۰ نفر
۲ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۱

باشگاه خبرنگاران نوشت:

افراد خوشبخت به جای لوازم و دستگاه‌های جالب، تجربه‌های جالب را می‌خرند.

جمعه گذشته "روز جهانی خوشبختی" بود که سازمان ملل نیز آن را به رسمیت می‌شناسد. به گفته "سانجا لیوبومیرسکی" -- استاد روانشناسی دانشگاه کالیفرنیا و نویسنده کتاب "افسانه خوشبختی" -- نیمی از خوشبختی افراد به وسیله ژن‌های آنها تعیین می‌شود، حدود ۱۰ درصد با تجربه‌های مختلف زندگی ارتباط مستقیم دارد و حدود ۴۰ درصد نیز به خود ما بستگی دارد -- گرچه این درصد پایانی در افراد مختلف متفاوت است. او معتقد است افراد خوشبخت یک گوشه نمی‌نشینند و به دنبال هدفی می‌روند که برایشان معنادار باشد. این هدف می‌تواند یادگیری یک زبان، دریافت آموزشهای شغلی جدید یا تربیت مناسب فرزندان باشد.


با استناد به گزارش "سی‌ان‌ان،" ۱۰ راهکار رسیدن به خوشبختی از این قرار است:


۱. مهربانی را تمرین کنید. کار خوبی برای دیگران انجام دهید -- خواه آن فرد غریبه باشد خواه آشنا. این کار می‌تواند از پیش برنامه‌ریزی شده یا بدون برنامه‌ریزی قبلی باشد. می‌توانید این کار را به شکل ناشناس یا با قید اشاره به نامتان انجام دهید.


۲. لیستی از اتفاقات یا مسائلی که خوشحالتان می‌کند تهیه کنید. پژوهش‌ها نشان می‌دهد افرادی که این عمل را دست‌کم ۱ بار در هفته انجام می‌دهند بیشتر ورزش می‌کنند، مشکلات جسمانی کمتری دارند و درباره هفته آتی خوشبینترند.


۳. به روحتان برسید. پژوهش‌های زیادی از مزایای حضور منظم در مسجد و کلیسا پرده برمی‌دارد. افراد مذهبی حس خوشبختی بیشتر و بادوامتری دارند. حتی خواندن متون مذهبی هم حس خوشبختی را تقویت می‌کند.


۴. به جای وسیله، تجربه بخرید. رفتن به تعطیلات با نزدیکان یا خرید بلیت سینما و کنسرت در مقایسه با خرید لوازم الکترونیک شما را خوشبخت‌تر می‌کند.


۵. چیزهایی بخرید که برایتان تجربه تولید کند. اگر هنوز هم به خرید لوازم و دستگاه‌های مختلف اصرار دارید، چرا سراغ لوازم ورزشی نروید؟ این لوازم علاوه بر جذابیت ذاتی خودشان، تجربه حضور در محیط خارج را برایتان ایجاد می‌کند. می‌توانید دستگاه‌های پخش موسیقی هم بخرید تا زمان ورزش و پیاده‌روی از تجربه موسیقی لذت ببرید.


۶. وقتتان را در شبکه‌های اجتماعی تلف نکنید. بر اساس پژوهشهای جدید، افرادی که زمان زیادی را برای فعالیت در شبکه‌های اجتماعی صرف می‌کنند عزت نفس کمتری دارند، با دیگران تماس کمتری برقرار می‌کنند، عواطف مثبت کمتری را تجربه می‌کنند و -- اگر از شهرشان دور باشند -- دلشان بیشتر برای شهر و دیارشان تنگ می‌شود.


۷. رایانامه (ایمیل) خودتان را زیاد چک نکنید. افرادی که از هر زمانی برای دریافت و خواندن رایانامه‌هایشان استفاده می‌کنند در مقایسه با افرادی که این کار را فقط ۳ بار در روز انجام می‌دهند استرس بیشتری دارند.


۸. به جای پول، روی زمان متمرکز باشید. زمان -- بر خلاف تصور بیشتر افراد -- منبعی بسیار ارزشمند است. افرادی که این حقیقت را درک می‌کنند، از زمان برای ایجاد تجربه‌های گرانبها بهره می‌برند.


۹. خودتان را در فعالیت‌هایتان غرق کنید. آیا زمانی را به یاد می‌آورید که آخرین بار خودتان را در فعالیتی جالب مثل بازی تنیس، ساز زدن، باغبانی، قایقرانی، نجاری یا شیرینی‌پزی غرق کردید؟ برای خوشبختی بیشتر باید دفعات غرق شدن در فعالیتهای جالب را بالا ببرید.


۱۰. از ناکامی با آغوش باز استقبال کنید. ناکامی و شکست، فرصتی است برای یادگیری آنچه پیش از این یاد نگرفته‌ایم -- یا دست‌کم به خوبی یاد نگرفته‌ایم. افراد موفق اغلب پیش از کسب موفقیت، شکست‌های زیادی را تجربه می‌کنند.

 


45231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 405604

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =