نسیم نوشت:

دبیر کمیسیون امنیت ملی مجلس افزود: تلاش کردیم با دیپلماسی خنده و خوشبینانه با عربستان روابط دیپلماتیک داشته باشیم اما نتیجه دیپلماسی خنده بازهم به ضرر ایران تمام شد.

محمدحسن آصفری، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفتگو با «نسیم» اظهار داشت: اتفاقات اخیری که در موضوع کاهش قیمت نفت افتاده به خاطر آن اعتماد بسیار خوبی بوده که متأسفانه دولتمردان ما به عربستان دارند. از خیلی وقت پیش شاهد بودیم که وزیر امور خارجه بارها صحبت از حفظ رابطه با عربستان سعودی را مطرح می‌کرد و یا بارها در جلسات خودش تلاش می‌کرد که دیداری با آنها داشته باشد. در چند ماه گذشته امیر عبداللهیان، معاون وزیر امور خارجه را به عربستان فرستاد تا با معاون وزیر خارجه عربستان دیدار کرده و در مجمع عمومی در حاشیه آنجا خود وی نیز با سعود الفیصل، وزیرخارجه عربستان دیدار داشت که علیرغم این که ظریف خیلی خوشبینانه با آنها برخورد کرد ولی ما امروز شاهد پاسخ بسیار تلخ عربستان سعودی به این لبخندهایی که هیچ بویی از دیپلماسی و سیاست خارجی نبرده هستیم.

وی همچنین افزود: یک بخش سیاست خارجی لبخند است، بعضی مواقع نیاز به تشر هم دارد. اینکه بخواهیم همه مسائل را با لبخند پیش ببریم و طرف مقابل هر کاری دلش خواست انجام دهد و ما سکوت کنیم و به دنبال این باشیم که آنها را با لبخند راضی کنیم نهایت پاسخ می‌شود شرایطی که کشور در آن گرفتار است.

آصفری با اشاره به اقدام عربستان در ثابت نگه داشتن تولید نفت در اوپک عوان کرد: امروز سناریوی عربستان دنبال این است که اگر مذاکرات هسته‌ای به نتیجه رسید بتواند با افزایش تولید نفت و کاهش قیمت این محصول در منطقه فشار را روی ایران حفظ کند تا جایگزینی باشد برای بحث هسته‌ای که ممکن است بین ایران و کشورهای 5+1 شکل بگیرد.

نماینده مردم اراک در مجلس به تضعیف جایگاه عربستان در منطقه اشاره کرد و افزود: از طرف دیگر عربستان سعودی امروز در منطقه جایگاه خود را از دست داده و اقبالی که ملت‌های منطقه نسبت به عربستان داشتند دیگر وجود ندارد و آنها به دنبال مطرح کردن خود و به دنبال پیدا کردن یک جایگاهی در منطقه هستند. آنها به هر قیمتی می‌خواهد خود را دوباره در منطقه احیا کنند. این سیاست عربستان به اعتقاد من بدون اجازه امریکایی‌ها نیست و یک سیاست تفاهم شده با آنها است.

وی همچنین به اشتراک نظر ایران و آمریکا رد از بین بردن داعش در منطقه اشاره کرد و این را موجب وحشت عربستان دانست و ادامه داد: عربستان سعودی امروز وحشت دارد از اینکه آتش فتنه‌ای که خود به عنوان شکل‌گیری داعش در منطقه ایجاد کرده این آتش گریبان‌گیر دامن خودشان شود لذا سعی می‌کند که با گرفتن امتیاز در منطقه و با سوء‌استفاده از افزایش تولید نفت و کاهش قیمت نفت جایگزین در این موضوع باشد و از طرف دیگر پیش‌بینی می‌کند که اگر مذاکرات به نتیجه رسید بتواند جایگزینی برای فشار برای مسائله اقتصادی ایران به دنبال داشته باشد.

آصفری با انتقاد از معطوف بودن نگاه دولت به مسئله انرژی هسته‌‎ای گفت: متأسفانه دولت همه وقت خودش را معطوف مسائل هسته‌ای کرده و از سیاست خارجی غافل شده است. دولت، سیاست خارجی و مسائل اقتصادی کشور را به موضوع هسته‌ای گره زده و این بزرگترین گاف دولت در این یک سال عمرش است.

وی همچنین ادامه داد: امروز دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجه ما هیچگونه فعالیتی در بخش‌های اقتصادی سفارتخانه‌ها در خارج از کشور برای جایگزینی تحریم‌ها برای توسعه روابط با کشورهای دیگر انجام نمی‌دهد. همه واحدهای وزارت خارجه امروز تعطیل هست و همه وقت خودش را صرف مسئله هسته‌ای کرده‌اند. این اشتباه بزرگی است که ظریف انجام می‌دهد و مطمئناً اگر مذاکرات به نتیجه نرسد هزینه سنگینی را دولت بایستی متحمل شود. اینکه ما همه مسائل کشور را معطوف مذاکرات هسته‌ای کنیم این بزرگترین اشتباهی است که دولت بایستی تا دیر نشده آن را جبران کند.

دبیر کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به ضرورت رایزنی ایران با کشورهای درگیر مسئله کاهش قیمت نفت و مجامع بین‌المللی اظهار داشت: برای این موضوع باید با برگزاری جلسه ویژه با کشورهای عضو اوپک نسبت به متعهد بودن آنها به توافقی که خودشان در اوپک داشتند که باید سقف تولید را بدون مجوز اوپک بالا نبرد اقدام شود. در این خصوص با برگزاری جلسه با کشورها و دولت‌های همسو در منطقه تلاش شود.

وی همچنین ادامه داد: در بحث‌های ارتباط بین کشورهایی که در موضوع تولید نفت نقش مؤثری را دارند به نظرم باید جلسات اضطراری برگزار شود. متأسفانه اوپک امروز در مورد این معضل بی‌اهمیت از کنارش می‌گذرد و بعید نیست که اوپک در راستای سیاست عربستان سعودی این کار را انجام می‌دهد لذا سکوت اوپک در این خصوص از نظر موضع‌گیری آنها جای سئوال و تأمل برانگیز است.

آصفری به اهمیت بها دادن به اوپک گازی اشاره کرد و افزود: موضوع دیگر اوپک گازی است که مقام معظم رهبری چند سال پیش اشاره کردند. امروز متأسفانه شاهد تبعات عدم پیگیری آن هستیم. اگر این فرمایش مقام معظم رهبری که چند سال پیش در اجلاس کشورهای بین‌المجالس اسلامی مطرح کردند دنبال گرفته می‌شد مطمئناً امروز این بحث‌ها تهدید اقتصادی در منطقه و البته برای جمهوری اسلامی ایران به وجود نمی‌آورد. ما از یک طرف برای فروش نفت‌مان با محدودیت‌هایی مواجه هستیم اما بیشترین ضرر را کشورهای دیگری مثل کویت، عراق که تولید کننده هستند که اینها باید تا دیر نشده بجنبند.

 

45503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 391089

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
    1 10
    آسياب به نوبت،الان همه دنيا با عربستان به خاطر حمايتش از داعش و قيمت نفت مشكل دارند،