مهر نوشت: مراسم رونمایی از کتاب «زیر پوست قصه ها» نوشته سعید عقیقی که به سینمای رخشان بنی اعتماد اختصاص دارد،با حضور جمع زیادی از مسئولان، سینماگران و فیلمسازان در خانه سینما برگزار شد.

در این جلسه صادق زیباکلام دعوت شد تا از منظر جامعه شناسی به سینمای رخشان بنی اعتماد بپردازد.

زیباکلام در ابتدا  عنوان کرد: من سینمای ایران را به سه دسته تقسیم می کنم؛ دسته اول سینما و هنر حکومتی است که سمبل آن افرادی همچون حاتمی کیا، ده نمکی و زنده یاد فرج الله سلحشور هستند. دسته دوم گروه گیشه است که برایش فروش اهمیت دارد. اقلیت سومی هم هستند که سینمای آنها هنر برای هنر است و من سینمای رخشان بنی اعتماد را در این گروه قرار می دهم.

وی ادامه داد: تکلیف ما با هنر حکومتی مشخص است. هنر حکومتی در هیچ جامعه ای نتوانسته است چیزی برای ارائه داشته باشد و کشور ما هم از این قاعده مستثنی نیست. در کشورهایی مثل شوروی نتوانسته موفق باشد بنابراین در ایران هم نمی تواند اما چیزی که برای من تعجب آور است این است که اگر گیشه و فروش ملاک موفقیت یک فیلم است پس چرا این ملاک را برای بعضی از فیلم هایی که فروش دارند مثبت می دانیم و برای بعضی از فیلم های پرفروش مثل «چرا صمد به مدرسه می رود» امری منفی می دانیم. به طور مثال زمانی که فیلم ده نمکی می فروشد استقبال کرده و آن را مثبت ارزیابی می کنیم.

زیباکلام در ادامه بیان کرد: من دسته سوم را با الهام از تفاسیر و تعابیری که اصولگرایان نسبت به سینمای خانم بنی اعتماد و اثر فرهادی و همچنین اتفاقات کن بیان کرده اند ژانر سیاه نما می نامم که البته اختراع خودم است.

زیبا کلام در پایان سخنان خود دوباره بر ژانر سیاه نمایی تاکید کرد و گفت: ژانر سیاه نمایی جدیدا در ایران اختراع شده است و من فکر می کنم آنچه که از سینمای ایران به عنوان باقیات صالحات باقی می ماند سینمای حکومتی نیست بلکه همین ژانر سیاه نمایی است که خانم بنی اعتماد علمدار آن است.

 

23302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 540922

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • هادی IR ۰۴:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۹
    10 13
    بله . از نظر شما به اصطلاح روشنفکران، سینمایی که در اون از باورها و اعتقادات عامه مردم حرف میزنه و ابتذال و فقر و بدبختی رو از مردم ایران به تصویر نکشه میشه سینمای حکومتی و لابد سینمای رقص و مشروب خوری و تجاوز و ... سینمای آرمانی شماست.
  • بی نام A1 ۰۴:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۹
    9 5
    چیزیهایی که ده نمکی یا سلحشور میسازند جدا از دولتی بودن اصولا سینما نامیده نمیشن چون ارزش هنری برای انها متصور نیست اما جدا از موافق یا مخالف بودن با پیام فیلمهای اقای حاتمی کیا سینمای ایشان بعضا وجد شرایط بسیار بالای ارزش هنری و سینمایی هستند. و در کنار قرار دادن حاتمی کیا با ده نمکی و سلحشور و طالبی ها جفا به هنر والای سینما است.
  • بی نام A1 ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۹
    8 3
    یک فیلم محصول کار یک گروه است البته که نقش کارگردان خیلی مهمه ولی دیگران هم بی اهمیت نیستند، بعضی فیلم های آقای حاتمی کیا مثل آژانس شیشه ای با بازی زیبای آقای پرستویی ، بوی پیراهن یوسف با بازی درخشان آقای علی نصیریان، از کرخه تا راین با بازی خانوم روستا و... همیشه دیدنی هستند سخن شما توهین به گروه فیلم سازی است
  • بی نام RO ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۹
    11 3
    چقد نظر ایشان نسبت ب فیلم سازی حاتمی کیا بی انصافانه است