براساس اطلاعاتی که شرکت شهرک های صنعتی منتشر کرده، 14 هزار واحد صنعتی به دلیل کمبود نقدینگی فعالیت هایشان را متوقف کرده اند.

 

به گزارش خبرگزاري خبرآنلاين، بحران نقدينگي بين سال هاي 84 تا 92 موجب شد تا بيشترين تعداد صنايع کشور دچار روشتکستگي شوند. آمارهاي وزارت صنعت نيز نشان مي دهد فعاليت 14 هزار واحد صنعتي کشور متوقف شده است. همچنين 22 هزار واحد صنعتي با ظرفيت کمتر از 50 درصد کار مي کنند. 24 هزار واحد صنعتي هم با ظرفيت 50 تا 70 درصد به کارشان ادامه مي دهند.

در مجموع81 هزارواحد صنعتي در شهرک هاي صنعتي فعاليت مي کنند. از اين مجموع 100 واحد صنعتي به دليل مشکلاتي مانند عدم پرداخت بدهي ها توسط بانک ها تمليک شده اند. همچنين 70 درصد از واحدهاي صنعتي که ورشکسته يا متوقف شده اند در سال هاي بين 84 تا 92 به اين وضعيت رسيده اند.

در همين حال آرمان خالقی، عضو هیأت مدیره خانه صنعت در خصوص آمارهای ارائه شده در مورد ورشکستگي صنايع کوچک به خبرآنلاین گفت:«با توجه به دسترسی آقای ابریشمی به آمارهای موجود در شهرک های صنعتی می توان عنوان کرد که این اعداد می تواند به واقعیت بسیار نزدیک باشد این در حالی است که باید به تعداد زیاد تعطیلی واحدهای صنعتی اشاره کرد.»

خالقی در ادامه افزود:«برخی از واحدهای صنعتی در شهرهای بزرگ مانند تهران و اراک و اصفهان شرایط بسیار بهتری دارند زیرا قدرت سرمایه گذاری بیشتری دارند و توانسته اند گلیم خود را از آب بیرون بکشند اما واحدهای صنعتی کوچک در شهرهای دیگر کشور شرایط مناسبی ندارند و میران رکود و تعطیلی در این واحدها بسیار بیشتر است.»

خالقی معتقد است آمارهای ارائه شده بسیار به واقیت نزدیک است اما متاسفانه در دولت قبل این آمارها کتمان می شد و گاهی نیز وزارت صنایع آنها را تایید نمی کردند.

عضو هیأت مدیره خانه صنعت در ادامه افزود:«600 میلیون تومان برای بسیاری از واحدهای که با طرفیت 30 درصد هم در حال فعالیت هستند بسیار کوچک است و قطعا به دلیل سرمایه در گردششان دچار ضرر و زیان خواهند شد اما به عنوان سرمایه در گردش بری واحدهای کوچک می تواند پاسخگو باشد و تکانی به این واحدها بدهد.

وی با تاکید بر نگاه خوشبینانه در تهیه این تسهیلات اظهار داشت:«نگاه خوشبینانه در خصوص تامین این تهسیلات وجود دارد، از چه منابعی می خواهند این تسهیلات را تامین کنند؟ زیرا با بروکراسی که بر بانک ها حاکم است این منابع را بانک ها به واحدهای تولیدی نمی دهند ودر این زمینه بانک ها تا به حال نشان داده اند که همکاری نخواهند کرد.»

خالقی گفت:« در دولت قبل بسیاری از تولید کنندگان گرفتار برای تسهیلات بانکی ثبت نام کردند، بسیاری از این افراد عمدتا رقم های زیر 1 میلارد تومان برای بازگشت به تولید درخواست کردند اما بانک ها به هیچ عنوان همکاری نکردند.»

عضو هیأت مدیره خانه صنعت در ادامه افزود:«باید بانک ها را مجاب کرد که در شرایط رکود واقع بینانه تر به مشکلات تولید کنندگان نگاه کنند و دست یاری به سوی آنان دراز کنند اما باز هم تاکید می کنم که این ارقام عنوان شده از کجا و به چه صورتی می خواهد تامین شود و باید این موضوعات برای تولید کنندگان روشن شود و از ابهام خارج شود.»

به هر حال ماه ها از وعده اختصاص یارانه تولید طبق فاز دوم قانون هدفمندی یارانه ها می گذرد و همچنان از یارانه خبری نیست. مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت حرف های متناقض بسیاری در خصوص ارائه این تسهیلات زده اند اما بی خبری موضوعی است که این روزها تولیدکنندگان را در شرایط سردرگمی قرار داده است. از سوی دیگر صالحی‌نیا، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص اختصاص یارانه 1200 میلیارد تومانی به بخش صنعت و معدن کشورگفته است: تا به امروز از 1200 میلیارد تومانی که سهم بخش صنعت و معدن از منابع درآمدی قانون هدفمندی یارانه‌ها است، به وزارت صنعت پرداخت نشده و باید از وزیر امور اقتصادی و دارایی و معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور این موضوع را پیگیری کرد.

3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 387201

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =