ایسنا نوشت:

اپراتور مجری پروژه فیبر نوری در کشور، تا پایان سال جاری به پنجمین سال فعالیتش وارد می‌شود و این درحالی‌ است که وزارت ارتباطات بیش از گذشته بر لزوم تسریع روند امور در این زمینه اصرار می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایسنا، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات چندی پیش در اظهارنظر خود درباره زیرساخت‌های ارتباطی کشور با اشاره به اینکه آخرین هشدار به این شرکت از سوی وزارت ارتباطات داده شده است، علت تاخیرهای پیش آمده در روند فعالیت این شرکت را وجود برخی مشکلات مالی دانست. علاوه بر آن واعظی معتقد است که هم اکنون ایران و کشورهای منطقه نیازمند کارخانه ساخت فیبر نوری هستند.

اما مدیر عامل اپراتور فیبر نوری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به حل مشکلات مالی این شرکت به تشریح برنامه‌های آینده و چالش‌های پیش روی پروژه فیبر نوری پرداخته است.

مدیر عامل شرکت ایرانیان نت با اشاره به این‌که پروژه اتصال فیبر نوری به منازل و سازمانها حداقل به طور متوسط به پنج میلیارد دلار سرمایه احتیاج دارد گفت: اگر پروژه ایرانیان نت، هشت سال به طول بیانجامد به طور متوسط سالانه به 700 میلیون دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد.

باقری چناری، با اشاره به این‌که ایرانیان نت هر ساله به طور متوسط 3000 میلیارد تومان سرمایه نیاز دارد، یکی از منابع سرمایه‌گذاری در ایرانیان نت را سهامداران آن دانست و گفت که در بهمن ماه سال گذشته در مجمع عمومی این سازمان بحث افزایش سرمایه مطرح و با 2000 میلیارد ریال افزایش سرمایه موافقت شده است.

وی افزود: قرار شد که این سرمایه در دو مرحله به شرکت وارد شود که مرحله اول آن تا خردادماه امسال و با ورود 630 میلیارد ریال به سرمایه‌های ایرانیان نت انجام شد.

مدیر عامل شرکت ایرانیان نت همچنین خاطرنشان کرد: مرحله دوم آن نیز در دیماه امسال صورت گرفت که تقریبا بخش عمده‌ای از افزایش سرمایه محقق شده است.

باقری با اشاره به این‌که در حال حاضر شرکت ایرانیان نت در حال ثبت افزایش سرمایه خود است، اظهار کرد: پس از ثبت این سرمایه در بانک‌ها شرکت ایرانیان نت می تواند با استفاده از سرمایه ثبتی و ایجاد معدل موجودی مناسب در بانکها و موسسات مالی از بانک‌ها وام دریافت کند زیرا تا زمانی که سرمایه ثبتی شرکت کم باشد، امکان گرفتن وام با رقم‌های بالا از بانک‌ها میسر نیست.

*** سرمایه چینی‌ها در پروژه فیبر نوری

وی همچنین درباره منابع سرمایه‌ای خارجی ایرانیان نت تصریح کرد: یکی از منابع سرمایه‌گذاری خارجی این شرکت بانک سایناشور چین است که دریافت سرمایه از این بانک مورد موافقت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و وزارت امور اقتصادی و دارایی قرار گرفته و هم اکنون در بانک عامل مشغول تکمیل پرونده هستیم. محقق شدن این امر به توافق دولتهای ایران و چین بستگی دارد.

مدیر عامل شرکت ایرانیان نت در این باره اظهار کرد: اولین مرحله اعطای تسهیلات چین به ایران به اتمام رسیده و در حال حاضر ایران و چین در حال انعقاد قراردادی برای دریافت مرحله دوم این تسهیلات هستند.

باقری درباره ادامه همکاری‌های ایران و چین خاطرنشان کرد: در مرحله دوم این همکاری قرار است خط اعتبار به ارزش یک میلیارد دلار برای حدود یک میلیون پورت FTTH در اختیار کشور قرار داده شود.

وی در پاسخ به این سوال که شرکت ایرانیان نت چگونه بازگشت سرمایه سرمایه‌گذاران را تضمین می کند؟، تصریح کرد: برای هر پروژه پیش از سرمایه‌گذاری، یک طرح تجاری تهیه می‌شود که این نقشه شامل آینده سرمایه‌گذاری هم هست.

او در این باره خاطرنشان کرد: در این طرح تجاری مشخص می‌شود که هر میزان سرمایه‌گذاری طی بازه زمانی مشخص، چقدر بازگشت سرمایه خواهد داشت و درحال حاضر طرح تجاری بسیاری از شهرهای ایران تهیه شده و این نقشه‌ها با حضور یک مشاور خارجی برای بانک‌های خارجی نیز در حال تهیه‌ است.

*** نقش شرکتهای اینترنتی در لایه دسترسی

مدیر عامل اپراتور چهارم کشور همچنین درباره امکان همکاری شرکت‌های اینترنتی PAP با ایرانیان‌نت در زمینه خدمات فیبر نوری تصریح کرد:‌ تعریف شرکت‌های PAP به عنوان توزیع کننده مشخص است درحالی که ایرانیان نت یک اپراتور محسوب می‌شود.

وی درباره نقش شرکت‌های PAP در پروژه فیبر نوری تصریح کرد: اگر ایرانیان نت بتواند شبکه فیبر نوری را راه‌اندازی و شبکه کر (core) آن را نیز ایجاد کند و سپس کابل‌ها را تا سر FTTC و FTTH یعنی در خانه مردم و شرکت‌ها برساند، در آنجا شرکتهای PAP می‌توانند در لایه دسترسی و تقسیم مسیر با ایرانیان نت همکاری کنند.

باقری با اشاره به این‌که شرکت ایرانیان نت در پی این است که بقیه شرکت‌ها نیز بتوانند از پروژه فیبر نوری سود ببرند، تصریح کرد: هر کدام از PAPها که به همکاری با شرکت ایرانیان تمایل داشته باشند، این شرکت از پیشنهاد آن‌ها استقبال خواهد کرد و حتی برای این همکاری پیش قدم می‌شود.

او درباره میزان استقبال از این همکاری دو جانبه از سوی PAPها گفت: با شیوه‌ای که ایرانیان نت برای این همکاری اعلام کرده است بعضی از این شرکتها در حال نهایی کردن قرارداد هستند و با برخی از شرکت‌های دیگر نیز در این زمینه در حال مذاکره و جمع‌بندی هستیم.

***نیاز کشور به ساخت میکرو فیبر

وی همچنین درباره طرح وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای ساخت کارخانه فیبرنوری اظهار کرد: ظرفیت داخلی کشور برای ساخت فیبرنوری حدود 20 هزار کیلومتر در سال است و در حال حاضر چند واحد تولیدی از جمله شهید قندی و مجتمع تعاونی رفسنجان در این زمینه فعالیت می کنند.

باقری با اشاره به این‌که ساخت فیبر نوری در دو قسمت انجام می شود، اظهار کرد: در بخش هسته و کابل اصلی (مترو) از کابل‌های فیبر نوری داخلی استفاده می‌شود اما برای رساندن این کابل‌ها به در منازل و یا شرکتها باید از میکروکابل استفاده شود چرا که این میکروکابل‌ها هم کوچکتر و دارای مفصل کمتری هستند و علاوه بر آن تعداد بیشتری از این کابل‌ها را می‌توان از داکتها عبور داد، در نتیجه هزینه طرح کاهش می‌یابد.

مدیر عامل شرکت ایرانیان نت افزود: استفاده از این میکروکابل‌ها همچنین می‌تواند هزینه حفاری شرکت را نیز کاهش دهد چراکه الان مهمترین مساله‌ای که ایرانیان نت با آن درگیر است بحث حفاری‌های در شهر است.

وی همچنین درباره استفاده از داکت‌ها برای اتصال کابل‌های فیبر نوری خاطرنشان کرد: زمانی که از میکروکابل استفاده می‌شود فاصله حوضچه‌ها نیز بیشتر است و این امر نه تنها هزینه‌های مالی را کاهش می‌دهد بلکه باعث می‌شود سرعت انتقال داده نیز سریع‌تر شود.

باقری درباره نیاز کشور به ساخت فیبر نوری تصریح کرد: در حال حاضر بحث بر سر ساخت این میکروکابل‌هاست و پیشنهاد

می‌شود که همین شرکت‌های فعال در زمینه ساخت فیبر نوری این میکروداکت‌ها و میکروکابل‌ها را تولید کنند.

او درباره تولید این کابل‌ها در خارج از کشور اظهار کرد:‌ اگر کارخانه‌های داخلی نتوانند کابل‌های مورد نیاز را تهیه کنند آن وقت ما شرکت‌های خارجی فعال در این زمینه را ملزم می‌کنیم که کارخانه‌هایشان را در داخل کشور راه‌اندازی کنند و این تولید را در ایران انجام دهند.

***شهرداری‌ها داکت‌های خالی را اجاره دهند

وی همچنین درباره همکاری شهرداری‌ها با ایرانیان نت برای نصب کابل‌های فیبر نوری اظهار کرد: من از شهرداران شهرهای مختلف کشور خواهش می‌کنم که در این زمینه با ایرانیان نت همکاری کنند و مجوز حفاری‌های لازم را ارائه دهند.

باقری همچنین تصریح کرد: شهرداری‌ها اگر داکت و کانال خالی در اختیار دارند می‌توانند آنها را در اختیار ایرانیان نت قرار دهند و این شرکت نیز هزینه آن را به شهرداری پرداخت می‌کند. به این صورت دیگر نیاز به حفاری‌ها برای نصب داکت کم خواهد شد.

مدیر عامل شرکت ایرانیان نت با اشاره به این‌که به عنوان کسی که در مخابرات کار کرده معتقد است که شخم زدن بدون دلیل شهرها فایده‌ای ندارد، گفت: به همین دلیل از شرکت مخابرات خواسته‌ایم که از داکتها و کانالهای موجود به صورت مشترک استفاده کنیم و از شهرداری هم همین را می‌خواهیم که اجازه استفاده از داکت‌های خالی را در اختیار این شرکت بگذارند.

***بهره‌برداری از فیبر نوری تا پایان سال آینده

وی درباره زمان بهره‌برداری نهایی از کابل‌های فیبر نوری به صورت FTTH و FTTC تصریح کرد: بحث ارائه دسترسی فیبر نوری به شرکتها در سال آینده قطعی است و در زمینه دسترسی فیبر نوری به منازل هم در سال آینده نزدیک به 500 هزار شماره پورت در برنامه اجرایی شرکت قرار دارد که نیمی از آن باید تا پایان سال آینده فعال شود.

 

5656

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 402399

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =