یکی از محرک های اصلی صنعت، کاهش تورم و رونق بخش ساخت و ساز است.

مریم یعقوبی: طی سال های اخیر مجموعه عواملی در ارتباط با سپرده های بانکی، جذابیت سرمایه گذاری در قالب سپرده های بانکی را برای صاحبان پول به شدت افزایش داده است؛ بالا بودن نسبی نرخ سود در مقایسه با تورم در اکثر مواقع و رکود حاکم بر سایر بازارهایی  که به صورت بالقوه می توانند رقیب شبکه بانکی باشند از جمله عوامل جذابیت آفرین برای سپرده گذاری بوده اند.

سهولت در دسترسی به پول، نقدشوندگی سریع و معافیت از مالیات و... هم که همواره جزو عواملی بوده اند که سپرده گذاری در بانک ها را برای اقشار ریسک ناپذیر جامعه در اولویت قرار داده است.

مجموعه این مسائل در کنار شرایط خاص حاکم بر تولید کشور باعث شده بود طی سال های اخیر شاهد تجمیع کم سابقه نقدینگی جامعه در شبکه بانکی باشیم.

طبیعی است که پرداخت سود بالا، قیمت پول را برای بانکها افزایش داده بود و این گرانی در نهایت به تسهیلات گیرندگان منتقل می شد. نتیجه نیز کاملا مشخص است؛ دشوار شدن تامین مالی از طریق شبکه بانکی برای بخش واقعی اقتصاد خصوصا تولیدکنندگان.

با کاهش تورم در سال گذشته و تصمیم دولت برای کاهش نرخ سود سپرده و تسهیلات، فعالان بخش های مختلف صنعت با استقبال از این تصمیم به تشریح اثرات مثبت کاهش نرخ سود پرداخته و از این تصمیم به عنوان محرکی برای سرمایه گذاری در بخش تولید یاد کرده اند.

رضا شهرستانی عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین، ضمن تشریح عوامل موثر در کاهش سرمایه گذاری داخلی و خارجی در تولید فولاد گفت :«دولت برای کمک به بخش تولید فولاد باید تصمیمات بلند مدت گرفته و از تصمیمات خلق الساعه حذر کند.»

وی با اشاره به خدمات سیستم بانکی کشور به بخش واقعی تولید و صنعت فولاد اظهار داشت:  « تورم وحشتناکی که در سال های پیش به وجود آمد دولت حاضر را وادار کرد تا سیاست انقباضی در پیش گرفته و سود بانکی را افزایش دهد تا نقدینگی را از جامعه جمع کند. این سیاست های انقباضی منجر به سودده بودن سپرده ها شده و بخش اعظمی از سرمایه ها به سمت بانک ها رفت. »

وی ادامه داد: «بسیاری از سرمایه گذاران از این صنعت که به دلیل مسائل بین المللی و تصمیم گیری های نادرست دولت قبل با ریسک بالا و نقدشوندگی پایین مواجه بود خارج شده و سرمایه های خود را به بانک ها بردند.»

به گفته این عضو انجمن فولاد از طرفی کاهش بودجه های عمرانی و کاهش تقاضا به دلیل رکود مسکن هم مزید بر علت شده و باعث شد عرضه فولاد کاهش پیدا کند.»

شهرستانی با اشاره به اثرات مثبت کاهش نرخ سود بانکی در صنعت و خصوصا تولید فولاد گفت: «یکی از محرک های اصلی صنعت کاهش تورم و رونق بخش ساخت و ساز است. این محرک هم با کاهش نرخ سود ایجاد می شود.»

22339

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 411925

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
    18 0
    ازیک طرف بعضی ازصنعتگران این پول ها راباسود کم اخذ وبه جای صنعت وتولید درجاهای دیگر صرف مینمایند دولت بایستی راهکارهای مناسب برای این سوءاستفاده را ببیند
  • شوش IR ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
    0 0
    با تورم 40 درصد و سود 22 درصد دست آخر 18 درصد حداقل سر سپرده گذاران کلاه رفته . تورم را صفر کنید سپرده گذاران سود نمیخواهند . مثل ژاپن . تورم 15 درصد شعار الکیه .