ایسنا نوشت: درحالی که هیات صنعا فهرست اسامی اسرایش نزد طرف مقابل را تحویل نماینده سازمان ملل داد، فرستاده سازمان ملل به یمن اعلام کرد که مذاکرات صلح به حل سیاسی نزدیک شده است.

 

به گزارش پایگاه خبری المنار، هیات صنعا روز شنبه لیست اسامی اسرایش نزد طرف مقابل را در جلسه مشترک کمیته اسرا و بازداشت‌شدگان در کاخ "بیان" تحویل اسماعیل ولد الشیخ احمد، فرستاده سازمان ملل داد.

این اقدام بنا بر توافق قبلی صورت گرفت؛ توافقی که براساس آن هر طرف باید اسامی اسرا و بازداشت‌شدگان خود نزد طرف مقابل را ارائه دهد.

با این حال هیات دولت مستعفی یمن هنوز لیست اسرا و بازداشت‌شدگانی را که نزد انصارالله دارد ارائه نکرده و تا امروز (یکشنبه) مهلت خواسته است.

براساس توافق میان دو طرف برای تبادل اسرا، هر یک از طرفین باید روز سه‌شنبه توضیحات خود را درباره آنچه در گزارشات طرف دیگر آمده از طریق سازمان ملل ارائه کند.

هیات صنعا همچنین نکات و پیشنهاداتی که درباره این توافق‌نامه داشته، ارائه کرده است. این توافق درباره حل مسئله اسرا، بازداشت‌شدگان، مفقودین و بازداشت شدگان اجباری و کسانی است که در اقامت اجباری هستند.

در همین راستا، اسماعیل ولد الشیخ احمد در بیانیه‌ای اعلام کرد: من صبح و عصر روز شنبه با هیات صنعا دیدارهایی را برگزار کردم و طی آن درباره مسائل اصلی از جمله جزئیات و مکانیسم عقب‌نشینی، تحویل سلاح و ازسرگیری مذاکرات و بازپس‌گیری نهادهای حکومتی بحث و گفتگو کردم.

وی افزود: کمیته زندانیان و بازداشت شدگان و کسانی که در اقامت اجباری هستند نیز نشست برگزار کردند و طی این نشست هیات صنعا بیانیه‌های ویژه خود درباره اسرا را تحویل داد. قرار است هیات دولت مستعفی یمن نیز امروز بیانیه‌های خود را تحویل بدهد. ما این بیانیه‌ها را بررسی خواهیم کرد تا برای پیشرفت این پرونده بهترین راهکار را انتخاب کنیم.

الشیخ احمد بر نزدیک شدن به توافق ابتدایی با اصول مشخص جهت رسیدن به توافق فراگیر میان طرف‌های یمنی تأکید کرد؛ توافقی که بر راهکار سیاسی متمرکز است.

وی از رؤسای هفت کشور ابرقدرت جهان به دلیل صدور بیانیه‌هایی در حمایت از تلاش‌های سازمان ملل درباره یمن قدردانی کرد و گفت: درخواست یمنی‌ها برای صلح و حمایت جامعه جهانی، بر پافشاری من برای عبور از تمامی موانع جهت رسیدن به راهکار فراگیر می‌افزاید. بازگشت صلح به یمن اولویت من است و من مطمئنم که اولویت شرکت کنندگان در مذاکرات نیز همین است.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 540963

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =