هیئت مدیره انجمن تهیه کنندگان سینمای مستند ایران در یادداشتی از مدیر سازمان صدا و سیما و شبکه مستند قدردانی کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نمایش مستند «چنارستان» به کارگردانی هادی آفریده با واکنش‌های گسترده‌ و انتقادهایی روبرو شد. انجمن تهیه‌کنندگان مستند اقدام تلویزیون را برای پخش این مستند غنیمت دانسته و با نگارش نامه‌‌ای از این اقدام قدردانی کرده است.

در این متن آمده است: «دنیای امروز عصر اطلاعات است و رسانه های مختلف از قبیل شبکه های تلویزیون، مطبوعات و فضاهای مجازی نقش تعیین کننده ای در این بین دارند.

شبکه های تلویزیونی در کشورهای توسعه یافته ، اعتبار خود را با پخش مستند کسب می کنند و چه بسا شبکه های معاند نیز با اعتمادسازی برای مخاطب از طریق پخش آثار مستند جذاب مقاصد سیاسی و مفاهیم غیر واقع خود را به بیننده منتقل می کند و این همان تهاجم فرهنگی است که مقام معظم رهبری از آن به عنوان ناتوی فرهنگی نام می برند.

علیرغم تلاش های رسانه ملی در عرصه آثار نمایشی در سه دهه گذشته نتوانسته از توان سینمای مستندجهت افزایش آگاهی و اعتماد سازی مخاطب بهره لازم را ببرد ولی در سالهای اخیر با تاسیس شبکه مستند و پخش مستند از شبکه های مختلف این راه را شروع کرده است، ولی هنوز از پتانسیل سینمای مستند و ظرفیت های آن بهره نبرده است.

به نظر میرسد در دوره جدید مدیریت سازمان صدا و سیما و شبکه مستند با جذب مستندسازان معتبر و پخش آثار خلاقانه و واقعی پل ارتباطی بین مخاطب و رسانه از یک سو و دست اندرکاران فیلم مستند از سوی دیگر ایجاد شده است و مثلث مخاطب ، رسانه و فیلمساز در حال تکمیل است. استمرار این حرکت اعتماد جدی مخاطب را در پی خواهد داشت که حجم وسیعی از تهاجم فرهنگی و اخبار نادرست بیگانگان را خنثی خواهد کرد . مصداق آن پخش مستندهای واقع گرا با مضامین مختلف در ماههای اخیر است که به اعتمادسازی مخاطب کمک کرده است.

چرا باید مردم شریف و هوشیار را دست کم بگیریم و نگران باشیم که اگر در یک فیلم مستند منطبق با سیاست های کلان فرهنگی جمله ای گفته شد و یا تصویری نشان داده شد نظام فرهنگی ما خدشه دار می شود.ایمان و اعتقاد مردم ما به انقلاب و مبانی اعتقادیشان آن قدر قوی و ریشه دار است که با پخش مستندهای واقع گرا هیچگونه خللی در آن ایجاد نخواهد شد بلکه فضای فرهنگی جامعه را پویاتر می کند و بستر رشد فرهنگی را فراهم خواهد کرد.

واکنش عجولانه برخی رسانه ها نسبت به پخش بعضی از فیلمهای مستند از جمله پخش نسخه ی تلویزیونی مستند « چنارستان» قابل تامل است. برخی اظهارات بیانگرعدم آگاهی منتقدان از محتوای این فیلم است این مستند با رویکرد تاریخی نگاهی به یکی از مهمترین و قدیمی ترین خیابانهای تهران دارد و تغییر و تحولات زیست محیطی ، اجتماعی و فضای شهری را با عناصر جذاب بیان می کند که اینگونه روایت باعث شده است که این مستند از برخی فیلمهای داستانی جذابتر و دیدنی تر شود.

در پایان لازم به ذکر است برای تحول در رسانه نیاز به مدیران خلاق، خوش فکر و دوراندیش داریم که مدیریت کنونی سازمان صدا و سیما و شبکه مستند و مشاوران ایشان مصداق آن هستند.»

5858

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 442845

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد IR ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۴
    0 0
    نمیشود کتمان کرد که به هر حال دستگاه های مختلف حکومت ما در محافظت از سرمایه های میراث فرهنگی و میراث طبیعی با همه شعارهای اخلاقی و مذهبی ، در مرحله ی عمل اصلا کارنامه قابل قبولی نداشته اند.