توصیه های آیت الله مکارم برای محرم: از سیاسی نکردن مراسم تا پرهیز از قربانی کردن در معابر عمومی

پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه نوشت:

آیت الله العظمی مکارم شیرازی بر توجه مردم، خطبا و مداحان به اصولی در عزاداری ها تاکید کرد و گفت: از آمیختن مجالس حسینی به مسائل سیاسی جناحی بپرهیزید، مراقب باشید بازیچه دست افرادی نشوید که اهداف خاصی در این زمینه دارند.

این مرجع تقلید با اشاره به حدیثی از امام صادق(ع) اظهار داشت: امام صادق(ع) نقل می کند از پیامبر اکرم(ص) که فرمود:«آیا شما را خبر بدهم به بخشنده ترین بخشنده ها؟ عرض کردند: بفرمائید؛ فرمود: از همه بخشنده تر خداوند است و هرچه داریم از اوست؛ من هم بخشنده ترین فرزندان آدم هستم چون نعمت اسلام بالاترین نعمتی است که خداوند به افراد انسان ارزانی داشته است؛ از همه بخشنده تر بعد از من کسی است که علمی را یاد بگیرد و نشر دهد.»

او با اشاره به ایام ماه محرم، این ماه را تبلوری از ذیل این حدیث و مبلغان را مصداق آن دانست و گفت: در آستانه ماه محرم می خواهم پیامی برای خطبا و مداحان و مردم داشته باشم؛ شکی نیست که ماه محرم ایام سوگواری دهه عاشوراست و مراسمی که مایه حیات اسلام و اهل بیت(ع) می شود، انجام خواهد شد اما باید از این مراسم باشکوه حداکثر بهره برداری را کرد.

آیت الله مکارم شیرازی خطاب به خطبا و سخنرانان گفت: تنها به ذکر مصائب قناعت نکنید بلکه ریشه های حادثه کربلا را بگوئید. داستان ابوسفیان و بنی امیه قبل از این حادثه است و ریشه های آن به زمان پیامبر(ص) برمی گردد و لذا ریشه های تاریخی آن را هم باید بیان کنید.

او افزود: پس از واکاوی ریشه های این حادثه، نتیجه ها را بگوئید؛ اینکه چه آثار و برکاتی این حادثه در آن زمان و زمانهای بعد و امروز و آینده دارد و خواهد داشت.

این مرجع تقلید بیان وظیفه مردم نسبت به حفظ این میراث گرانبها را از دیگر وظایف مبلغان دانست و تاکید کرد: این میراث را باید با اعمال و رفتار نیک و شجاعت و دفاع از اسلام نگاه داریم.

او بر بیان جنبه های حماسی عاشورا توسط خطبا تاکید کرد و گفت: نباید تعبیرات نامناسب با شئون شهدای کربلا بیان شود بلکه از این فرصت باید برای بیان احکام الهی، عقاید و اخلاق بهره گرفت و پاسخ شبهات را داد. آلودگی اخلاقی و انحرافات اعتقادی در جامعه امروز زیاد است و باید از فرصت محرم برای جذب جوانان به مجالس استفاده کرد.

آیت الله مکارم شیرازی به سخنرانان تاکید کرد: از آمیختن مجالس حسینی به مسائل سیاسی جناحی بپرهیزید، مراقب باشید بازیچه دست افرادی که اهداف خاصی در این زمینه دارند، نشوید.

او در بخش دوم سخنان خود توصیه هایی خطاب به مداحان کرد و ابراز داشت: می دانید مداحی مورد علاقه اهل بیت(ع) است و داستان دعبل و کمیت را شنیده اید. توصیه می کنم اولا اشعار و آهنگ شما حماسی باشد و روح حماسه را در همه به ویژه جوانان زنده نگاه دارد که امروز به وجود این روحیه نیازمندیم.

این مرجع تقلید بر استفاده از منابع معتبر و مستند برای سرودن تاکید کرد و ادامه داد: از بیان مسائل ضعیف و آهنگ های مبتذل بپرهیزید. در برخی مجالس دیده شده نحوه خوانندگی مداحان شبیه خواننده های مبتذل است که باید بپرهیزید.

او مداحان را به جذب جوانان در این مجالس توصیه کرد و گفت: شایسته است برخی مسائل اخلاقی و احکام و معارف را لا به لای مداحی خود بگوئید چون داستان امام حسین (ع) داستان نشر اسلام است. ایشان فرمود اگر من با یزید بیعت کنم باید با اسلام خداحافظی کنم لذا همه در مسیر احیای اسلام گام بردارند.

آیت الله مکارم شیرازی مداحان را به دوری از آمیخته شدن با مسائل سیاسی توصیه کرد و در عین حال اذعان کرد: سیاست کلی حفظ نظام را قبول داریم اما سزاوار نیست، مداحان خود را آلوده سیاست جناحی کنند.

او بخش سوم توصیه های خود را به مردم اختصاص داد و افزود: مردم باید مسائلی را رعایت کرده و روش های سنتی در عزاداری ها حفظ کنند. مراسمات عزاداری باید به دور از اسراف و تظاهر و ریاکاری باشد و جوانان را هم توجه داشته باشند چون جوانان بیش از همه در جنگها درخشیدند و از اسلام دفاع می کنند لذا این نیروی جوان را باید حفظ کرد.

این مرجع تقلید بانیان مجالس را به دعوت از خطبای آگاه و مداحان وظیفه شناس توصیه کرد و بیان داشت: در عزاداری امام حسین(ع) نباید از خطوط قرمز عزاداری عبور کنیم.

او همچنین مردم را به پرهیز از برهنه کردن بدن برای سینه و زنجیرزنی و نیز قربانی گوسفند در معابر عمومی توصیه کرد و با تاکید بر پرهیز از قمه زنی در عزای امام حسین(ع) گفت: کسانی که قمه زنی می کنند عاشق امام حسین هستند اما باید از قمه زنی پرهیز کرد چون در شرایط فعلی این عمل به مراسم عزاداری و مکتب اهل بیت ضربه می زند چون دشمن از آن بهره برداری سوء می کند و لذا باید خیلی هزینه برای آن بپردازیم. در عوض این خون را به مراکز اهدای خون برای نجات جان بیماران داد.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 465482

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =