۰ نفر
۲۹ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۹

سایت صدای اقتصاد نوشت:

عضو هیات مدیره کنفدراسیون صادرات در مورد تاثیر افزایش نرخ ارز در تجارت گفت: در مقاطعی که طی سال های اخیر افزایش نرخ ارز رقم خورده، این اولین باری است که رشد بهای دلار می تواند تاثیر مثبت بر صادرات بگذارد چراکه این بار نرخ تورم در حال کنترل است. هرچند که گفته می شود نرخ ارز بر تورم تاثیر می گذارد و این گفته نیز بیجا نیست اما نرخ تورم نیز بر ارز تاثیر می گذارد و یک خاصیت چرخشی میان این دو وجود دارد اما با توجه به اینکه دولت در بخش های مختلف سیاست کنترل تورکم را دنبال می کند این افزایش نرخ ارز تاثیر مثبتی بر صادرات خواهد داشت.

رضی میری در گفتگو با صدای اقتصاد ادامه داد: مشکل اصلی صادرات در حال حاضر بازگرداندن ارز به کشور است. با توجه به مشکلات تحریم و مسائل بانکی این کار با صرف زمان طولانی و هزینه بالا انجام می گیرد حتی در برخی کشورها امکان بازگرداندن ارز بسیار اندک است. هزینه این کار به قدری بالا است که شاید افزایش فعلی نرخ ارز بخشی از این هزینه ها را پوشش دهد.

این صادرکننده در مورد طرح بانک مرکزی برای خرید ارز صادراتی به قیمت آزاد آن هم در کشور مقصد گفت: این طرح ها فقط در حد حرف است. گفته شده است که ارز صادرکننده را در کشور مقصد خریداری می کنند و در تهران به او ریال می دهند اما به طور عملی نگفته اند که چگونه و در کدام کشورها این کار را انجام می دهند.

وی افزود: بهتر است این کار را انجام دهند و بعد از آن سخن بگویند. اگر می توانند چنین کار کنند، نام کشورهایی که بانک مرکزی این امکان را در آن کشورها دارد، اعلام شود و مسیر اجرای آن برای صادرکنندگان روشن شود. طبیعی است که اگر این روش شدنی باشد بسیار می تواند کمک کند.

به گفته میری، در حال حاضر با این مشکلات بوجود آمده هزینه انتقال ارز به ایران حدود 15 درصد برآورد می شود.

3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 391100

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام RO ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
    8 3
    پدر مصرف کننده را هم درمیاورد
  • ali A1 ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
    7 0
    واسه صادر کنندها خوبه واسه مردم چی ؟
  • بی نام IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
    5 2
    اگر صادرات درستی داشتیم نرخ ارز بالا کمک میکیرد.در ضمن بالا بودن نرخ ارز با نوسان و ازدیاد دایم مسدلش متفاوته.ستون فقرات صنعت داره میشکنه که چهارتا صادر کننده پسته و زعفران و فرش پول بیشتری به جیب بزنن. مرسی ازین نظر کارشناسی این کارشناس
  • بی نام IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
    32 0
    فقط فکر صادر کنندگان هستید؟ بیشترین صادرات هم مواد خام هستن که ضررش بیشتر از منفعتشه. مصرف کننده هم که بطور کلی مهم نیس. در ضمن اگه بالا بودن نرخ ارز خوب بود پس چرا ارزش پول کشوری مثه چین خیلی بیشتر از ماست؟
  • عربلو RO ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
    4 2
    فقط به نفع صادركنندگان ، نكنه همه مردم ايران صادركننده شدند ما بي خبريم پس خيل عظيم مردم بينوا مصرف كننده كه رو هر چي دست ميذاره و يا هر نوع خدماتي كه ميخواد با اين جمله معروف مگه خبر نداريد دلار گرون شده روبرو ميشه ، چه خاكي سرشون بايد بريزند ؟ فقط فكر پركردن جيب خود و حفظ منافع خودتون هستيد و اين كارها جزء فاصله انداختن بيشتر بين مردم و حكومت ، منفعت ديگه اي نداره
  • بی نام IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
    6 0
    این قواعد برای کشورهای دارای ساختار اقتصادی صحیح است ؛ قبلاً هم شاهد بودیم که خیلی از کالاهایی که امکان صادرات آنها وجود دارد با افزایش قیمت دلار صادرات آن افزایش و علاوه بر تورم داخل قیمت آن جهشی بالا می رود . و مصرف کننده داخلی هم مرغ عروسی و عزاست .
  • بی نام A1 ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
    6 5
    به تورم هم خيلي كمك مي كند
  • ایران، سرای جاودان IR ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
    6 0
    درسته، اما اقتصاد آزاد به همه کمک می‌کند، صادرکننده ، تاجر ، مردم ، تولید کننده ، مصرف کننده... به امید آنکه روزی اقتصاد آزاد شود، تا دست هرچه رانت و رانت باز و رانت خور هست برای همیشه از اقتصاد کوتاه باشد، ان شاء الله... ان شاء الله چند نرخ برای هرکس تبدیل شود به یک نرخ برای همه... امید آن روز...
  • بی نام IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
    3 5
    1 درصد نه 300 درصد مردم دود شدن شما فکر صادرات نخود و گشمشی صنعتت کو چین امریکا 1 دصد نه 10 درصد ارزش پولشو پایین میاره تا به مردمش اسیب نرسه اینجا تنها چیزی که مهم نیست مردمن این دولتم ارش از زیر کار میکنه
  • بی نام A1 ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
    12 0
    بابا طرف خیلی حالیشه
  • دوشواری IR ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۳۰
    9 0
    صادر کننده کیه؟ جنابعالی ای؟ شما نماینده ی تمام صادر کنددگان ایران هستی؟ می تونم بپرسم رو چه حساب از زبان جمیع صادر کننده ها حرف می زنند ایشون؟