حمایت اکبر عالمی از آزاد شدن حضور چهره‌ها در تبلیغات؛ نیمه پر لیوان را ببینیم

ایسنا نوشت:

دکتر اکبر عالمی از آزاد شدن حضور چهره‌ها در تبلیغات که به تازگی اتفاق افتاده است، حمایت کرد و گفت: امیدوارم این اقدام در آینده ثمربخش باشد.

این کارشناس رسانه و مدرس دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، در توضیح مطلب بالا با بیان اینکه حس مثبتی به این اتفاق دارد، یادآور شد: فکر می‌کنم تصمیم درستی گرفته شده است و ما در این اتفاق باید نیمه پُر لیوان را ببینیم؛ نه اینکه نیمه خالی را نگاه کنیم.

وی سپس درباره‌ی اینکه چه مراقبت‌هایی باید در امر تبلیغات توسط چهره‌ها صورت بگیرد که در عین رونق اقتصادی، از یکسری تهدیدهای احتمالی پرهیز شود؟ پاسخ داد: من 70 سال سن دارم و فکر می‌کنم حق این را ندارم که برای هنرمندان و ورزشکاران معلم اخلاق باشم و بگویم چه مراقبت‌هایی باید صورت بگیرد. من فقط به عنوان یک شهروند این اتفاق را تأیید می‌کنم و نسبت به آن خوش‌بین هستم؛ به عنوان مثال نمی‌توانم بگویم ورزشکاران و هنرمندان باید چه کارهایی در امر تبلیغات انجام بدهند که درست باشد؛ چرا که به هیچ عنوان به خودم اجازه نمی‌دهم که برای دیگران معلم اخلاق باشم و همیشه سعی می‌کنم رفتارم هنجار باشد.

او در همین زمینه مطرح کرد: هنرمندان خودشان مسائل مربوط به امر تبلیغات را رعایت می‌کنند و خودشان جامعه خودشان را بهتر از من می‌شناسند. به نظرم خود هنرمندان صلاح خودشان را می‌دانند و همیشه رفتار معقولی داشته‌اند؛ ضمن اینکه در تمام کشورهای پیشرفته نیز امر تبلیغات از سوی هنرمندان و ورزشکاران آزاد بوده است. اگر افراد مشهور خودشان مایل باشند البته با شرایطی که خودشان تعیین می‌کنند، نه اینکه به صورت مخفیانه از تصویر آن‌ها در یک مراسم استفاده نادرست شود، به نظرم اقدام جایزی است.

این مدرس دانشگاه در ادامه صحبت‌هایش بیان کرد:‌ بعضا ممکن است در امر تبلیغات از سوی هنرمندان و ورزشکاران این اتفاق بیفتد که به عنوان مثال با فتوشاپ چهره‌های هنرمندان را دست‌کاری کنند و از چهره‌ آنها در جای دیگری استفاده نادرست کنند که به نظرم حتما باید در این زمینه یک قانونی در کشور نوشته شود که صاحبان صنایع و هر کسی که می‌خواهد از تصویر هنرمندان و ورزشکاران مشهور استفاده کند، باید از آن‌ها اجازه بگیرد و حتی به صورت مکتوب با آن‌ها قرارداد ببندد، نه اینکه فقط از چهره آن‌ها استفاده کند.

عالمی در پایان گفت‌و‌گویش با ایسنا با اشاره به این نکته که افراد مشهور در جامعه می‌توانند برای جوانان الگو باشند، خاطرنشان کرد: شاید افراد مشهور در جامعه برای همه الگو نباشند اما بدون اینکه ما متوجه باشیم و بدون اینکه جوانانمان در روان آگاه خودشان متوجه باشند، در روان ناخودآگاه خودشان، هنرمندان و ورزشکاران را در زندگی‌ الگو قرار می‌دهند؛ به عنوان مثال من شخصا در دوران جوانی دائما الگوهایی داشتم که متفاوت بودند. در سن 14 - 15 سالگی‌ام در دوره‌ای اقشار مختلفی چون جراح، ورزشکار، خواننده و ریاضی‌دان‌ الگوی زندگی‌ام بودند، بنابراین الگوهای افراد دائما در سن نوجوانی در حال تغییر هستند؛ پس افراد مطرح در کشور در هر صورت در مرکز توجه مردم و به ویژه جوانان زیر 19 سال قرار دارند.

به گزارش ایسنا،‌ با تغییر و بازنگری ضوابط مربوط به تبلیغات، حضور چهره‌های هنری - ورزشی در تبلیغ صنایع و تولیدات داخلی، از روز گذشته مجاز شد تا با استفاده از این ظرفیت به توسعه بازار صنایع ملی کمک شود.

حسین انتظامی - معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی - با اشاره به بازنگری در قانون تبلیغات گفته است: قبلاً حضور چهره‌های ورزشی و هنری در انواع تبلیغات، ممنوع بود. اخیراً این ضوابط مورد بازنگری قرار گرفت و حضور این چهره‌ها در تبلیغ «صنایع و تولیدات داخلی»، مجاز شد تا با استفاده از این ظرفیت به توسعه بازار این صنایع کمک شود.

او ادامه داده است: البته طبیعی است که سایر ضوابط از جمله معارض نبودن با فرهنگ اسلامی و ایرانی برای همه نوع تبلیغات و از جمله این نوع تبلیغات، جاری است و بر آن نظارت خواهد شد. به علاوه در ضوابط جدید و با توجه به ضرورت رعایت حقوق کودکان، از این نوع تبلیغات برای محصولاتی که مصرف‌کننده آن عمدتاً کودکان هستند نمی‌توان استفاده کرد.

 

45503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 398012

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =