ایسنا نوشت:

سرپرست مرکز ملی فرش ایران با بیان اینکه واقعیت فرش امروز ایران خوش‌بینانه و خوش آب و رنگ نیست، گفت: حال فرش ایران خوب نیست و در دو سال گذشته صادرات آن افت بسیار چشمگیری داشته است.

حمید کارگر در آیین افتتاحیه نمایشگاه فرش دستباف ایران که امروز (یکشنبه) در نمایشگاه بین‌المللی اصفهان برگزار شد، با بیان اینکه صادرات فرش به صورت میانگین سالانه حدود ۵۰۰ میلیون دلار است، اظهار کرد: در سال گذشته تنها ۳۱۴ میلیون دلار صادرات در بخش فرش داشته‌ایم.

سرپرست مرکز ملی فرش ایران به عواملی که بر فرش دستباف ایران تاثیر گذاشته اشاره و خاطر نشان کرد: در آمریکا هر فرشی که مبدا آن کشور ایران بوده باشد با تحریم مستقیم واردات مواجه می‌شود. این امر تحریم دولت ایران نیست بلکه تحریم هنرمندان ایرانی، فعالان بخش‌های خصوصی و تحریم شهروندان آمریکایی است که نمی‌توانند از فرش های ایرانی بهره ببرند.

کارگر ادامه داد: وقوع رکود اقتصادی در بازارهای اروپایی، انقلاب‌های عربی در برخی از کشورهای هدف، اشباع بازارهای سنتی از دست بافته‌های ایرانی و کاهلی در تزریق دست بافته‌های مطابق با سلایق روز بازارهای دنیا از دلایل رکود در صادرات فرش دستباف ایرانی است.

وی با اشاره به عوامل داخلی که به صورت غیرمستقیم بر فروش فرش ایرانی در بازارهای جهانی تاثیر گذاشته است، گفت: ماجرای هدفمندی یارانه‌ها و پرداخت مستقیم هزینه‌ها به بافندگان از عوامل داخلی موثر در وضعیت صادرات دستباف‌های ایرانی بوده است که باعث شده این هنر صنعت از گردونه تولید خارج شود.

سرپرست مرکز ملی فرش ایران با بیان اینکه در تمام ماه‌های سال جاری روند صادرات رو به افزایش بوده، اضافه کرد: در هفت ماهه سال جاری، ۳۱۰۰ تن فرش دستباف به ارزش بالغ بر ۱۶۶ میلیون دلار از کشور صادر شده که بیش از ۱۴ درصد رشد ارزی و بیش از ۱۶ درصد رشد وزنی نسبت به مدت مشابه آن داشته است.

کارگر با بیان اینکه این میزان رشد، مناسب نیست زیرا این ارقام با بدترین ارقام سال گذشته مقایسه شده است، افزود: فرش با معضلات متعددی روبرو است اما درمان آن فروش با قیمت ارزان نیست، شاید از لحاظ قیمت با فرش‌های هند، پاکستان و افغانستان برابری ایجاد شود اما کیفیت فرش‌های ایرانی در وضعیت بسیار بالاتری قرار دارد و به گران بودن فرش‌های ایرانی افتخار می‌کنیم زیرا شأن و منزلت بالاتری در مقایسه با فرش‌های دیگر کشورها دارند.

وی با تاکید بر اینکه برای فرش باید به صورت مناسب تبلیغ و معرفی شود، خاطر نشان کرد: فرش ایرانی باید در حد شأن آن فروخته شود تا مشتری به دنبال آن بیاید، متاسفانه صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران هنر صنعت فرش دستباف را همراهی نکرده است.

سرپرست مرکز ملی فرش ایران با اعتقاد بر اینکه فرش دستباف بهترین مصداق و نمونه عملیاتی برای فرهنگ و اقتصاد است، ادامه داد: این هنر صنعت باعث اشتغال‌زایی در جامعه می‌شود و هم‌چنین تبعات مثبت اجتماعی در جامعه به وجود می‌آورد.

کارگر با تاکید بر اینکه فرش دستباف همواره یکی از منابع ارزآوری بوده است، تصریح کرد: فرش امروز جزو ۱۰ قلم کالای اول صادراتی قرار ندارد، اما این موضوع به معنی افت شدید صادرات آن نبوده، بلکه پتروشیمی، میعانات گاز و ... رشد شدیدی داشته است.

وی با بیان اینکه اگرچه در بازارهای جهانی سهم ایران کمتر شده، اما هم‌چنان بالاترین سهم تجارت جهانی در حوزه فرش را دارا هستیم، گفت: برای خروج از وضعیت کنونی نیاز به حمایت تمام دستگاه‌های مرتبط است، همان طور که افتخار می‌کنیم که فرش دستباف وجه فرهنگی و هنری دارد، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بخش‌های فنی و حرفه‌ای، سازمان تامین اجتماعی و ... نیز در قبال این بخش مسئولیت دارند.

 

45503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 386741

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد IR ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    2 0
    فرش واقعا حیف است ارززشش کم شود