مهر نوشت:

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با بیان اینکه ایران دارای نخستین رتبه بیابانی شدن درجهان است از نشست 35 سانتی متری دشت تهران خبر داد.

محمد هادی حیدرزاده با اشاره به اینکه امروزه یکی از شاخص ها و معیارهای توسعه یافتگی، میزان انطباق برنامه های اجرایی هر کشور با مبانی و مطالعات جامع آمایش سرزمین می باشد، افزود: ما ابتدا باید در سطح کشور نقاط مختلف را به لحاظ قابلیتهای مختلف اعم از صنعتی، گردشگری و خدمات استعدادیابی کنیم و سپس امکانات را توزیع کنیم.

وی با بیان اینکه همواره لغت آمایش سرزمین بکار برده شده اما هیچ امر جدی در این حوزه تاکنون صورت نپذیرفته، گفت: علت شکست و یا عدم موفقیت در بسیاری از پروژه ها نبود پیوست فرهنگی است و در بحث آمایش سرزمین هم شاید نبود پیوست فرهنگی علت این امر باشد و به همین دلیل مردم که مهمترین ذینفعان این امر می باشند تاکنون همراه نبوده اند.

حیدرزاده ادامه داد: اجرای آمایش سرزمین نیز مانند هر پروژه ای در کشور با هزینه هایی همراه است و در ابتدا ضمن داشتن نگاهی ملی و حاکمیتی در این خصوص باید هزینه های انجام آمایش سرزمین را بپذیریم.

وی در خصوص خروج صنایع از استان تهران گفت: انتقال صنعت همواره با شرایط اقتصادی مرتبط بوده و صنعت باید توان اقتصادی برای تامین هزینه های انتقال را داشته باشد و البته خوشبختانه پس از فرمایشات مقام معظم رهبری در ۱۷ اسفند سال گذشته یک عزم ملی و روبه جلویی در حوزه محیط زیست کشور اتفاق افتاده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران به وجود پروتکل های بین المللی در حوزه محیط زیست در دنیا نیز اشاره کرد و گفت: در بسیاری از پروتکل های بین المللی که دولت ایران در این پروتکل ها چندین دهه است که عضو می باشد، کشور های توسعه یافته مکلفند از لحاظ فنی و مالی به کشورهای در حال توسعه کمک کنند اما بدلیل وجود تحریم ها در این سالها از این حقی که داشتیم تا حدودی محروم بودیم.

حیدرزاده ادامه داد: استفاده از حمایتهای فنی و مالی بین المللی به مانند بسیاری از کشورهای در حال توسعه بویژه در حوزه محیط بسیار حائز اهمیت است اما بدون اتحاد و عزم ملی شاید حمایتهای بین المللی هم نتواند کمکی در این خصوص بکند.

وی با اشاره به اینکه یکی از نقاط ضعف در حوزه محیط زیست عدم وجود یک سند ملی است و قطعا سند ملی محیط زیست می تواند نقاط ضعف در این حوزه را برطرف نماید، تصریح کرد: در حوزه محیط زیست ابتدا باید به یک سند ملی برسیم تا بتوانیم از حمایتهای مالی و فنی بین المللی در این خصوص استفاده کنیم و خوشبختانه سند ملی محیط زیست در حال تدوین است و بزودی در شورای عالی محیط زیست و هیئت دولت مطرح خواهد شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران در ادامه صحبتهای خود به موضوع بحران آب به عنوان مهمترین موضوع در کشور اشاره کرد و افزود: کشور ایران دارای نخستین رتبه بیابانی شدن در دنیا است و نشست زمین که آخرین مرحله قبل از بیابانی شدن است در دشت تهران به میزان ۳۵ سانتی متر بوده است.

وی اظهار داشت: البته در این اتفاق هم شرایط جوی و هم مدیریت نادرست از منابع آبی بوده که کشور را به این نقطه بحرانی رسانده است و به اعتقاد من برنامه ششم توسعه باید با محوریت محدودیت منابع آبی کشور باشد.

حیدرزاده با بیان اینکه با توجه به بحران آب در استان تهران شاید زیر کشت بردن بسیاری از محصولات کشاورزی ضرورت نداشته باشد، گفت: چون آب زیادی صرف تولید بسیاری از محصولات کشاورزی می شود، می توانیم محصول را وارد کنیم و از این طریق ضمن جلوگیری از ورودآب مجازی در مصرف آب نیز صرفه جویی خواهد شد.

وی گفت: موضوع آب هم در برنامه ریزی های استانی و هم در برنامه ریزی های ملی باید به عنوان یک محور برای سایر تصمیم گیری ها در حوزه های مختلف قرار گیرد.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 442900

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی RO ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    1 0
    تمام کشورهای پیشرفته ابتدا کشاورزی را توسعه بخشیدند.جالبه سهم کل مصرف اب اشامیدنی از سدها 2 درصد است وبخش بسیارعظیم ان مال کشاورزی پرمصرف وکشت محصولات غیر استراتژیک وبسیار آب ور مثل کاهو است که شیطنت هایی در کار است.باید روی کشت گندم و رنج تمرکز کرد تا صادرات را بالا برد.
  • بی نام A1 ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    1 0
    توی این بی آبی وخشکسالی دنبال افزایش جمعیت باشیم خبر آن لاین خواهشا چاپ کن
  • بی نام A1 ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    1 0
    من نمی دانم چرا یا نظرات زیست محیطی را چاپ نمی کنید یا خیلی دیر چاپ می کنید
  • بی نام A1 ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    1 0
    بيابان ايران
  • siamak IR ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    4 2
    35 سانتیمتر یا میلیمتر؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بی نام IR ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    1 0
    یکی از مشکلات بی ابی در ایران برای این است که هر مسئولی بر سر کار می اید فقط جلو پایش را نگاه می کند چون از او این طور خواسته می شود
  • مازنی A1 ۲۱:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    13 1
    زمین سوخته میراث فرزندان علفیِ پدران تریاکی برای نوادگان خود؛ اگه قرآن بعد از زمان ما نازل می‌شد حتماً در کنار قوم عاد و ثمود داستان ما هم که با بی‌خردی کمر به نابودی خود بسته‌ایم در سوره‌های قرآن می‌اومد