ایسنا نوشت:

معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی دبیر خانه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: یکی از وظایف قوه قضاییه اصلاح قوانین مربوط به طلاق توافقی است چرا که درصد بسیاری از طلاق‌ها از این طریق انجام می‌شود.

محمد اسحاقی امروز دوشنبه در همایش تبیین سیاست‌های کلی جمعیت مبتنی بر سلامت مادر و کودک با اشاره به رواج اندیشه‌های سکولار، فمنیستی، اباحه‌گری، سبک زندگی غربی و تجمل گرایی اظهار کرد: با حذف دین از جنبه‌های زندگی و رواج این اندیشه‌ها در عرصه خانواده باید شاهد کاهش ازدواج، بالارفتن سن ازدواج، افزایش طلاق، سقط جنین و یا قتل پس از تولد باشیم.

وی با بیان اینکه بی‌هویتی موجب بی اعتمادی و فروپاشی فرهنگی و اجتماعی می‌شود، افزود: یکی از علل کاهش باروری در جمعیت، رواج اندیشه‌های سکولار، اباحه‌گری، تجمل گرایی و لذت‌گرایی است.

معاون برنامه ریزی و هماهنگی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه باید هوشیار باشیم که با حضور در جامعه بین‌المللی ارزش‌های اصیل و ملی کشور مورد خدشه قرار نگیرد، اضافه کرد: در عرصه مؤلفه‌های فردی، عرفان‌های کاذب، جریان‌های انحرافی، بی قیدی، بی عفتی و بی‌حجابی موجب فروپاشی افراد می‌شود.

کاهش فراگیر باروری در کشور

اسحاقی به روند تحولات اجتماعی و فرهنگی اشاره کرد و ادامه داد: شهرنشینی، گسترده شدن وسایل ارتباط جمعی، گسترش تحصیلات عالی، تغییرات جمعیتی، شبکه‌های ماهواره‌ای و تبلیغاتی، مهاجرت‌های داخلی و حاشیه‌نشینی، گسترش آسیب‌های اجتماعی، بالا رفتن سن مسئولیت‌پذیری، تغییر جنس آسیب‌های اجتماعی و پیچیده شدن آن‌ها و سهل شدن دسترسی به عوامل آسیب‌زا از مواردی است که برخی نتایج مثبت و برخی نتایج منفی دارد و تغییرات و تحولات اجتماعی و فرهنگی نیازمند مدیریت تحول و تغییر است.

وی با بیان اینکه تعداد ماهواره‌های فعال در جهان 203 و تعداد ماهواره‌های قابل دسترس در ایران 100 عدد است، گفت: بازی‌های یارانه‌ای و ماهواره سرگرمی امروزه جوانان شده است.

معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه اولین سیاست کنترل موالید از سال 1368 شروع شد، تصریح کرد: نرخ رشد باروری از 6.1 در سال 1365 به چهار در سال 1390 رسید و در این مدت کاهش نرخ رشد جمعیت از 3.2 به 2.3 درصد رسیده است.

اسحاقی با بیان اینکه یکی از شاخص‌های مهم در جمعیت نرخ جایگزینی است که نباید کمتر از 2.1 شود، گفت: متاسفانه شاهد کاهش باروری فراگیری در کشور هستیم و خانواده‌ها در چهار استان تهران، گیلان، اصفهان و سمنان به ترتیب بین 1.2 تا 1.6 فرزند دارند.

مهم‌ترین چالش‌های جمعیتی کشور

وی با بیان اینکه خانواده‌ها در 13 استان کشور میان 1.2 تا 1.7 فرزند داشته‌اند، اضافه کرد: با اصلاح سیاست‌ها و برنامه‌ریزی مؤثر می‌توان از ایجاد خسارت‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی جلوگیری کرد.

معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی دبیر خانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به افزایش میزان باسوادی زنان در سال 1365 گفت: میزان باسوادی زنان از 52 درصد در سال 1365 به 80 درصد در سال 1385 رسیده است.

اسحاقی با بیان اینکه تأخیر در ازدواج موجب تأخیر در فرزندآوری می‌شود، ادامه داد: تأخیر در سن ازدواج موجب نازایی می‌شود و عوامل مؤثر در میزان باروری، شهرنشینی، سواد، اشتغال، تغییر نگرش و برنامه‌های دولت‌ها است.

وی با اشاره به اینکه مهم‌ترین چالش‌های جمعیتی شامل باروری تجدید نسل، بحران در ناباروری، بحران سالمندی جمعیت و بحران کاهش سن نیروی کار است، افزود: وزارت بهداشت باید در جهت ایجاد طب سالمندی و بیمارستان‌های سالمندی برنامه‌ریزی کند.

معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی دبیر خانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه میانگین سنی جمعیت از 23 سال به 29.86رسیده است، اضافه کرد: شاخص امید به زندگی از 42 سال به 73 سال رسیده است اما با این وجود دوران سالمندی در کشور به صورت طبیعی طی نمی‌شود.

میانگین سن ازدواج در اصفهان بیشتر از کشور است

اسحاقی با بیان اینکه میانگین سن ازدواج در کشور در مردان 28.1 و در زنان 23 سال است، تصریح کرد: میانگین سن ازدواج مردان در استان اصفهان 28.9 و زنان 24.8 است که بیشتر از میانگین کشور است.

وی با بیان اینکه 11 میلیون و 240 هزار نفر در کشور هرگز ازدواج نکرده‌اند، خاطر نشان کرد: میانگین سن طلاق در سال گذشته در مردان 35 و در زنان 30 سال است و 50 درصد طلاق مربوط به پنج سال اول زندگی و 14 درصد مربوط به سال اول زندگی مشترک است.

معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی دبیر خانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه وجود 12 درصد زنان سرپرست خانوار تبدیل به یک پدیده فرهنگی و اجتماعی شده است، ادامه داد: یکی از وظایف قوه قضاییه اصلاح قوانین مربوط به طلاق توافقی است چراکه درصد بسیاری از طلاق‌ها به این صورت انجام می‌شود.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 442857

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    15 2
    یعنی برای طلاق گرفتن جلوشون سنگ بندازید تا به اجبار با هم زندگی کنند حالا به جای یک روز بشه 1 هفته نه بشه 2 هفته که چی بشه ریشه ای باید حل بشه که نمیشه اونم با این اقتصاد ورشکسته
  • بی نام A1 ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    15 0
    مزخرفه. خانم من ماه آینده زایمان می کنه ، ولی شرکتی که توش کار می کرد دو ماه پیش به خاطر بارداری از کار بی کارش کرد. خدا رو شکر زندگی من وابسته به کار همسرم نیست ولی واقعیت اینه که اگر حقوقش توی زندگی ما اثر داشت هیچ وقت بچه دار نمی شدیم مبادا ناچار بشیم به خاطر بی پولی سختی بکشیم و یه بچه رو هم با سختی بزرگ کنیم.
  • ایرانی RO ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    17 1
    طلاق توافقی صورت مسئله است راحت ترین راه این است که پاکش کنید درست مثل همیشه نسبت به قبلا" مردم با سواد تر و فهمیده تر شده اند و شعور اجتماعی بیشتر شده پس بجای اینکه بزنند توی سر همدیگر و با دعوا به دادگاه بروند با منطق وقتی می بینند نمی توانند زیر یک سقف زندگی کنند مر روند و از هم جدا می شوند پس این جناب عالی هستی که از قافله عقب هستی
  • بی نام A1 ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    15 0
    صد در صد درسته و اصلن به موارد دیگر نظیر اقتصاد و امید به آینده ارتباطی نداره
  • بی نام IR ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    2 9
    مدیریت افتضاح چی؟
  • بی خانه A1 ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۹
    8 0
    خانه نیست، در جوب که نمی‌شود بچه داشت، نکند می‌شود؟