تقویت نیمکت تیم ملی والیبال دغدغه این روزهای فدراسیون است.

مهری رنجبر:قصه ناتمام تقویت نیمکت تیم‌ملی والیبال، مثل آتش زیر خاکستر می‌ماند، تا بادی به آن می‌خورد ‌گُر می‌گیرد. اسلو بودان کواچ سال قبل وقتی به تیم‌ملی آمد که والیبالی‌ها زیر نظر زنده‌یاد حسین معدنی و چورا با همان سیستم خولیو ولاسکو آماده شده بودند.

با درگذشت حسين معدني، تقويت نيمكت همه دغدغه فدراسيون شد. رحمان محمدي‌راد براي دور نهايي ليگ جهاني جاي معدني را گرفت اما فدراسيون براي قهرماني جهان لهستان به كواچ پيشنهاد داد دستيار جديدي را به كادر اضافه كند. او هم تصميمش را گرفت، كارين فانتونا دستيار ايتاليايي‌‌اش در تيم پروجا را مي‌خواست و قرار بود در اردوي آمريكا كنار تيم باشد اما قرارداد با پروجا دست و پاي فانتونا را بست.

در اين شرايط بوبان قيد دستيار جديد را زد و گفت با همان كادر كار مي‌كند. تيم‌ملي واليبال ايران در ليگ جهاني 2014 و قهرماني جهان نتيجه خوبي گرفت، نتيجه‌اي كه به نظر خيلي‌ها سهم ولاسكو در آن بيشتر بود تا كواچ. يا به قولي تيم‌ملي واليبال در مسابقات مهم امسال با شتابي كه ولاسكو به آن داده بود، دنده خلاص حركت كرد، اما اين همه ماجرا نيست. سرمربي صربستاني دو هفته‌اي است به تهران آمده تا همه كارها را براي رقابت‌هاي سال آينده تيمش راست و ريس كند؛ براي سالي مهم و سرنوشت ساز، سالي كه تازه عيار اصلي بوبان در تيم‌ملي ايران مشخص مي‌شود، آن هم حالا كه دوباره ظاهراً برزيل با آشتي اسپانسرهايش ميزباني دور نهايي ليگ جهاني براي تست سالن و امكاناتش براي المپيك 2016 را مي‌خواهد و حتي IOC هم در نامه‌اي به FIVB خواسته تا ميزباني را به برزيل بدهد.

ميزباني برزيل شرايط را براي ايران سخت‌تر مي‌كند چراكه سال آينده تنها بايد در گروه دشوار و مقابل حريفان قدرش با برد جواز دور نهايي را بگيرد، نكته‌اي كه فدراسيون واليبال را به تكاپو انداخته تا كادرفني تيم‌ملي را تقويت كند. امير خوش‌خبر هم به اين مسئله اعتراف مي‌كند:«حالا كه جاي يك نفر روي نيمكت ايران خالي است و سال آينده هم سال سخت‌تري در انتظار كواچ و تيمش است بايد كادرفني تيم‌ملي تقويت شود.»

هرچند كواچ هنوز از كادر قبلي حمايت مي‌كند و حتي در نشست خبري‌‌اش گفت:«سال قبل دستياران من خيلي خوب كار كردند. البته خيلي خوب نه، آنها عالي بودند. مليت دستياران من فرقي ندارد، مهم اين است كه آنها در بهترين شرايط كار كنند. واقعاً نمي‌دانم دستيار بايد چه كاري بهتر از دستياران قبلي‌ام ارائه دهد.» با اين حال هفته پيش او جلسه‌اي با فدراسيون‌ها داشت، جلسه‌اي براي انتخاب دستيار جديد. سرپرست تيم‌ملي مي‌گويد:«در جلسه، فدراسيون ليست كانديداهايش را به او داد و او هم كانديداي خودش را گفت. قرار است سرمربي تيم‌ملي فكرهايش را بكند و تصميم نهايي را براي انتخاب دستيار جديد بگيرد. او فكرهايش را مي‌كند و تصميم نهايي را مي‌گيرد و در جلسه بعدي مي‌گويد. به‌هر‌حال يا ما او را درباره كانديداهايمان قانع مي‌كنيم يا او ما را.»

هرچند خوش‌خبر هم معتقد است كسي از كادر قبلي كم نمي‌شود، تنها يك نفر اضافه مي‌شود تا بتواند بازي را تحليل كند: «كواچ كادر امسال را حمايت كرد و نمي‌خواهد به هيچ‌كدام از آنها دست بزند. تنها مي‌خواهد يك نفر به نيمكت اضافه كند، مربي‌اي كه بتواند در تجزيه و تحليل از روي نيمكت كمك كند.» البته يك اختلاف نظر كوچك بين فدراسيوني‌ها و كواچ هست. او مربي خارجي را ترجيح مي‌دهد و فدراسيون ايراني‌ها را برايش رديف كرده اما باز هم او تصميم مي‌گيرد: «پيشنهاد فدراسيون به كواچ مربيان ايراني بود، كواچ نظرش روي مربي خارجي است. با اين حال فدراسيون او را براي انتخاب تحت فشار نمي‌گذارد مثل هميشه. تعامل مي‌كنيم اما تصميم آخر را كواچ مي‌گيرد. اگر او مربيان ايراني را قبول نكند، احتمالاً فدراسيون نظر او را قبول كند.» اين بار فانتونا انتخاب كواچ نيست، چراكه او همچنان با پروجا قرارداد دارد و زماني به تيم‌ملي مي‌رسد كه خيلي به حال تيم‌ملي فايده ندارد. خوش‌خبر مي‌گويد: «فانتونا به خاطر قراردادش با پروجا نمي‌تواند براي ليگ جهاني به تيم‌ملي برسد. به خاطر همين كواچ مربي ديگري را انتخاب كرده است، مربي‌اي كه ايتاليايي نيست اما در ايتاليا كار مي‌كند.»

 

251 41

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 402419

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =