مولاوردی: دولت بدون مشارکت‌های مردمی موفق نخواهد بود

ایرنا نوشت:

معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده با حضور در جمع تعدادی از مردان بهبود یافته از اعتیاد گفت: دولت بدون جذب مشارکت های مردمی در تحقق اهداف خود موفق نخواهد بود.

شهیندخت مولاوردی چهارشنبه شب در جریان بازدید از مراحل آماده سازی سرای مهربانو توسط جمعیت مردم نهاد «طلوع بی نشان ها» این مطلب را عنوان کرد. این مرکز قرار است به زودی افتتاح شود و تعدادی از زنان آسیب دیده اجتماعی را در خود جای دهد.

وی افزود:در چارچوب برنامه های دولت برای جذب مشارکت مردمی و نهادهای مدنی به منظور توانمند سازی و مقابله با آسیب های اجتماعی بزودی برای نخستین بار شاهد افتتاح سرای مهربانو خواهیم بود.

معاون رییس جمهوری با بیان اینکه این مرکز با مشارکت سمن ها و مردم راه اندازی می شود، ادامه داد: باور داریم دولت بدون جذب مشارکت مردمی در تحقق اهداف خود موفق نخواهد بود بنابراین برای هرگونه همکاری و حمایت در این زمینه اعلام آمادگی می کنیم.

وی با بیان اینکه به عنوان نماینده دولت در محل «سرای مهربانو» حضور یافته ام، اضافه کرد: حضور من نشان از توجه دولت به این موضوع دارد هرچند به سهم خود برای پیشبرد اهداف این مرکز کمک خواهم کرد.

مولاوردی پس از پایان بازدید از بخش های مختلف این مرکز شامل آشپزخانه، خوابگاه و حیاط به دعوت تعدادی از اهالی محل از بخش های گوناگون درمانگاه خیریه حضرت قاسم ابن الحسن(ع) که در مجاورت این مرکز قرار دارد دیدن کرد.

سرای مهربانو شعبه ای از موسسه بی نشان ها

نائب رییس هیات مدیره جمعیت طلوع بی نشان ها نیز در این مراسم گفت: سرای مهربانو که بزودی افتتاح خواهد شد شعبه ای از موسسه طلوع بی نشان ها است که به زنان کارتن خواب و آسیب دیده اجتماعی به صورت رایگان خدمات ارائه می دهد.

«سارا چرتابیان» با بیان اینکه این سرا ظرفیت پذیرش 70 نفر را در فاز نخست دارد، افزود: البته در فاز دوم، این فضا توانایی پذیرش 250 زن را خواهد داشت.

وی ادامه داد: سرای مهر دارای مساحتی حدود پنج هزار مترمربع است که در حال حاضر برای اجرای فاز اول این پروژه بخشی از آن در حال تعمیر، بازسازی و تجهیز است و این بازسازی نیز توسط مردان بهبود یافته سرای امید مردان انجام می گیرد.

چرتابیان از دختران و زنان آسیب دیده اجتماعی به عنوان «دختران خدا» یاد کرد و گفت: افراد پس از ورود به سرای مهربانو تحت درمان های روانی، آموزش و هویت سازی و فرآیند درمان های پزشکی و دندانپزشکی و... قرار می گیرند تا طی این پروسه آماده بازگشت به خانواده و بدنه جامعه شوند، همچنین جمعیت طلوع بی نشان ها زمینه اشتغال زایی را نیز برای بهبودیافتگان در کارگاه هایی مانند قالیبافی، خیاطی و سفال سازی و... ایجاد می کند.

افزایش مستمر کارتن خواب ها

مدیر عامل جمعیت طلوع بی نشان ها هم در این مراسم گفت: در سال 1384، تعدادی از مهرورزان با ایمان به بهبودی و با نیت حمایت و جلب اعتماد آسیب دیدگان اجتماعی و افراد بی خانمان و کمک به فرایند بهبودی، با توزیع تعداد محدودی غذا در میان آنها، آیینی را پایه گذاری کردند که اکنون پس از قریب به 10سال، هر هفته، سه شنبه شب و بدون وقفه با نام «آیین مهرورزی» برگزار می شود.

«اکبر رجبی مشهود» اظهار داشت: توزیع غذا درواقع مجال و بهانه ای است برای ایجاد ارتباط موثر با افرادی که به طور هم زمان با معضل کارتن خوابی و بیماری اعتیاد مواجه هستند.

وی ادامه داد: در شهر تهران 10 تا 15 هزار کارتن خواب مرد و 500 کارتن خواب زن وجود دارد در حالیکه این آمار همواره در حال افزایش است بطوری که تا چهار سال پیش تعداد زنان کارتن خواب در تهران 200 نفر بود.

مدیر عامل سرای مهر بانو در بخشی دیگر از سخنانش با اشاره به رشادت و غیرت جوانان در دوران دفاع مقدس گفت: آنها برای دفاع از ناموس خود ایثار کردند حال ما نیز باید چنین احساسی را در برابر زنان و دختران آسیب دیده اجتماعی داشته باشیم.

رجبی مشهود درباره هزینه های این مرکز توضیح داد: به جز هزینه های خوراک که ماهیانه 50 تا 60 میلیون تومان است باقی هزینه ها ارزشی است بدان معنا که خدماتی مانند پزشکی و آموزشی به صورت رایگان ارائه می شود.

وی با تاکید بر کمک های مردمی و خیران به این مجموعه گفت: این موسسه بیش از 10 هزار عضو دارد و در حال حاضر به عنوان تنها حامی تخصصی در زمینه معضل کارتن خوابی، می کوشد تا با حفظ و اشاعه آیین مهرورزی نگاه جامعه را به موضوع اعتیاد و کارتن خوابی تغییرداده و کمک کند تا افراد بیشتری با مشارکت در این فرایند وارد چرخه درمان و بهبودی شوند.

رجبی مشهود اضافه کرد: نتیجه و ثمره حضور مستمر مهرورزان طلوع در شب های سه شنبه، تعداد قابل ملاحظه داوطلبان 'پاکی' و 'بهبودی' است که هر هفته به همراه گروه توزیع غذا به طلوع برمی گردند تا با تکیه بر اراده، ادب و احترام نخستین گام را در جهت تغییر مسیر زندگی خود بردارند.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 396505

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =