صادق زیباکلام استاد دانشگاه تهران در نامه ای سرگشاده خطاب به مرضیه افخم در فیسبوکش نوشت:

بانو مرضیه افخم
سخنگوی محترم وزارت خارجه
با سلام و عرض ادب، سخنان آن بانوی بزرگوار در پاسخ به مطالب مندرج در آخرین گزارش گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل جناب آقای دکتر احمد شهید در خصوص وضعیت حقوق بشر در ایران هم شگفت‌انگیز بود و هم درعین‌حال تأسف‌آور. شگفت‌انگیز از این بابت بود که سرکار آن را «غیرعلمی» و «غیرمنصفانه» خوانده و احمد شهید را متهم کرده‌اید که «اصول و موازین بین‌المللی را رعایت نکرده»؛ گزارش را «به‌دوراز واقعیات» دانسته‌اید که تحت تأثیر «اراده‌ای فراتر و خارج از سازوکارهای حقوق بشری سازمان ملل تهیه‌شده». متأسف شدم چون سال‌هاست که این نوع برخورد با گزارشات حقوق بشر در مورد ایران جا افتاده است و امید داشتم که دست‌کم در دولت جدید شاهد تغییری در این خصوص باشیم؛ اما به نظر می‌رسد دولت شما هم ظاهراً بنا دارد تا همان ترجیع‌بندها وهمان پاسخ‌ها و درست‌تر گفته باشیم همان سفسطه‌ها، همان توجیهات و همان عذر و بهانه‌های همیشگی درواکنش به گزارشات نقض حقوق بشر در ایران را ادامه دهد.
البته ادبیاتی که سرکار بکار می‌برید ارتقاء بلندی در مقایسه با سایر مسئولینمان پیدا کرده. آن بزرگواران آقای احمد شهید را با صفاتی همچون «شومن»، «دلقک»، «عروسک خیمه‌شب‌بازی قدرت‌های بزرگ»، «هنرپیشه»، «پیشخدمت (قدرت‌های استکباری)»، «پادو (قدرت‌های غربی)» و امثالهم توصیف می‌کنند. دست‌کم جنابعالی تاکنون چنین ادبیاتی را در مورد گزارشگر ویژه حقوق بشر در مورد ایران بکار نبرده‌اید؛ اما و درعین‌حال پاسخ‌هایتان (ازجمله آخرین فقره آن‌ها) از اساس با مسئولین دیگرمان تفاوتی ندارند. سرکار هم گزارشات احمد شهید را «نادرست»، «دروغ»، «مغرضانه»، «جهت‌دار»، «یک‌سویه»، «جعلی»، «برگرفته از منابع مجهول، ضدانقلاب، معاند و منافق» می‌خوانید. سرکار هم گزارشگر ویژه و گزارشات وی را «ملهم و متأثر از القائات و فشارهای قدرت‌های غربی و صهیونیستی»؛ و اساساً تعیین یک گزارشگر ویژه برای رصد کردن وضعیت حقوق بشر در ایران را یک «توطئه سیاسی» از جانب قدرت‌های غربی علیه انقلاب اسلامی ایران می‌دانید. سرکار هم حقوق بشر را یک ابزار سیاسی در دست قدرت‌های غربی می‌دانید که به دلیل استقلال‌خواهی ما از یکسو و پایبندی‌مان بر روی موازین اسلامی از سوی دیگر علیه‌مان بکار گرفته می‌شود. سرکار هم قائل هستید که غرب استانداردهای دوگانه در کاربرد حقوق بشر بکار می‌برد و درحالی‌که در قبال نقض حقوق بشر در کشورهای دوست و هم‌پیمانش سکوت و مماشات می‌کند اما علیه ما از آن به‌عنوان اهرمی برای اعمال فشار استفاده می‌کند. البته جدای از رعایت ادب در کلام سرکار یک تفاوت دیگر هم با سایر مسئولین دارید. دست‌کم بنده تاکنون نشنیده‌ام که جنابعالی همچون سایر مسئولینمان مدعی شوید که «غربی‌ها در مورد حقوق بشر دروغ می‌گویند و بسیاری از آن‌ها خود بزرگ‌ترین ناقضین حقوق بشر در کشورهایشان هستند.»
سرکار بانو افخم!
نشان دادن بطلان بسیاری از مدعیات جنابعالی و سایر مسئولینمان علیه گزارشگر ویژه خیلی نیازی به تلاش ندارد. ضمن آنکه این ادعا که «ما به‌واسطه رعایت قوانین اسلامی متهم به نقض حقوق بشر شده‌ایم» چقدر با واقعیات مطابقت پیدا می‌کند؟ چند مورد را تاکنون جنابعالی و سایر مسئولینمان توانسته‌اید نشان دهید که در این مورد یا آن‌یکی که ایران متهم به نقض حقوق بشر شده، مشکل این بوده که می‌خواسته‌ایم اسلام را رعایت نماییم؟ اتفاقاً بسیاری از گزارشات آقای احمد شهید مبین آن است که «اعلامیه جهانی حقوق بشر» به کنار، ما اگر قوانین خودمان را رعایت کرده بودیم متهم به نقض حقوق بشر نمی‌شدیم. بعلاوه نفس اینکه یک مسلمان معتقد برای نظارت بر رعایت حقوق بشر انتخاب‌ شده به‌واسطه رعایت همین نکته مهم بوده که ایران نتواند گزارشگر را متهم نماید که می‌خواهد سکولاریسم غربی را جایگزین اسلام نماید؛ که می‌خواهد فرهنگ، باورها و ملاک و معیارهای غربی را جایگزین اسلام نماید وقس‌علی‌هذا.
یکی دیگر از پاسخ‌های متداولی که ما در قبال گزارشات نقض حقوق بشر در ایران داده‌ایم این بوده که «غربی‌ها از حقوق بشر استفاده ابزاری می‌کنند. آن‌ها در قبال نقض حقوق بشر در کشورهای متحدشان سکوت می‌کنند و در عوض ما چون مستقل هستیم، ما چون وابسته به غربی‌ها نیستیم و ما چون می‌خواهیم از اسلام پیروی کنیم غربی‌ها ما را متهم به نقض حقوق بشر می‌نمایند». اولاً که این‌گونه نبوده کشورهای دیگری هم که حقوق بشر در آن‌ها نقض می‌شده موردانتقاد قرار می‌گیرند؛ اما فرض بگیریم که کشورهای دیگر موردانتقاد قرار نگرفته باشند و فقط ایران به‌واسطه مواضع انقلابی‌اش موردانتقاد قرارگرفته باشد. سرکار بانو مرضیه افخم، آیا نفس اینکه کشورهای دیگر موردانتقاد قرار نمی‌گیرند به نظر جنابعالی نقض حقوق بشر در ایران را توجیه می‌کند؟ واقعیت آن است که حتی اگر در همه قریب به ۲۰۰ کشور عضو سازمان ملل حقوق بشر پایمال بشود و اگر در قبال همه آن‌ها هم غربی‌ها سکوت نمایند، بازهم نقض حقوق بشر در کشور دویست و یکمی غیرقابل‌توجیه است. سرکار بانو افخم، هیچ کشوری نمی‌تواند با توجیهات سیاسی، انقلابی و ایدئولوژیک از زیر بار مسئولیت رعایت حقوق مدنی شهروندانش شانه خالی کند.
ایام به کام باد
صادق زیباکلام

 

 

2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 405857

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 33
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عضو هیات علمی دانشگاه A1 ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۴
    باسلام و احترام. تاکنون تصور میکردم آقای زیباکلام فردی روشنفکر و آگاه است اما با خواندن این نامه نظرم عوض شد. تشخیصهای اشتباه در این نامه کاملا مشهود است. مثلا این جمله که احمد شهید چو ن مسلمان است مشکلی با اجرای قوانین اسلامی در ایران ندارد و به دنبال سکولاریسم نیست جناب زیباکلام یک سوال ساده دارم: مگر شما که مسمان هستید با اجرای قوانین اسلامی موافقید که ایشان باشند؟ مغالطه تاچه حد؟ ضمنا منظورتان از اسلام چیست؟ تفسیر امام از اسلام یا تفسیر آل سعود از اسلام و یا شاید تفسیر آمریکا و اروپا از اسلام؟
    • بی نام IR ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۴
      حالا مثلا اینکه نوشته اید:"عضو هیئت علمی دانشگاه" یعنی چه؟یعنی خیلی با سوادید؟ شما دقیقا عضو هیئت علمی در چه رشته ای و چه دانشگاهی هستید؟
    • بی نام DE ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۴
      نظر شما محترم ولی برعکس نظر شما من فهمیدم که ایشان دارای ویژگی لازم برای روشنفکری هستند و شرط حداقلی برای مسلمان بودن رو هم دارن که اون آزادگی و دفاع از واقعیت در مقابل مصلحت گرا بودن هست. کاش خبرآنلاین اینقدر نظرات رو سانسور نمی کرد تا مشخص می شد چند نفر مثل شما ف‍کر می کنند
    • بی نام RO ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۴
      دوست عزیز کاش می نوشتید هیات علمی چه رشته ای ؟ بعید می دانم در زمینه سیاست داخلی یا خارجی یا حقوق بین الملل تحصیلات آکادمیک داشته باشید ....
    • ایضا عضو هیئت علمی یک دانشگاه دیگه A1 ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۴
      وااای. حرف شما که که صد برابر بیشتر از حرف ایشون مغلطه است. بیچاره آقای زیبا کلام الان چیکار کنن که نظر شما دربارشون عوض شده؟
  • بی نام A1 ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۴
    خیلی عالی بود استاد
  • اریانا IR ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۴
    باز هم احسنت.
  • کلاه قرمزی IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۴
    36 90
    حالا اینایی که زیبا کلام میگه یعنی چه؟
  • بی نام RO ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۴
    آقای زیباکلام جوگیر نشو خواهشا
  • محسن A1 ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۴
    متاسفم از وقتی که برای خواندن این نامه بی محتوی صرف کردم. جناب زیبا کلام قبلا بهتر ابراز وجود میکردند.
  • زیدالله قنبری A1 ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۴
    سلام. من نه صحبت های احمد شهید گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل را تایید می کنم. نه با سخنان خانم افخم کاری دارم. روی سخنم با آقای زیبا کلام هستش. آقا ی استاد آقای دکتر آقای روشنفکر گاها اونقدر چشم و گوش بسته طرفداری اونوری ها را میکنید که لج آدم و در میارید. برادر من. استاد دکتر روشنفکر .بدبخت داره میگه استفاده ای ابزاری میکنند از حقوق بشر. شما میفرمایید. گیرم که استفاده ای ابزاری میکنند ما نباید به حقوق بشر خودمان توجه کنیم. استاد مسئول سیاست خارجی که نماینده ای ایران در جواب دادن به اینطور اراجیف این مردک باید جوابش رابدهد. یانه. آقای استاد بخدا قسم اینقدرها هم که شما غرق در این غربیها شدید خبری نیست. یک مقدار از این موج بیا بیرون موجهای دیگر را هم امتحان کن شاید برایت بد نباشه. ........
  • مجید A1 ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۴
    91 17
    درود
  • مهدی GB ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۴
    احسنت درود بر زیباکلام شجاع
  • یوسف US ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۴
    94 25
    دکتر عزیز سال نو مبارک شروع خوبی بود این بانو نیاز به تذکراتی مشفقانه داشت که انجام شد
  • بی نام RO ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۴
    بیشتر اطلاعات احمد شهید توسط منافقین و سلطنت طلبان و اصلاح طلبان و تروریستها و... به وی داده میشه
  • بی نام A1 ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۴
    77 18
    آفرین
  • کاراگاه A1 ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۴
    73 24
    درود بر استاد زیبا کلام
  • بی نام A1 ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۴
    65 17
    زنده باد
  • نیما A1 ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۴
    جناب صادق زیبا کلام واقعاً برای افکار شما متاسفم. در نامه تان افاضه فرمودید که جناب احمد شهید مسلمان است و به این دلیل به عنوان گزارشگر حقوق بشر برای کشورمان انتخاب شده است تا بتواند اقتضائات را در نظر بگیرید. سوالی که از شما دارم اینست که آیا انتقاد جناب احمد شهید از ایران بدلیل همجنس بازان جزء اقتضائات اسلامی است که ایشان فرمودند؟؟؟ آیا شما احمد شهید را مسلمان می دانید؟؟؟ طبق نص صریح قرآن همجنس بازان حکم جنگ با خدا را دارند و شما افاضه می فرمایید که احمد شهید مسلمان است؟؟؟ امثال شما نه روشن فکر بلکه تاریک فکر هم نیستید و درون سیاه چال دست و پا می زنید...
  • ایرج IR ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۴
    69 17
    آفرین برآدمهای آزاده
  • بی نام IR ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۴
    53 20
    اجرت با علی مرتضی
  • علی A1 ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۴
    60 9
    بهتره در خصوص مسائل حقوق بشری کمی با خودمون رو راست باشیم و نیازی هم نباشه فرد دیگری از بیرون بعضی چیزا رو برمون یادآوری کنه.
  • مهدی A1 ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۴
    41 73
    دقت کردین زیباکلام هیچ‌وقت وارد جزئیات نمیشه و فقط یه چیزی میندازه وسط و میره. ایکاش اون چیزی هم که وسط میندازه درست و علمی باشه، نه ژورنالیستی. واقعا فکر می‌کنید حقوق بشر دارای استاندارهای چند گانه نیست. چند تا مثال بیاریم خیالتون راحت میشه؟ مثلا داعشی‌هایی که تا وقتی توی سوریه هستن میشن مخالفین مردمی اسد و وقتی قراره بهانه‌ای برای لشگرکشی به خاورمیانه بشن، میشن تروریست‌های وحشی یا مثلا گوانتانامو و ابوغریب که به اعتراف گزارش کنگره‌ی خودشون بعد از بیش از ده سال پیشرفته‌ترین شکنجه‌های بشری انجام میگرفته. یا اینکه توی کدوم گزارش حقوق بشری از ممنوعیت ساخت مسجد و مناره در خیلی از کشورهای اروپایی گفته شده؟ و...
  • رضا IR ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۴
    54 20
    درود بر دکتر زیبا کلام که همواره موضع گیری منطقی و دور از تعصب های بیجا که تمام بی اخلاقی ها و نقض قوانین با استفاده از این موهومات در کشور توجیه شده اند به انتقاد اصولی و صحیح از مواضع غیر اصولی میپردازند.
  • بی نام A1 ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۴
    19 58
    من خودم این گزارش را نخوانده ام و مطمئنم استاد هم نخوانده اند.هیچکدام از ما وقتش را نداریم چون من تمام وقت نامه سرگشاده می خوانم و ایشان هم تمام وقت نامه سرگشاده می نویسند
  • رضا A1 ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۴
    24 67
    ضمن سلام به خوانندگان گرامی: می خواستم بدانم جناب دکتر زیبا کلام طرف ما هستند یا طرف غربی ها که با عناوین مختلف سعی در تطهیر انان دارند. به کدامین دلیل یا دلایل از نقض حقوق بشر در ایران در جمله آخر نامه شان صحبت می کنند؟ آیا نمی دانند در دنیایی که جریان رسانه ای قوی و ظالمانه ای علیه ایران بسیج شده اند تا به ایدئولوژی اسلامی ایرانی آن ضربه بزنند ، قرار دارند؟ چرا به عنوان یک ایرانی حداقل برای مقابله با این همه هجمه راهکار ارائه نمی دهند؟ این که مسئولین را اینگونه خطاب قرار دهید و انان را شماتت کنید ، کاری شرافتمندانه است؟ حداقل کمی از عرق ملی و میهنی آن طرفی ها یاد بگیرید که در تمامی حالتها آنرا رعایت می کنند
  • کارشناس ارشد مدیریت رسانه A1 ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۴
    29 66
    جناب آقای زیباکلام همه چیز دان، سلمان رشدی مگر از مسلمانان نبود،مگر اسم عربی به مسلمانی کفایت میکند،پس حتما ابوبکر البغدادی هم ..... تا به کی دنبال سفسطه گری هستید،استادسفسطه گر شما الان کجاست؟ وبه چه حکومت وتفکری کمک میکند؟کمی حرف نزنید این خواهش ما دانشگاهیان از شماست، نفرماييد من خودم را چراجمع دانشگاهی معرفی کرده ام، من از خوابگاهی این پیام را مینویسم که درحال مطالعه پژوهشی در مورد یک جریان رسانه ای هستیم.حدود 45 نفر،و نیزدربعضی از جلسات تحلیلی شما در زمان دانشجویی حاضربودم واز همان موقع در پایان بیشتر این جلسات به این نتیجه میرسدیم که شما زیاد حرف میزنید وبه استناد سخنان مولايمان کسی که زیاد حرف میزند سبک مغز است، جسارت نشود کمی کمتر حرف بزنید.ممنون از شما بزرگوار هستم
  • بی نام A1 ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۴
    61 28
    درود بر زیبا کلام۰۰۰۰ صحبت های واقعی و به دور از غرض ورزی۰۰۰ با انصاف ۰۰۰۰ آفرین
  • علی A1 ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۴
    23 39
    سلام این مطلبی که ایشون گفتند یعنی چی؟ "علاوه نفس اینکه یک مسلمان معتقد برای نظارت بر رعایت حقوق بشر انتخاب‌ شده" مسلمان معتقد؟ منظور ایشون احمد شهید که نیست؟
  • ali A1 ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۴
    32 74
    سوال اینجاست این جناب احمد شهید وضعیت حقوق بشر در عربستان و کویت و قطر را کلا فراموش کرده است و فقط کشور ایران را میبند اقای احمد شهید در عربستان زنان حتی حق رانندگی ندارند این حقوق بشر مشکلی نداره؟ در کویت اصلا چیزی به نام صندوق رای معنی نداره این هیچ مشکلی نداره؟؟؟؟؟ خدایا این نفت چیه که ، باید دنیا برای این ماده سیاه رنگ جایی که باید فریاد بزنند سکوت میکنند
  • ایمان IR ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۴
    53 22
    عالی
  • هادی A1 ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۶
    5 7
    سلام به همه دوستان ، سال نو بر همگی مبارک. نظرات فاقد منطق آقای زیبا کلام ؟ رو خوندم ، فقط میگم متاسفم برا ایشون .
  • بی نام A1 ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۶
    3 13
    بهتر بود آقای زیبا کلام به عنوان یک ایرانی پیشنهاد سازنده می دادند تا فقط ایراد بگیرند