دومین همایش‌ملی اعتدال/ نیاز به ادبیات جدید در مسائل زنان/ توجه به حقوق زنان برای توسعه

دومین همایش ملی اعتدال با عنوان «اعتدال، زنان و توسعه» روز شنبه - 18 مهرماه - در محل کتابخانه ملی برگزار می شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده از برگزاری دومین همایش ملی اعتدال با عنوان زنان، اعتدال و توسعه خبر داد و گفت: امیدواریم با برگزاری این همایش به مفاهیم و ادبیات جدید در طرح مسایل زنان دست یابیم. 

شهیندخت مولاوردی روز سه شنبه در نشست خبری دومین همایش ملی اعتدال گفت: این همایش به احتمال قوی با حضور مقامات ارشد کشوری در محل کتابخانه ملی برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: از آنجا که اولین همایش ملی اعتدال که سال گذشته برگزار شد با استقبال نخبگان علمی و فرهنگی در کشور روبه رو بود به همین منظور برنامه ریزی برای برگزاری این دومین همایش ملی اعتدال با موضوع زنان، اعتدال و توسعه برنامه ریزی شد و امیدواریم سومین همایش نیز به زودی در کشور برگزار شود.

مولاوردی گفت: همزمان با روز خانواده که روز 17 مهرماه است این همایش در روز شنبه 18 مهرماه با کمک و هم اندیشی اندیشمندان و صاحبنظران کشور برگزار می شود تا با برگزاری این گونه نشست ها کمک شایانی به حوزه زنان شود.

وی ادامه داد: در دولت یازدهم توجه ویژه ای به بحث زنان شده است و برگزاری این همایش ها نیز می تواند در راستای توجه به حوزه زنان و خانواده بسیار تاثیرگذار باشد.

معاون رییس جمهوری گفت: با توجه به این که در آستانه برنامه ششم و سال سوم فعالیت دولت تدبیر و امید هستیم امیدواریم در دولت اعتدال زنان به عنوان نقش آفرینان اصلی مورد توجه قرار گیرند و به عنوان ذینفعان از فرصت هایی که در اختیارشان قرار می گیرد استفاده کنند.

مولاوردی ادامه داد: امیدواریم پس از برگزاری همایش بتوانیم به مفاهیم و ادبیات جدید در حوزه زنان دسترسی پیدا کنیم چرا که هدف اصلی همایش این است که چگونه عدالت جنسیتی را در جامعه محقق کنیم.

مولاوردی گفت: قرار است به صورت همزمان در 11 استان کشور و در اصفهان پس از برگزاری این همایش، همایش ملی اعتدال برگزار شود.

بدون توجه به حقوق زنان به توسعه پایدار نمی رسیم

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی با بیان اینکه دولت تدبیر و امید با بسترهای تبلیغاتی و نمایشی در حوزه زنان مخالف است، گفت: بدون توجه به حقوق زنان به مقصد و مقصود توسعه پایدار نمی رسیم.

سیدرضا صالحی امیری در این نشست خبری گفت: به طور یقین توسعه بدون توجه به حوزه زنان ناقص می ماند به همین منظور همایش اعتدال یکی از برنامه های اصلی اش نگاه به حوزه زنان و درک لازم از تبیین گفتمان اعتدال در حوزه زنان است.

وی گفت: در سال های اخیر با همت معاونت رییس جمهوری در امور زنان و خانواده و تدبیر ریاست جمهوری، قدم های موثری در حوزه زنان برداشته شده است.

صالحی امیری افزود: دولت تدبیر و امید به صورت جدی با بسترهای نمایشی و تبلیغاتی در حوزه زنان مخالف است، این دولت با استفاده ابزاری از زنان نیز مخالف است.

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی با بیان اینکه زنان نیمی از جامعه هستند، گفت: این دولت بر این باور است که باید مطالبات زنان در بستر عقلانی، حقوقی، اجتماعی و تقنینی دنبال شود.

حوزه زنان در سه دهه گذشته با افراط و تفریط روبرو بوده است

وی با بیان اینکه در سه دهه گذشته در حوزه زنان با افراط و تفریط روبه رو بوده ایم، ادامه داد:به همین منظور امروز نیازمند اعتدال در کشور به ویژه در حوزه زنان هستیم.

صالحی امیری با بیان اینکه ما در حوزه زنان با تحجر مخالف هستیم، افزود: آن چیزی که می تواند حقوق و مطالبات زنان را تامین کند، گفتمان اعتدال است، به همین منظور جمعیت زیادی از صاحبنظران، اندیشمندان، پژوهشگران و نخبگان را برای دومین همایش ملی اعتدال با عنوان اعتدال، زنان و توسعه دعوت کرده ایم.

وی اعتدال را نیاز امروز و ضرورت فردای جامعه ایران عنوان کرد و افزود: تلاش کردیم در یک حرکت علمی با برگزاری همایش ملی، با همت معاونت امور زنان ریاست جمهوری، کمکی برای توسعه موضوع اعتدال در حوزه زنان کرده باشیم.

مشاور رئیس جمهوری افزود: ما دوران افراط و تفریط را طی کرده ایم و همه بر این باورند که جامعه ایران امروز به یک آرامش در عرصه سیاسی و اجتماعی رسیده است و همه در حوزه ملی به این باور رسیده اند که ما به اعتدال نیاز داریم.

ارسال 140 مقاله به دبیرخانه دومین همایش ملی اعتدال

دبیر علمی دومین همایش ملی اعتدال گفت: در مجموع 140 مقاله به دبیرخانه این همایش ارسال شده است.

قانعی راد در این نشست خبری، گفت: قرار است 63 مقاله پذیرفته شده در این همایش در قالب 6 پنل تخصصی عرضه شود.

وی اظهار داشت: موضوعات این پنل های تخصصی، اعتدال، مطالبات زنان، دین و حقوق شهروندی در ایران معاصر، الگوهای نظری در زمینه عدالت جنسیتی، اعتدال، کیفیت زندگی روزمره و مسوولیت اجتماعی زنان، اعتدال و نقش زنان در عرصه های مدیریتی و سیاست ورزی، اعتدال و اشتغال زنان و توسعه اقتصادی و اعتدال، مشارکت زنان در عرصه های آموزشی، فرهنگی و هنری است.

قانعی راد اضافه کرد: در اولین همایش ملی اعتدال درنهایت 54 مقاله به چاپ رسید و استقبال برای برگزاری دومین همایش ملی اعتدال در شرایطی صورت گرفت که دانشجویان در تعطیلات تابستانی بودند اما با این وجود استقبال بسیار خوب بوده است.

وی افزود: انگیزه انجمن های علمی در مشارکت این گونه همایش ها جهت کمک کردن به شکل گیری گفت وگوی اجتماعی بین دولت، دانش و جامعه بشری است که ما احساس می کنیم بستر تعامل بین این گروه ها وجود دارد.

رییس انجمن جامعه شناسی ایران گفت: از دانشگاهیان درخواست داریم از این فرصت استفاده کنند چرا که آنان باید وارد گفت وگوی جدی با دولت شوند چرا که این موضوع به نفع دولت، حوزه دانش و جامعه بشری است.

قانعی راد گفت: ما با کمبود تولید مفهوم و سیاست در کشور مواجه هستیم که امیدواریم دانشگاهیان به گفت وگوهای سیاسی ورود پیدا کنند چرا که دولت نیز این اجازه را به آنان می دهد.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 465275

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =