«یوکیا آمانو» مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی امروز در بیانیه مقدماتی آغاز به کار نشست شورای حکام این آژانس تاکید کرد ایران طبق توافق برجام پروتکل الحاقی را اجرا خواهد کرد.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از ایرنا، آمانو در این بیانیه افزود: ' گزارش من درباره راستی آزمایی و نظارت بر جمهوری اسلامی ایران در پرتو قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل است که شورا از آژانس خواسته است نظارت بر تعهدات مربوط به برنامه های هسته ای ایران تحت برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) را به عهده بگیرد.'

وی با تاکید بر این که ایران طبق توافق برجام پروتکل الحاقی را اجرا خواهد کرد،گفت:' من نسبت به این موضوع خوشبین هستم .'
مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در خصوص اجرای پروتکل الحاقی از طرف دیگر کشورها گفت:'حدود 120 کشور در حال حاضر پروتکل الحاقی را اجرا می کنند و بدین ترتیب ما می توانیم دسترسی بیشتر به اطلاعات و سایت های هسته ای ایران داشته باشیم.'

آمانو افزود:' ایران موافقت کرده است به تعهدات مربوط به برنامه های هسته ای خود به عنوان اقدامات شفاف شناخته شده عمل کند. این اقدامات شامل افزایش دسترسی بازرسان آژانس به معادن اورانیوم و کارخانه های تولید، کنترل و نظارت مستمر بر تولید سانتریفیوژ و ذخیره سازی است.'

همچنین به گفته وی ، ایران در توافق هسته ای با 1+5 تعهداتی را فراتر از موافقتنامه جامع پادمان ایران و پروتکل الحاقی داده است که به آژانس کمک می کند درک بهتری نسبت به برنامه های صلح آمیز ایران داشته باشد.
آمانو افزود:' طبق توافق برجام یک کمیسیون مشترک از ایران و گروه 1+5 برای نظارت بر اجرای توافقنامه برجام تشکیل خواهد شد.'
مدیرکل آژانس در ادامه بیانیه مقدماتی گفت:' سازمان بین المللی انرژی اتمی برای اجرای توافق برجام به بودجه بیشتری به مبلغ 9 میلیون و 200 هزار یورو نیاز دارد. این مبلغ شامل 3 میلیون یورو برای اجرای پروتکل الحاقی و شش میلیون و 200 هزار یورو برای بازرسان آژانس است که نظارت بر برنامه های ایران را بر عهده دارند.'
وی در خصوص توافقنامه ای موسوم به ' نقشه راه' که بین او و 'علی اکبر صالحی' رییس سازمان انرژی اتمی ایران در روز 23 تیر ماه سال جاری (14 ژوییه) امضاء شد، گفت: ' ساز و کارهایی که با ایران براساس ''نقشه راه'' بررسی شد، مطابق با فعالیت های پادمانی آژانس بوده و استانداردهای ما را به هیچ وجه زیر سوال نبرده است. براساس نقشه راه، ایران در ۱۵ اوت (24 مرداد) توضیحاتی مکتوب و مدارکی به آژانس ارایه کرد که در جهت شفافیت مسائل گذشته و حال بود.'
آمانو گفت: 'تمام فعالیت های مربوط به نقشه راه تا ۱۵ اکتبر(23 مهر) کامل خواهد شد و من ارزیابی نهایی خودم را به شورای حکام در تاریخ ۱۵ دسامبر(24 آذر) ارائه می کنم.'
نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی ظهر امروز، دوشنبه (3 شهریور ماه) در 'وین' پایتخت اتریش، با قرائت بیانیه مقدماتی 'یوکیا آمانو' مدیرکل این نهاد آغاز به کار کرد.
در این دوره از نشست فصلی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی ، آمانو نخستین گزارش خود را بعد از توافق هسته ای بین ایران و گروه 1+5 (اعضای دائم شورای امنیت و آلمان)، به این نهاد ارائه می کند. همچنین بررسی آخرین تحولات درباره برنامه هسته ای ایران و موضوع ارائه بودجه بیشتر برای برنامه نظارت و تایید برنامه های صلح آمیز هسته ای ایران در دستور کار 35 کشور عضو این شورا قرار دارد.
آمانو و 'علی اکبر صالحی' رییس سازمان انرژی اتمی ایران، سه شنبه 23 تیر ماه سال جاری (14 ژوییه) پس از اعلام دستیابی به توافق هسته ای ایران و غرب در وین، توافقنامه ای موسوم به 'نقشه راه' را امضا کردند تا نگرانی های باقی مانده این نهاد درباره برنامه هسته ای ایران برطرف شود.
ایران نیز در راستای عمل به مفاد این موافقنامه، در موعد مقرر توضیحات مکتوب و اسناد مربوط را در اختیار آژانس قرار داد. این نهاد بین المللی نیز 24 مرداد ماه با انتشار بیانیه کوتاهی دریافت اسناد مذکور را تایید کرد.
آژانس بین المللی انرژی اتمی به عنوان دیده بان هسته ای سازمان ملل متحد، مسئولیت بازرسی از برنامه و تاسیسات هسته ای کشورمان را بر عهده دارد و پس از شکل گیری توافق هسته ای موقت 'ژنو' در آذر ماه سال 1393 بین ایران و غرب تاکنون در فواصل زمانی معین گزارش های خود را از فعالیت های هسته ای ایران منتشر کرده است. تمامی این گزارش ها پایبندی کامل ایران را به مفاد توافق موقت ژنو ثابت کردند و هیچ نشانی از تایید ادعاهای مطرح شده مبنی بر عدول ایران از تعهدات خود یافت نشد.
آژانس بین المللی انرژی اتمی موظف است تا پنجشنبه 23 مهر ماه سال جاری (15 اکتبر) گزارش خود را مبنی بر پایبندی ایران به مفاد مورد توافق ایران و گروه 1+5 ارائه کند.با تایید پایبندی ایران به تعهدات هسته ای خود، اجرای مفاد توافق وین وارد مرحله جدیدی خواهد شد.
کنگره آمریکا نیز که اکثریت آن را جمهوری خواهان در دست دارند، فرصت دارد تا 26 شهریور ماه (17 سپتامبر) رای خود را در قبال توافق هسته ای اعلام کند. جمهوری خواهان مخالف اعلام کرده اند که به توافق رای نخواهند داد و باراک اوباما نیز که سخت تلاش می کند توافق وین را به سرانجام برساند، اعلام کرده است با استفاده از اختیارات خود رای منفی کنگره را وتو خواهد کرد. وی برای این اقدام تا 7 مهر ماه فرصت دارد. از سوی دیگر بر اساس قانون اساسی آمریکا، وتوی ریاست جمهوری نیز می تواند در صورت وجود آرای کافی از سوی کنگره، بی اثر شود.
به همین خاطر اکنون موافقان و مخالفان توافق در آمریکا سخت به تکاپو افتاده اند تا آرای اردوی خود را افزایش دهند و بنابراین انتظار می رود گزارش آمانو در رویکرد آن گروه از سناتورهایی که هنوز موافقت یا مخالفت خود را با توافق به طور رسمی اعلام نکرده اند، موثر باشد و به تبع آن بر سرنوشت توافق هسته ای ایران و غرب در آمریکا تاثیر بگذارد.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 450279

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =