رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت راهکار افزایش قیمت از طریق افزایش مالیات را از موثرترین مداخلات در جهت کاهش مصرف دخانیات بیان کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از پایگاه خبری وزارت بهداشت؛ خسرو صادق نیت در نشست خبری کنترل دخانیات، یکی از راهبردهای کاهش مصرف دخانیات را افزایش مالیات بر دخانیات بیان کرد و گفت: راهکار افزایش قیمت از طریق افزایش مالیات و پس از آن ممنوعیت استعمال دخانیات در اماکن عمومی، از موثرترین مداخلات در جهت کاهش مصرف دخانیات است.

رییس مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت با اشاره به این که مالیات بر دخانیات در ایران حدود 11 درصد است، گفت: طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت در سال 2013، ایران از بین 6 راهبرد به اثبات رسیده برای کنترل دخانیات، راهبرد افزایش قیمت را اجرایی نکرده است.

به گفته وی، در حال حاضر راهبرد افزایش مالیات دخانیات از سوی وزارت بهداشت به مجلس پیشنهاد شده است که تا کنون توفیقی برای تصویب آن بدست نیامده است و امیدواریم با کمک و همراهی نمایندگان مجلس شاهد تصویب این مصوبه برای ارتقای سلامت جامعه باشیم.

صادق نیت با اشاره به این که از بین 20 کشور منطقه مدیترانه شرقی، ایران رتبه 19 را در مالیات بر دخانیات دارد، گفت: مالیات بر دخانیات در ایران 11 درصد است در حالی که کشورهای اردن و تونس، حدود 70 تا 80 درصد مالیات بر دخانیات بسته اند.

وی یکی از 6 راهبرد کاهش مصرف دخانیات را محافظت مردم در برابر دود دخانیات مصرف شده بیان کرد و گفت: ساماندهی عرضه سیگار و محدود شدن عرضه آن و نیز جلوگیری از استعمال دخانیات در اماکن عمومی از دیگر راهبردهای پیشنهادی سازمان جهانی بهداشت در راستای کاهش مصرف دخانیات است.

رییس مرکز سلامت محیط و کار همچنین، گفت: بررسی های سازمان جهانی بهداشت( WHO ) نشان داده است هزینه درمان بیماری های ناشی از استعمال دخانیات 2 تا 3 برابر هزینه ایست که صرف سیگار کشیدن می شود.

صادق نیت در ادامه، به مصرف قلیان در اماکن عمومی و تفریحی مثل رستوران های سنتی اشاره کرد و گفت: متاسفانه مصرف قلیان در زنان نسبت به مردان رو به افزایش است که این مسئله نگرانی را دو چندان می کند چرا که ابتلا زنان به دخانیات موجب گرایش کودکان و نوجوان به استعمال دخانیات می شود.

وی برنامه کمک به ترک استعمال دخانیات در افراد را از دیگر راهبردهای کاهش مصرف دخانیات بیان کرد و گفت: درج خطرات استعمال دخانیات بر روی بسته های سیگار، ممنوعیت تبلیغات سیگار و پایش مصرف سیگار در گروه های سنی مختلف از دیگر راهبردهای کاهش مصرف دخانیات است.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 398189

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =