کتاب «الغدیر» از نگاه سنی ها و مسیحی ها/ تحلیل های متفاوت از روزی که پیامبر خدا دین را کامل کرد

پرونده خبرآنلاین برای عید غدیر به تحلیل های گوناگون از نگاه شهید مطهری، محمدرضا حکیمی، جرج جرداق، عبدالمجید معادیخواه و جواد محدثی می پردازد.

شرح آن واقعه به قلم استاد محمدرضا حکیمی

مسئله غدیر، مسئله انسان است، و فریاد غدیر فریاد انسان. استاد محمدرضا حکیمی واقعه غدیر را در کتاب «بعثت، غدیر، عاشورا، مهدی» با نثری زیبا شرح داده است. گزیده ای از نوشته او را اینجا بخوانید.

13 تصویر از شخصیت امام علی(ع) به روایت جرج جرداق

جرج جرداق مسیحی در وصف علی(ع) نوشته است: «ای دنیا! چه می شد که همه توان خود را گرد می آوردی و در هر روزگاری «علی» ای با آن قلب و زبان و امتیازاتش عنایت می کردی!»

جرداق، نویسنده، شاعر و نمایشنامه نویس مسیحی لبنانی بود که با نوشتن کتابی درباره امام علی (ع) بین شیعیان شناخته شد. کتاب «الامام علی صوت العدالة الانسانیه» مشهورترین کتاب اوست که در ۵ جلد با عناوین «علی و حقوق بشر» ، «علی و انقلاب فرانسه» ، «علی و سقراط» ، «علی و دوران زندگانی اش» و «علی و قومیت عربی» به زبان فارسی منتشر شده است.

او که عاشقانه شخصیت امام را می سرود، 13 آبان 1393 چشم از این جهان فروبست. 13 نکته از سخنان جرداق در کتاب «امام علی صدای عدالت انسانی» را که در آن به توصیف شخصیت و بزرگی حضرت علی (که درود خدا بر او باد) برای وجدان های بیدار انسانی پرداخته است اینجا بخوانید.

نگاه 14 چهره دینی و محقق حوزه و دانشگاه درباره کتاب «الغدیر»

علامه شیخ عبدالحسین امینی، شخصیتی است که یک تنه در برابر تحریف کنندگان تاریخ قیام کرد و با قلم توانا و در عین حال منطقی و علمی خود، پرده‌ها را کنار زد و حقایق را از لابلای زوایای تاریک تاریخ، بیرون کشید. بیش از پنجاه سال است که از تدوین کتاب الغدیر می‌گذرد و با اطمینان می‌توان گفت که جامعه محققین اعم از شیعه و سنی با نام الغدیر و با نوشته‌های علمی، عمیق و محققانه علامه امینی آشنا هستند. اما در طول این مدت هنوز کسی نتوانسته برای الغدیر نقد قابل توجهی بنویسد.

کتاب «الغدیر» علامه امینی را از نگاه مراجع، محققان و نویسندگان حوزه و دانشگاه اینجا بخوانید.

کتاب «الغدیر» از نگاه محققان سنی و مسیحی

کار بزرگ علامه امینی در کتاب «الغدیر» برای علمای جهان اسلام چنان تحسین بر انگیز بود، که تعداد بسیاری نامه برای علامه ارسال شد، ده ها شرح و حاشیه بر این کتاب نوشته شد و علما و نویسندگان بسیاری از اهل سنت به تمجید آن پرداختند. اظهارات محققان و نویسندگان غیر ایرانی شیعه، سنی و مسیحی درباره کتاب ارزشمند «الغدیر» را اینجا بخوانید.

تحلیل های استاد مطهرى از منابع روایی درباره واقعه غدیر

استاد مرتضی مطهری، در بحث «امامت در قرآن » به آیات مورد استدلال شیعه درباره واقعه غدیر توجه کرده است. او در این مطلب به تفسیر آیه 3 سوره مائده اشاره کرده و سپس به شرح حدیث غدیر و تواتر روایت آن می پردازد. متن کامل این مطلب را اینجا بخوانید.

تحلیل عبدالمجید معادیخواه از قرائت های گوناگون از غدیر 

اصل واقعه غدیر یعنی اینکه چنین رخدادی بوده، روشن است و مورد اجماع همه مسلمانان است. همه قبول دارند که در حجه الوداع پیامبر(ص) در محلی به نام غدیر توقف کردند و درباه علی ابن ابیطالب(ع) گفتند که: «من کنت مولاه فهذا علی مولاه» و سپس دعایی نیز خواندند.

واقعه غدیر با وجود تواترش در میان روایت ها و اذعان همگان به وقوعش، یکی از گره گاه های اساسی در تاریخ صدر اسلام است که روایت ها و قرائت های گوناگونی از آن صورت گرفته و بر اساس نوع خوانش، گروه های گوناگون با رویکردهای متفاوت از هم تمایز می یابند، خواه در سطح مذاهب گوناگون و خواه به شکل گروه های مختلف شیعه. از این منظر بازخوانی این واقعه برای نزدیک شدن به حقیقت آن حیاتی و روشنگر دیدگاه کسی است که این قرائت را صورت می دهد. سخنان و تحلیل حجت الاسلام عبدالمجید معادیخواه پیرامون واقعه غدیر و قرائت های صورت گرفته از آن را اینجا بخوانید.

نوشتاری از جواد محدثی درباره آیین عید غدیر در سیره اهل بیت(ع)

حجت الاسلام جواد محدثی در این نوشتار می گوید: «غدیر نه تنها به عنوان «روزى تاریخى» بلکه به عنوان یک «عید اسلامى» مطرح است. عید بودن آن نیز، مراسم و سنت هاى خاصى‏ را مى‏ طلبد و نه تنها باید آن را عید دانست، بلکه باید آن را عید گرفت و به شادمانى پرداخت و به عنوان تعظیم شعائر دینى، آن‏را بزرگ داشت و برشکوه آن افزود، تا ارزش هاى نهفته در این روز عظیم، همواره زنده بماند و سیره معصومین(علیهم السلام) احیا گردد. سابقه «غدیر» و «عیدگرفتن‏» این روز مقدس، به زمان ‏پیامبراکرم(ص)مى‏ رسد. در دوران ائمه دیگر نیز این سنت دینى‏ ادامه داشته و امینان وحى الهى، همچون امام صادق(ع) و امام‏ رضا(ع) آن را آشکار ساخته و یادش را گرامى و زنده نگه مى‏ داشتند. پیش از آنان نیز، امیرالمومنین(ع)احیاگر این عید بود.»

متن کامل این مطلب را اینجا بخوانید.

واقعه غدیر در خیال رنگ و نقش

تصویری که در ابتدای پرونده می بینید، اثر مینیاتور استاد محمود فرشچیان درباره واقعه غدیر است. در تصویری که استاد فرشچیان از این واقعه پراهمیت و با قلم توانمند خود درج کرده است، حضرت رسول (ص) را کمی بالاتر از حضرت علی (ع) کشیده که نماد بالا بودن پیامبر اکرم (ص) و جانشینی حضرت علی (ع) است. در این تصویر دست پیامبر (ص) به سوی آسمان است و فضای بالا نمایانگر مرغان آسمانی و هاله ای از نور و روشنایی است که تاکید بر نفس جانشینی حضرت از سوی پروردگار است.

این فضای معنوی با چهره های شاد و متفاوت حاضران که نشان از تفاوت ملیت و قومیت دارد و حاکی از رضایت و پذیرش این حکم الهی از سوی حاضران است، توسط استاد به نمایش در آمده است، در این فضا چهره چندین طفل که توسط والدینشان بالا گرفته شده اند حاکی از این است که این کودکان نیز شاهد این واقعه مهم هستند.

این اثر ارزشمند در مدت دو سال و در سال 1385 خلق شده است. برای دیدن تصویر کامل تر این اثر اینجا را کلیلک کنید.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 463196

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =