استاندار کربلا بعد از کربلا گردی مسجد جامعی:پیش بینی ما از زایران ایرانی 800هزار نفر بود

استاندار کربلا در ایام اربعین به محل اقامت احمد مسجد جامعی آمد تا با او دیداری داشته باشد. بعد از این دیدار مسجدجامعی و عقیل الطریحی پاسخگوی سووالات خبرنگاران درباره امنیت عراق، داعش، خدمات دهی به زائران و حضور نیروهای شهرداری تهران در کربلا بودند که استاندار کربلا آمارهایی در خصوص وضعیت بهداشتی و زائرین عتبات عالیات در ایام اربعین حسینی ارائه کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ در ایام اربعین حسینی، احمد مسجدجامعی به همراه جمعی از خبرنگاران مهمان حجت الاسلام و المسلمین شهرستانی، نماینده آیت الله سیستانی در ایران به عراق سفر کردند.

استاندار کربلا در ایام اربعین به محل اقامت احمد مسجد جامعی آمد تا با او دیداری داشته باشد. بعد از این دیدار مسجدجامعی و عقیل الطریحی پاسخگوی سووالات خبرنگاران درباره امنیت عراق، داعش، خدمات دهی به زائران و حضور نیروهای شهرداری تهران در کربلا بودند که استاندار کربلا آمارهایی در خصوص وضعیت بهداشتی و زائرین عتبات عالیات در ایام اربعین حسینی ارائه کرد.

احمد مسجد جامعی در ابتدای این دیدار گفت: به شما به عنوان بالاترین مسوول استان می خواهم بگویم که وجه فرهنگی مسایل کربلا و عاشورا تاکید داشته باشید. یک موکب فرهنگی راه بیندازید، امسال عده ای خبرنگاران و هنرمندان آمدند تا به اصطلاح زمینه ساز یک موکب فرهنگی باشند و گزارش آن را در قالب کتاب، فیلم و هم مجموعه مقالات به شما ارایه خواهیم داد.

او ادامه داد: همان نگرشی که جنابعالی هم امسال پا پیش گذاشته و شروع کردید ما هم خواهیم داشت. می دانم این کاری که شما انجام می دهید چه کار بزرگی است و به هر حال کار در چنین ابعادی اگر همه مقدمات هم انجام شده باشد ممکن است یک نارسایی هایی داشته باشد. ما در طول این مدت به مواردی برخورد کردیم که خواستار پاسخگویی از جانب شما خواهیم بود. شما هم گزارشی از تعداد زواری که آمدند و اینکه از کدام کشورها آمده اند آماری ارائه دهید و اگر وضعیت دیگری بوده مثل وضعیت گمشدگان، وضعیت رسیدگی به مجروحان و آسیب دیدگان، کمک به اسکان، کمک به رفت و آمد و طرح هایی که برای اینها وجود دارد، پاسخ دهید.

پیش بینی ما 800هزار زایر ایرانی بود

عقیل الطریحی استاندار کربلا در پاسخ به صحبت های مسجد جامعی به وضعیت خاص امسال اشاره کرد و گفت: ما هر سال این پیش بینی را از تعداد زایرانی که از خارج به عراق به خصوص کربلا می آیند داریم اما امسال وضعیت خاصی به خصوص در مورد ورود زایران ایرانی بوده که بسیار به چشم می آمد.

او ادامه داد: در این چارچوب نظر به فتوای آیت الله سیستانی است، زایرانی که از شهرهای مختلف عراق وارد شهر کربلا می‌شوند ملزم نیستند که در روز اربعین در کربلا باشند. بلکه از روزهای قبل وارد شهر می شوند، زیارت می کنند و خارج می شوند. ولی کسانی که خارج از عراق برای زیارت به کربلا می آیند نیاز به وقت بیشتری برای زیارت دارند.

استاندار کربلا در مورد پیش بینی تعداد زایران گفت: در جلسه هایی که با سازمان حج و زیارت جمهوری اسلامی ایران داشتیم پیش بینی ورود نزدیک به 800هزار زایر ایرانی به عتبات داشتیم. ولی با وضعیتی که الان می بینیم شاید بیشتر از این و نزدیک به یک میلیون و 500هزار نفر زایر ایرانی در کربلا وجود دارد.

او امکانات شهر کربلا را کمتر از تعداد زایران ورودی به این شهر می داند: نظر به زیر ساخت‌هایی که شهر کربلا دارد مانند هتل ها، رستوران ها، مهمانپذیرها و اسکان زایران نسبت به ورود تعداد زایران تعداد محدودی دارند. ما بیشتر مکان هایی که داریم در خدمت زایران قرار داده ایم. از جمله حسینیه ها و مساجدی که وابسته به مردمان شهرهای مختلف عراق است. حتی عراقی هایی که از شهرهای دیگر می آیند آنجا مستقر می شوند. یکسری حسینیه هایی داریم که بعد از قضیه داعش و فرار مردم از شهرهای خودشان در این حسینیه ها اسکان داشتند که این خود باعث معضل و سختی در کار شد. شهرک های خاص زایران وجود دارد کهوابسته به عتبات است که درهای آنها هم باز و درحال خدمت رسانی به زوار است. 

مستندی از کربلا برای غربی ها بسازیم

عقیل الطریحی با اشاره به این نکته که برای اینکه بتوانیم این وضعیت را تا مقداری پوشش دهیم آمدیم مدارس مختلف شهر را باز کردیم، گفت: مدرسه برای اسکان نیست ولی با این حال درهای آنها را باز کردیم و زایران را در آن اسکان دادیم. خیمه ها و چادرها را برای اسکان زایران راه انداختیم. خدا هم ما را کمک کرد و هوا تا دیروز صاف بود. قطعا برای سال های آینده باید فکرهای اساسی کنیم و در این جلسه ای که خدمت دوستان هستیم به جمع بندی که سال آینده چه کاری انجام دهیم نخواهیم رسید ولی پیشنهاد ها و نظرات مختلف را ارایه دهند تا روی آنها فکر کنیم تا برای سال آینده بهتر باشیم.

او ادامه داد: صحبت های مختلفی شده. اینکه از ایران نیروهای خاص و اماکن خاص برای اسکان و اقامت زایران ایرانی بیاوریم. نه فقط برای مناسبت اربعین بلکه در طول سال که تعداد زیادی زایر ایرانی داریم بنابر این فکر کردیم که جای خاصی برای اسکان داشته باشند.

با توجه به پیشنهاد مسجد جامعی که در کنار زیارت زایران، برنامه های فرهنگی بازتری نیز در کربلا وجود داشته باشد استاندار کربلا معتقد است: من هم با این نظر موافقم تا بتوانیم از این راه جایگاه تشیع و شیعه را به جهان منتقل کنیم. امیدوارم در آینده هم صحبت هایی درباره ساخت فیلمی در مورد کربلا و شهر کربلا شود و روز واقعه را به عنوان فیلم ایرانی خیلی خوب در این زمینه می شناسم.

استاندار کربلا در مورد اینکه فیلمی که ساخته می شود با فیلم های قبلی متفاوت باشد، گفت: ایده ای دارم که فیلم مستند درباره این زیارت ها و اینکه مردم از اقصی نقاط دنیا برای زیارت اربعین به کربلا می آیند با چه دیدی و با چه نگرشی زیارت می کنند. این را به عنوان یک فیلم مستند تهیه کنیم و ایده دیگر اینکه بیاییم این واقعیت را که بعد از 1400سال در یک مراسم حزن و اندوه برای احیای کسی که 1400سال پیش به شهادت رسید دور هم جمع می شویم بازتاب دهیم به خصوص برای غربی ها. زیرا آنها معمولا برای شادی دور هم جمع می شوند نه برای حزن و اندوه و برای این کار باید از هنرمندان ایرانی و عراقی کمک بگیریم.

مسجد جامعی در خصوص صحبت های استاندار کربلا در مورد ساخت فیلم گفت: کربلا حوزه های زیادی دارد. تاریخ کربلا، سابقه کربلا، حوزه تمدنی کربلا و جایگاه نسبت فرات و کربلا. اینها هر کدام درحوزه تاریخ جدا از نگاه آیینی که ما در این ایام داریم بسیار تاثیر گذار و مهم است. برای این کارها باید قدم هایی برداریم.

بعد از صحبت های مسجد جامعی و استاندار کربلا نوبت به سوالات خبرنگاران رسید تا سوالات خود را حول محور کربلا گردی و موارد مهمی که در این شهر شاهد آن بودند مطرح کنند.

6500وسیله نقلیه فقط از طرف عتبات تهیه شده بود

عقیل الطریحی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه حمل و نقل شهر کربلا نظام مشخصی ندارد، گفت: به هر حال معضلاتی داریم که بالاتر از یک شهر معمولی است. از طریق دولت عراق بودجه ای که وارد شهرهای عراق می شود یکی اینکه جغرافیای شهر و دیگری جمعیت مردمی که در این شهر هستند در نظر گرفته می شود. متاسفانه تا امروز برخورد حکومت مرکزی عراق با کربلا مثل شهرهای دیگر عراق است. الان نخست وزیر عراق به این نتیجه رسیده که نباید به شهر کربلا مانند یک شهر معمولی عراق نگاه کرد و این شهر نه تنها وابسته به مردم کربلا بلکه به زایران دیگری هم است که وارد این شهر می شوند.

استاندار کربلا گفت: مساله ای هست که کمتر کسی متوجه آن می شود و آن اینکه باید وارد کار شد تا متوجه سختی های آن شوی. در همه شهرهای جهان در طول سال یه پروسه زمانی برای بازسازی شهرو کارهایی که روی زیر ساخت های شهر انجام می دهند، وجود دارد. اما متاسفانه ما چنین چیزی نداریم.7ماه از سال به زیارت اختصاص دارد. مردم و زوار مختلف وارد این شهر می شوند و اغلب افرادی که برای زیارت وارد شهر می شوند کسانی هستند که از لحاظ فرهنگی و حتی از لحاظ اجتماعی و اقتصادی تا حدی درجایگاه پایینی قرار دارند. آن فرهنگی که خود فرد بیاید از شهر محافظت کند وجود ندارد و برعکس باعث تخریب شهر می شوند. اینها معضلاتی برای شهر ایجاد می کند که اجازه نمی دهد ما روی بازسازی شهر تمرکز کنیم.

او ادامه داد: در مورد قضیه حمل و نقل تمام تلاش خودمان را می کنیم تا به کمک بقیه وزارتخانه ها، نهادها و ادارات مختلف و همچنین جمهوری اسلامی ایران که ماشین های خاصی را فرستاده مشکلی پیش نیاید. امسال فقط از طریق عتبات 6500وسیله نقلیه داشتیم ولی هجوم عظیم زایران به این شهر با این امکانات کمی که دارد خودش معضلی شده است.

استاندار کربلا در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه وضعیت جمع آوری زباله در این شهر مناسب نیست، گفت:خیابان ها و جاده هایی که داریم نیاز به بازسازی و توسعه دارد و مشکلات مختلف از لحاظ زیر ساخت های خیابان ها وجود دارد که باید روی اینها بیشتر کار شود خدمات شهرداری شهر کربلا خیلی کار دارد و ما درحال بازسازی و انجام آن هستیم و نیاز به فرصت های بیشتری دارد.وضعیت جمع آوری زباله ها هم مثل قضیه حمل و نقل است که امکانات شهرداری کربلا برای میلیون ها زایر محدود است.
سوال بعدی در مورد کمک یک میلیاردی بود که شورای شهر تهران شهرداری را مکلف کرد تا آن را به کربلا اختصاص دهد.

جمع آوری 21هزار تن زباله در 10روز اول

او  در مورد کمک های شهرداری تهران به خدمات این شهر گفت: از وزارتخانه ها و شهر های مختلف برای کمک به این شهر می آیند و کار می کنند و سال به سال ما داریم این را ملاحظه می کنیم که بهتر از سال های قبل شده است. طبق آماری که 5روز پیش به من دادند 21هزار تن زباله در این شهر جمع آوری شده است که این آمار برای 10روز اول است. حتی در این فکر هستیم که کارخانه های بازیافت زباله ها ایجاد شود تا در آینده از آنها استفاده کنیم. خدماتی که شهرداری تهران در اینجا داشته کاملا مشخص است. یک تفاهم نامه ای داشتیم با شهرداری تهران که قرار بود 2هزار نیروی انسانی که بعدا 3هزار نفر وارد شهر کربلا شدند برای انجام خدمات نظافت و خدمات شهرداری به شهرکه با ماشین آلات و وسایل مورد نیازشان آمده بوندکه ما از اینها هم پذیرایی می کردیم و اسکان می دادیم.

او در مورد اینکه با وجود نیروی عظیمی که در عراق وجود دارد آیا نیاز به این همکاری ها بود، گفت: هرکس درخواست داشت به ما کمک کند ما نه نگفتیم و قبول کردیم من نگاهم به امسال نیست بلکه آینده نگر هستم. آن چیزی که ما می خواستیم این نبود که بیایند خودشان را محدود به یک جا و یک کار خاص کنند ولی این خودش یک آغاز همکاری بین شهرداری کربلا و تهران بود که این را می خواستیم ولی آنچه ما در نظر داشتیم خیلی بیشتر از این حرف ها بود.

1500نفر گمشده و عموما ایرانی

یکی از مواردی که در شهر دیده شده بود به غیر از بحث زباله بحث مفقودات بود. کسانی که گم شده بودند. گمشده ها امکانات خاصی نداشتندو شرایطشان خیلی بد بود. عقیل الطریحی در این مورد گفت: خواهش می کنم این دید را نسبت به شهر کربلا نداشته باشید که شهر جهانی است. بلکه کربلا شهری است که سال ها تحت ظلم قرار داشته و از لحاظ امکانات واقعا در این حدی نیست که با شرایط شهرهای دیگر مقایسه شود. الان شروع کردیم به ایجاد سیستم هایی که قبلا اصلا وجود نداشته است. این موضوع دارای دو محور است یکی همان عتبات است که در بقعه تاریخی خاصی متمرکز می شود، بحث دوم بسیج مردمی و موسسات و ان‌جی اوهایی است که فعالیت می کنند. قضیه گمشدگان معمولا از وظایف نیروی انتظامی است اما نظر به اینکه امنیت خاصی در عراق است در این ایام کمتر به این قضایا توجه می شود چون نهادی که باید به این قضیه رسیدگی کند مشغول وظایف دیگر خود است.

آمار گمشدگان در این شهر بین 1500نفر اعلام شده است که عموما هم ایرانی بودند.
مساله دیگری که از مورد سوال قرار گرفت، فرات و انشعابات و مسایل محیط زیستی آن بود. مخصوصا در ایام اربعین زباله هایی بود که اطراف انشعاباتی بودند که به فرات می ریزند که مشکلات جدی برای محیط زیست دارد. علاوه بر این برای نخلستان ها هم مضر است که آنها را دچار ویرانی کرده است. استاندار کربلا در این مورد گفت: موسسات خاصی وابسته به این کار وجود دارد که پاکسازی این مکان ها را بر عهده می گیرد اما در ایام اربعین کمتر به این کار می پردازند. بخشی هم بر می گردد به قسمت فرهنگی قضیه کسانی هستند که خیلی به این قضیه توجه نمی کنند.هشدارهایی هم داده می شود ولی باید کار فرهنگی انجام شود.

او در پاسخ به این سوال که آیا حذف گذرنامه مشکل امنیتی ایجاد نخواهد کرد، گفت: ما مردم کربلا در قضیه امام حسین دیدی داریم که بیشتر از این هم حاضریم از زایران پذیرایی کنیم. همه مردم این دید را دارند که تا خانه هایشان را در اختیار می گذارند. یک مساله تاریخی و اعتقادی است. من نظر به اعتقادات خودم هیچوقت به خودم اجازه نمی دهم که جلو یک زاثر گرفته شود واقعا این را در نظر داشته باشید محدوده جغرافیای شهر نسبت به زایران و خدمات و امکانات ما قابل قیاس نیست بلکه امداد رسانی امام حسین است که ما را برای میزبانی از زایران یاری کرده اند.

استاندار کربلا در پایان آمار کسانی را که از کشورهای عربی آمده اند 65هزار و 13هزارنفر از کشورهای غیر عربی اعلام کرد بیان کردکه حتی از برزیل 5نفر برای زیارت اربعین آمده بودند.

46233

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 391121

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • احمد A1 ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
    13 2
    یا حسین