال پیش 20 م اوراق خریدم به 4 م، 1م دادم دفترخانه، 15م برای من ماند در طی 12 سال باید 42م برگردانم، حالا بعد از 7 سال پرداخت اقساط وام به بانک گفتم چقدر مانده بدهی بروز دارم گفت: 20 م تحت هیچ شرایط از وام مسکن و سایر وام بانکی استفاده نکنید اگر رزق و روزی خود را از راه حلال بدست می آورید. چون بر می گردید پشت سر خود را که نگاه می کنید می بینید که 1 کالایی دارید که خریداری ندارد 2 عمری را پیر کردید که برگشت ندارد 3 کسانی را سود رساندید که جز استرس و نشویش در زمان پرداخت اقساط برای شما و خانواده تان چیز دیگری را عایدتان نکرده اند....
    • سینا IR ۰۶:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۰
      1 2
      برادر من تصور کن در این هفت سال می خواستی اجاره پرداخت کنی چند باید می دادی برای اجاره خونه؟ حالا همون رو قسط دادی و انشاالله بعد پنج سال دیگه خودت خونه داری که از رهن بانک هم خارج شده اگه اینجور به وام مسکن نگاه کنی می بینی این وام گرفتن خیلی هم غیر عاقلانه نیست چون اگه نگرفته بودی و خونه نخریده بودی الان به همون اندازه اقساط وام پولت رو داده بودی برای اجاره و باز هم اجاه نشین بودی اما الان خدا رو شکر صاحب خونه ای.
  • بی نام A1 ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
    4 0
    اسم این وام را چه میگذارید پس چی بخوریم.