علیرضا خمسه می‌گوید که موزه مکانی برای شناخت کیستی، چیستی و فرهنگ انسان ها و جوامع مختلف است. ولی این تعریف از موزه و موزه داری در ایران وجود ندارد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، او که همزمان با برپایی روز موزه در موزه‌ی سینما حضور یافته بود گفت که متاسفانه اینگونه جا افتاده که موزه جایی برای زنده نگه داشتن خاطرات مردگان و محلی برای نگه داری اموال افرادی است که یا فوت شده اند و یا در حال مرگ هستند.

خمسه تاکید کرد: این در حالی است که موزه هم باید جایی برای نگهداری یادگاری‌های بزرگانی که از دست رفته اند و هم کسانی که در قید حیات هستند، باشد که خوشبختانه موزه سینما هم گنجینه غنی پیشگامان سینما را در خود جای داده و هم دستاوردها و افتخارآفرینی سینماگران ایرانی را در معرض نمایش قرار داده است. در واقع یاد زندگان سینما هم زنده نگه داشته شده است.

بازیگر فیلم سینمایی «آپارتمان شماره 13» یادآور شد: در دوره جدید مدیریت محمد حیدری این امکان ایجاد شده تا برنامه هایی در قالب کارگاه های آموزشی برگزار شود و برگزاری کارگاه پژوهشی تاریخ سینمای ایران و انتخاب فیلم «گراند سینما» برای نمایش در روز جهانی موزه بهترین انتخاب بود.

وی متذکر شد: در واقع این مدیر جوان و دوستان همراه اش در موزه سینما این امید را برای سینماگران به وجود آوردند که از این پس فعالیت‌های سینمایی در موزه سینما بیش از پیش و با برد تبلیغاتی بیشتری انجام خواهد شد و دیگر مهجور واقع نمی‌شود. 

علیرضا خمسه بیان کرد که علم تاریخ گوشزد می‌کند، انسان‌ها حلقه‌ای از زنجیره‌ای بزرگ هستند و باید بدانند سر سلسله این حلقه کجاست. از همین رو مسئولان کشور با برنامه ریزی درستی که انجام می دهند باید به مردم تلنگر بزنند که بیش از پیش متوجه اهمیت گذشتگان و تاریخ سرزمین شان خود باشند.

بازیگر فیلم «دلاوران کوچه دلگشا» در ادامه صحبت های خود به حفظ اسناد تاریخی اشاره کرد و گفت: حفظ اسناد تاریخی برای نسل های آینده یک ضرورت و مسئولیت اجتماعی است و معتقدم کشورهای توسعه یافته و یا کشورهایی که در مسیر توسعه قرار دارند، از دیپلماسی فرهنگی برخوردار هستند و برای هویت فرهنگی خود برنامه‌ریزی‌ می کنند. به عنوان مثال در سال 1967 یونسکو یک واحد درسی سینما در مدرسه‌ها قرار داد تا نوآموزان یاد بگیرند چگونه می‌توانند اتفاقات اطراف خود را با عکس و فیلم ضبط کنند و سند تاریخی برای آیندگان به جای بگذارند.

این بازیگر در پایان گفت: این روزها از موبایل هم جدا از دیگر کاربردهایی که دارد می‌توان به عنوان سندی برای ضبط و ثبت اتفاقات روزمره استفاده کرد و خلا نبود اسناد گذشتگان را امروز با این وسیله پر کرد چراکه روزگار امروز ما خیلی زود به گذشته می پیوندند.

۵۷۵۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 539716

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =