نامه نیوز نوشت:

وزیر اسبق امور خارجه گفت:‌ معتقدم باید یک تیم حقوقی بین‌المللی در این روزهای پایانی در وین مستقر شود و واژه به واژه، جمله به جمله و متن به متن توافقات را مرور و چک کند تا از لحاظ حقوقی و بین‌المللی جای تفسیر باقی نماند.

منوچهر متکی» وزیر امور خارجه دولت نهم امروز (پنج‌شنبه) در ضیافت افطاری کانون اسلامی فارغ‌التحصیلان شبه قاره هند اظهار داشت: ما دوره آقای البرادعی همکاری‌های فراوانی با آژانس داشتیم و اوج آن مدالیته بود که با البرادعی بسته شد.

وی افزود: ما در مداليته با آقای البرادعی به همه مسئولان آژانس پاسخ دادیم اما در آخرین مراحل یعنی جایی که آژانس بنا بود اعلام کند که فعالیت هسته‌ای ایران صلح‌آمیز است با دخالت آمریکایی‌ها این کار صورت نگرفت.

به اعتقاد متکی، آمانو (مدیرکل سازمان بین‌المللی انرژی اتمی) کمترین خاصیت منصفانه براساس حق و عدالت را ندارد در حالی که ایران به عنوان یک رأی دهنده به انتخاب ژاپن به عنوان مدیرکلی رأی داده بود.

وزیر اسبق امور خارجه گفت: بیان اینکه ما به آژانس اعتماد نداریم از سوی مقام معظم رهبری عین واقعیت است؛ بنابراین هیچ جای توافق نباید به موضوع آژانس گره بخورد.

وی به سیاست داخلی و خارجی اوباما اشاره و بیان کرد: اوباما نشان داد که در سیاست داخلی آمریکا موفق نبوده است. وی نتوانست اکثریت مجلس نمایندگان را به دست بیاورد و دمکرات‌ها در مجلس سنا نیز اکثریت خود را از دست دادند.

متکی معتقد است که بزرگترین ضعف اوباما نامه وی به ترکیه و برزیل است مبنی براینکه اگر ایران غنی‌سازی 20 درصد را متوقف کند ما فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای تهران را تضمین خواهیم کرد.

وی تأکید کرد: بیانیه تهران که در آن نخست‌وزیر ترکیه و برزیل حضور داشتند می‌توانست بزرگترین دستاورد اوباما باشد اما وی فهم استفاده از این بیانیه را نداشت.

متکی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: آمریکا و انگلیس مشکل‌شان انقلاب اسلامی ایران است و دست آنها در فتنه‌گری‌ها و جلوگیری از توافق به وضوح مشخص است. الان هم که مذاکرات به جای حساس رسیده می‌خواهند به گونه‌ای جلوه دهند که ایران را وادار به تسلیم کرده‌اند.

عضو کانون اسلامی فارغ‌التحصیلان شبه‌قاره هند خاطرنشان کرد: در دولت یازدهم در پرونده هسته‌ای به مراتب بهتر از دولت هشتم عمل شده یعنی به عبارت دیگر هوشیارانه برخورد کرده‌‌اند. البته همه دولت‌های جمهوری اسلامی ایران مواضع‌شان این بود که انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای برای همه و سلاح هسته‌ای برای هیچ‌کس.

وی با بیان اینکه آمریکا نیازمند توافق هسته‌ای با ایران است، گفت: روزی که در لوزان چارچوب اقدامات مشترک را نهایی کردند آمریکایی‌ها این را اولین موفقیت در مسائل منطقه‌ای دانستند.

به اعتقاد متکی آمریکایی‌ها تبحر خاصی در زیر میز زدن دقایق پایانی دارند چرا که در آخرین دقایق بازی، شرایط را به جایی می‌کشانند که خودشان می‌خواهند.

وزیر خارجه دولت نهم ادامه داد: ما یک بار در بیانیه الجزایر کلاه سرمان رفت آنان ایران را متعهد کردند که یک میلیون دلار در صندوق بریزد اما آمریکایی‌ها موظف نشدند که این مبلغ را به صندوق واریز کنند.

وی خطاب به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای گفت: باید همه مراقب باشند که این موضوع برگشت‌پذیری تعهدات برای هر دو طرف صدق کند اینگونه نباشد که برگشت‌پذیری تعهدات ما ناممکن و دشوار و برگشت‌پذیری تعهدات آنان اتوماتیک شود.

متکی در پایان پیشنهاد کرد: معتقدم باید یک تیم حقوقی بین‌المللی در این روزهای پایانی در وین مستقر شود و واژه به واژه، جمله به جمله و متن به متن توافقات را مرور و چک کند تا از لحاظ حقوقی و بین‌المللی جای تفسیر باقی نماند.

172929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 432432

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۵:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    0 0
    این توافقی که الان برای ما آرزو شده، سال 83 در سعد آباد انجام شده بود. پیش از اینکه این همه هزینه به کشور تحمیل شود.