«خبرجنوب» نوشت: نایب رئیس اتاق بازرگانی شیراز گفت: فارس در جذب سرمایه های خارجی در دوران پسابرجام از استان های دیگر عقب افتاده است.

جمال رازقي در پاسخ به اين سوال كه از ورود هيات هاي مختلف تجاري كه از كشورهاي مختلف به ايران سفر كرده اند، آيا فارس سهمي از قراردادهاي سرمايه گذاري منعقد شده برده است يا خير؟ اظهار داشت: متاسفانه سهم فارس در استفاده از سرمايهگذاريهاي خارجي در حداقل ممكن قرار دارد و استانهاي كرمان، آذربايجان شرقي و اصفهان در اين زمينه از فارس بسيار جلوتر هستند.
وي بيان داشت: به جز چند قرارداد ساخت بيمارستان، با استفاده از سرمايه گذاريهاي خارجي، فارس قرارداد ديگري منعقد نكرده و در اين زمينه بسيار ضعيف عمل شده است.
وي دليل اين معضل را عدم اهتمام مسئولان رده بالاي فارس و عدم اتفاق نظر آن ها در مقوله سرمايه گذاري ذكر كرد و گفت: بي شك در اين زمينه انتقادهاي جدي هم متوجه اتاق بازرگاني است اما با اين حال اتاق بازرگاني آماده است محور دور هم جمع كردن مسئولان فارس در جهت توسعه اقتصادی استان باشد.
رازقي با اشاره به حضور بيش از 10 هيات بزرگ سرمايه گذاري خارجي در فارس گفت: متاسفانه فارس از سفر اين هيات ها استفادهاي در زمينه هاي اقتصادي و تجاري نبرده است.
وي با يادآوري پتانسيل هاي چشمگير فارس در زمينه هاي صنعتي و گردشگري گفت: 30 سال است فارس دچار عقب افتادگي از ساير استان ها شده و آمارهاي رشد صنعتي استانهاي مختلف كشور حاكي است كه اين عقب افتادگي به هيچ عنوان جبران نشده است.
رئيس كانون انجمن هاي صنفي كارفرمايان فارس با بيان اين كه در اين معضل نمي توان فرد يا گروهي خاص را مقصر دانست گفت: در اين عقب افتادگي همه مقصرند از 18 نماينده مجلس كه در طول ساليان سال به جز يكي دو بار آن هم به دلايل سياسي حاضر نشدند دور يك ميز جمع شوند، گرفته تا مسئولان اجرايي استان كه توسعه فارس را فداي اختلاف سليقه هاي سياسي خود كردند.
وي گفت: اين روزها مي بينيم يك استان كويري مثل كرمان به راحتي از فارس جلو زده و زمينه سرمايه گذاري در آن استان به مدد مسئولانش به خوبي مهيا شده است اما در فارس آن چنان عرصه بر سرمايه گذاران تنگ ميشود كه عمدتاً استان هاي ديگر را براي سرمايهگذاري انتخاب مي كنند.
رازقي بيان داشت: در استان هاي ديگر توسعه اقتصادي خط قرمزشان است اما در فارس مسائل سياسي و جناحي بر اقتصاد سايه سنگيني انداخته است و مسائل سياسي مانع جمع شدن مسئولان دور يك ميز شده است.
وي با تاكيد بر اين كه اقتصاد فارس نياز به همدلي همه تصميم گيرندگان آن و مسئولان عالي رتبه اين استان دارد اضافه كرد: اميدوارم در دوره جديد مجلس شوراي اسلامي، نمايندگان مجلس هم خود دور يك ميز جمع شوند و فكري به حال معضلات اقتصادي فارس كنند هم بتوانند مسئولان استان را به يك اتفاق نظر برسانند تا توسعه اقتصادي ملاك همه فعاليت ها قرار گيرد.
عضو هيات مديره كانون كارفرمايان كشور با اشاره به وجود صدها كارخانه صنعتي تعطيل در فارس گفت: ستاد تسهيل كسب و كار فارس تشكيل جلسات متعددي داده و از همه توان اين ستاد براي حل مشكل واحدهاي تعطيل شده استفاده مي شود اما مشكل آن جاست كه اختيارات اين ستاد محدود است و نمي توان زياد روي تصميمات آن حساب كرد.
رازقي كه عضو شوراي عالي كار كشور است با بيان اين كه در شوراي مذكور بارها در خصوص افزايش اختيارات استانداران بحث شده افزود: تا زماني كه اختيارات استانداران در حد و اندازه اختيارات نماينده رئيس جمهور افزايش پيدا نكند مصوبات ستاد تسهيل در حد مصوباتي روي كاغذ باقي مي ماند.
وي با اشاره به زنگ خطر تعطيلي واحدهاي صنعتي در شهرك بزرگ صنعتي شيراز گفت: خطر تعطيلي در شهرك بزرگ صنعتي شيراز به دليل بحران آب هر روز جدي تر از قبل مي شود و فعاليت در اين شهرك مثل راه رفتن روي لبه تيغ است.
رازقي بيان داشت: مهم ترين مشكل شهرك بزرگ صنعتي شيراز، مشكل تامين آب است كه در كنار مشكل تامين نقدينگي و مشكل مراودات تجاري، اين واحدها را در بحران فرو برده است.
وي با تاكيد بر اين كه شركت شهركهاي صنعتي فارس پول انشعاب آب را از صنعتگران گرفته و بايد به فكر تامين آب اين واحدها باشد افزود: گرچه واحدي به خاطر تامين آب هنوز تعطيل نشده اما اگر فكري به حال اين معضل نشود فعاليت نصفه و نيمه اي كه در اين شهرك در حال انجام است به طور كامل متوقف خواهد شد.به گفته وي، تعداد واحدهايي كه در شهرك بزرگ صنعتي شيراز با ظرفيت بالاي 70 درصد فعالند بسيار اندك است و كمتر از 35 درصد از واحدها با ظرفيت بالاي 50 درصد كار مي كنند، مابقي آن ها نیز با 10 تا 20 درصد ظرفيت خود كار كرده و يا تعطيل هستند.
به گفته وي، اگر مشكل تامين آب واحدهاي صنعتي در شهرك بزرگ صنعتي شيراز رفع نشود اين شهرك تا پايان سال در بحراني بزرگ فرو خواهد رفت و تعطيلي آن دور از ذهن نيست.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 540872

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عطا IR ۰۴:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۹
    3 0
    تا جمعیت کم نشود هیچ مشکلی حل نمیشود.