اجتماع میلیونی مردم در کربلا، دفاع سیدحسن خمینی از آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و آغاز مذاکرات هسته ای در ژنو اخباری هستند که در صفحه نخست روزنامه های روز یکشنبه 23 آذر به چشم می‌خورند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، بیشتر روزنامه‌های امروز با انتشار عکس‌ها و گزارش‌هایی حضور میلیونی مردم در اربعین حسینی را منعکس کرده‌اند.

در این بین روزنامه‌های کیهان، شهروند، سیاست روز و وطن امروز کل نیم تای بالای صفحه یک خود را به این رویداد اختصاص داده‌اند.

روزنامه شهروند تیتر «اربعین 20 میلیونی» را برای این گردهمایی بزرگ انتخاب کرده و نوشته که شیعیانی از 60 میلیت، روز اربعین در عراق حضور یافته‌اند.

روزنامه کیهان سه تصویر از این حضور را در نیم تای بالای صفحه خود کار کرده و تیتر زده که «راه قدس از کربلا می‌گذرد» این روزنامه ضمن گرامیداشت یاد امام (ره) به این موضوع اشاره کرده که «آن روزها در گرماگرم جنگ تحمیلی، وقتی امام راحلمان - رضوان‌الله تعالی علیه- با اطمینان خبر داد که «راه قدس از کربلا می‌گذرد»، اگر چه این خبر برای برخی از دیرباوران، عجیب به نظر می‌رسید ولی دلباختگان حضرتش می‌دانستند هر جا همه «مو» می‌بینند، او از «پیچش مو» خبر می‌دهد و آنجا که نگاه‌ها به ابرو دوخته است، پیر جماران «اشارت‌های ابرو» را می‌بیند.»

سرمقاله این روزنامه هم به قلم سعدالله زارعی به همین رویداد اختصاص یافته است. او در یاداشتی با عنوان «پا به پای زینب(س) در اربعین میلیونی» به تحلیل چند و چون این رویداد عظیم در شرایط فعلی منطقه پرداخته است.

روزنامه سیاست امروز هم از از اربعین امسال به عنوان باشکوه ترین مراسم دینی و سیاسی بشری در جهان نام برده و تیتر «قدرت نمایی لشگر حسین(ع)» را برای این رویداد مذهبی انتخاب کرده است.

این اتفاق البته همانطور که گفته شد، در سایر روزنامه‌های صبح تهران هم بازتاب گسترده‌ای یافته واکثر روزنامه‌ها تیتر نحست یا عکس اصلی خود را به حضور میلیونی مردم در اربعین اختصاص داده‌اند.

صحبت های نوه امام(ره) در رفسنجان

روزنامه «آرمان» تیتر نخست خود را به صحبت‌های سیدحسن خمینی در رفسنجان اختصاص داده و نوشته :« رفسنجان بوي ديگري داشت، ‌ميهمان رفسنجان مردي از تبار اعتدال بود؛ شخصيتي كه هيچگاه نمي‌توان نشانی از كينه در درونش يافت و همه مهرباني و مداراست. يكسال و اندي است كه كمي نگراني از چهره او رخت بربسته و جانشين آن، اميد شده است. از ويژگي‌هاي اين شخصيت، احترام به بزرگان است و بارها چه در سخنراني‌هاي خود و چه در جمع‌هايي كه حضور پيدا مي‌كند احترام به بزرگان به‌ويژه دلسوزان كشور را هيچگاه از ياد نمي‌برد. تنگ‌نظراني در سال‌هاي گذشته بودند كه شخصيت او را برنمي‌تافتند و تصور مي‌كردند با توهين و هجمه مي‌توانند از محبوبيت او نزد دوستدارانش كه خيل عظيمي هم بوده و هستند، بكاهند.»

به روایت این روزنامه سیدحسن خمینی در رفسنجان  از آیت الله هاشمی رفسنجانی دفاع کرده و گفته که ایشان پیش از انقلاب به وزیر خارجه امام معرف بوده اند. هشدار نسبت به شکم‌های پر شده از حرام و دین کاریکاتوری برخی در ایران، به نوشته «آرمان» از دیگر فرازهای صحبت‌های یادگار امام(ره) در جمع مردم کرمان است.

روزنامه اعتماد هم صحبت‌های سیدحسن خمینی را با تیتر« سید حسن خمینی هشدار داد / بمباران تبليغاتي تازه از راه رسیده‌ها عليه چهره‌هاي انقلابي» باز تاب داده است.

روزنامه فرهیختگان هم ضمن انعکاس صحبت‌های نوه امام(ره) به سخنان نماینده ولی فقیه و امام جمعه کرمان هم پرداخته است. این روزنامه نوشته:«سید یحیی جعفری که پنجشنبه گذشته حمید میرزاده، استاندار سال‌‌های دور کرمان و رئیس این روزهای دانشگاه آزاد اسلامی به دیدارش رفته بود، این دیدار را فرصت مغتنمی دانست تا به آنچه برخی در این سال‌ها بر رئیس هیات‌موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی روا داشته بودند، اعتراض کند و صدر فهرست گلایه‌های او ماجرای رد صلاحیت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 92 قرار داشت.»

همچنین روزنامه آفتاب یزد از استقبال پرشور مردم رفسنجان از نوه امام (ره) خبر داد. 

مذاکرات هسته ای

روزنامه ایران اما تیتر یک خود را به آغاز دور تازه مذاکرات هسته ای اختصاص داده است. روزنامه دولت نوشته که با حضور معاونان وزارت خارجه ایران و 1+5 در ژنو، «مذاکرات هسته‌ای این‌هفته کلید می‌خورد»

«ایران» نوشته:« آنچه در دو روز گذشته در صدر اخبار مربوط به پرونده هسته‌ای قرار گرفت، رد غیررسمی درخواست ایران برای بازدید نمایندگان آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای از سایت ادعایی در مریوان بود. پیش از این خبرهایی منتشر شده بود که ایران در اطراف مریوان فعالیت های اعلام نشده هسته ای دارد. ایران بلافاصله از آژانس خواست از این سایت هسته ای ادعایی بازدید کند. اما آژانس به جای شفاف‌سازی یا بازپس گرفتن ادعای خود صرفاً با ارسال یک ایمیل به خبرگزاری رویترز درخواست ایران را رد کرد. این اقدام که از سوی رضا نجفی، سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی غیرحرفه‌ای خوانده شد.»

«کیهان» اما در گزارش کوتاهی از دورنمای گفت‌وگوهای آتی ایران و 1+5 خبرداده و نوشته :«مذاکره دوجانبه یا چند جانبه؟ آمریکا قابل اعتماد نیست»

در گزارش این روزنامه تاکید شده:« بنابراین تجربه مذاکرات اخیر نشان می‌دهد که تنزل دادن مذاکرات و تمرکز بر گفت‌وگوهای دوجانبه با آمریکا به جای 1+ 5 عملا دورنمای مذاکرات آتی را نیز مبهم خواهد کرد.

روزنامه اطلاعات هم به آغاز مذاکرات اشاره کرده و از قول عراقچی نوشته که دور تازه مذاکرات از روز چهارشنبه هفته جاری آغاز می‌شود.

نفت و مسکن

روزنامه‌های اقتصادی صبح تهران هم مسائل مختلفی را مورد توجه قرار داده‌اند. «تعادل» پیش‌بینی سازمان ملل از آینده اقتصاد ایران را به عنوان تیتر یک انتخاب کرده و از «دورنمای مثبت اقتصاد جهان در سال 2015» نوشته است.

قیمت نفت یکی دیگر از موضوعاتی است که در این روزنامه مورد توجه قرار گرفته. «تعادل» در گزارشی هفته گذشته، را هفته‌ای سیاه برای نفت نامیده و چرایی کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی را مورد بررسی قرار داده است. «تعادل» به نقل از فايننشال‌تايمز نوشته:«كاهش شديد و يك‌باره بهاي نفت منجر به آشفتگي‌هاي شديدي در بازارهاي تجاري بين‌المللي در روز جمعه شد كه هفته ناآرامي را براي بازار نفت رقم زد و سرمايه‌گذاران را وادار كرد سهام خود را بفروشند و به سرمايه‌گذاري در قالب هلدينگ روي بياورند. آژانس بين‌المللي انرژي پيش‌بيني خود را براي رشد تقاضا در سال2015 در روز جمعه كاهش داد و اظهار داشت كه مسير قيمت‌ها تاكنون محرك خوبي براي خريد نبوده است. نظرات آژانس بهاي نفت خام را به دور جديدي در پنج‌سال‌ونيم گذشته رساند و كاهش اين هفته را به بيش از 10درصد كشاند.»

روزنامه«دنیای اقتصاد» در گزارشی با عنوان«تغییر ماموریت در بازار مسکن»،  شکاف بین قیمت پیشنهادی خریداران و فروشندگان را بررسی کرده و نوشته: جزئيات برنامه‌هايي كه در معاونت مسكن وزارت راه‌وشهرسازي براي اين دوره بازار طراحي شده‌، حاكي است: سياست‌گذار، به منظور بهره‌برداري سمت تقاضا از موقعيت كنوني بازار مسكن، ماموريت اصلي خود را بر ايجاد حلقه اتصال بين گروهي از تقاضا و دسته‌اي از عرضه، تعريف كرده است. معاونت مسكن براي برقراري ارتباط بين متقاضيان مصرفي خريد مسكن به عنوان گروه هدف و همچنين آپارتمان‌هاي در استطاعت اين گروه به عنوان دسته‌‌ مورد نظر عرضه مسكن، قصد دارد روش فعلي تامين مالي بخش مسكن را متحول كند.»

این روزنامه همچنین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی از سیگنال منفی وضعیت تقاضای نفت را منتشر کرده، گزارشی که در آن به «سقوط 50 دلاری نفت در ‌6 ماه» پرداخته شده است.

5757

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۶:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    1 6
    خیر دفاع در متن اصلی یعنی از بین رفتن حقوق اشخاص و لزوم رعایت حق دیگران به عنوان یک ارزش بود ایشان ضمن توجه دادن به حق و ارزش گذاری برای رعایت حریم اشخاص ایشان را ذکر مثال کردند چرا متن را رها می کنید و حاشیه می سازید؟
  • عرشیا A1 ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    130 6
    فکر کنم امروز صبح دوباره شیفت اون عزیزیه که هیچ اعتقادی به نظرات مخاطبین این سایت نداره .الان حدود ده و نیمه و از صبح علی الطلوع تا حالا هیچ نظری رو تایید نکرده .عزیز دل برادر خبر انلاین رو ما برای تایید و درج نظرات مختلف مردم دوست داریم وگرنه سایت خبری که ماشالا خیلی زیاده .
    • بی نام A1 ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
      2 5
      شما؟؟؟باز یکی به نمایندگی از جمع حرف زد
    • بی نام A1 ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
      4 0
      کلا آقا عرشیا این سایت تغییر اساسی کرده محافظه کار و ای همچین گرایشی و گزینشی به نفع بعضی هایی که اسمشون معلومه ست. لازم شد آدرس هم می دم کم کم دارم ازش زده می شم شاید سر نزدم
  • بی نام IR ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    5 2
    اسلام ناب محمدی رو ما آخرش نفهمیدیم یعنی کدوم؟
  • بی نام A1 ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    3 0
    توروخدا تیتر کیهان چه ربطی به قولنج داشت
  • بی نام A1 ۰۵:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
    3 14
    درود بر امام خامنه ای که سکان این انقلاب را بخوبی به ساحل نجات هدایت میفرمایند . سلام بر امام خمینی و یاد شهدا گرامی باد
  • عبدالله A1 ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
    2 19
    بیشتر روزنامه‌های امروز با انتشار عکس‌ها و گزارش‌هایی حضور میلیونی مردم در اربعین حسینی را منعکس کرده‌اند ؟؟؟ واقعاًً ؟؟؟ روزنامه هاي اصلاح طلب كه انگار نه انگار چيزي به نام اربعين وجود دارد آنها هم همانند اربابانشان در سكوت خبري عمل كردند البته اگر سگ اوباما ديروز عطسه كرده بود در راس خبرها قرار ميگرفت