سیاستمداران مجازی/از دسته گل هایی برای آقای وزیر تا دغدغه های احمدی نژاد در فیسبوک و اینستاگرام

رسانه‌ها هستند که سیاستمداران را چهره می‌کنند و نوع نگاه مردم به آنها را شکل می‌دهند. در این بین برخی سیاستمداران از فرصت شبکه‌های اجتماعی بهره برده و خودشان چهره ای که یک رسانه قرار است از آنها ارائه دهد را فرم می‌دهند.

مریم محمدپور- سیاستمداران در برخورد با رسانه‌ها مواضع مختلفی دارند. اگر از آنهایی بگذریم که اصطلاحا با رسانه‌ها قهر کرده و نه تلفن خود را برای مصاحبه پاسخ می‌دهند و نه در مراسم مختلف در دسترس خبرنگاران قرار می‌گیرند، بقیه فعالان سیاسی دو دسته‌اند. گروهی منفعل عمل می‌کنند و هر از گاهی که خبرنگاری سراغشان را بگیرد، خبری از آنها منتشر می‌شود، گروهی دیگر اما فعال و کنشگر هستند، آنها خودشان صاحب رسانه‌اند. منظور صرفا رسانه‌های رسمی نیست بلکه آنها از فضاهای مجازی و شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. در این گزارش نگاهی داریم به مسئولان و سیاستمدارانی که در  شبکه‌های اجتماعی فیس‌بوک و اینستاگرام فعال هستند. برخی از این صفحه‌ها توسط دفترهای این افراد اداره می‌شوند و برخی دیگر شرایط متفاوتی دارند و برای تهیه مطالب و عکس‌هایش خود سیاستمداران دست به کار شده و مطالب متنوعی را در اختیار مخاطبانشان قرار می‌دهند.

***

پايگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت الله العظمی خامنه‌ای صفحاتی در فیس‌بوک دارد که دو صفحه آن به زبان انگلیسی منتشر می‌شود و اخبار رسمی را منتشر می‌کند. این دفتر در اینستاگرام نیز صفحه ای دارد که علاوه بر اخبار رسمی گاهی سراغ خاطرات ایشان نیز می‌رود.

جواد ظریف از معروف‌ترین دولتمردانی است که ارتباط با مردم را از طریق فضای مجازی تجربه کرده است. صفحه فیس‌بوک وزیر امور خارجه کشورمان 930 هزار نفر مخاطب دارد. پیش‌تر ظریف با صفحه فیس‌بوکش گوی سبقت را از تمامی خبرنگاران ربوده بود اما مدتی است که دیگر از اطلاع رسانی در شبکه‌های اجتماعی دست برداشته و تنها به تبریک اعیاد و مناسبت‌ها اکتفا می‌کند. حضور کمرنگ ظریف در فیس‌بوک پس از مصاحبه اش با یک شبکه آمریکایی و اعتراض کاربران جدی تر شد.

معصومه ابتکار یکی دیگر از سیاستمدارانی است که در فیس‌بوک حضور جدی دارد. ابتکار در این شبکه اجتماعی به عنوان ریس سازمان محیط زیست پست می‌گذارد و برنامه‌های کاری اش در زمینه محیط زیست را اطلاع رسانی می‌کند. ابتکار به انتقادات مخاطبانش نیز واکنش نشان می‌دهد به عنوان مثال در پستی توضیح داده که چرا گاهی درباره مسائل غیر زیست محیطی نیز رایزنی دارد.

علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به نسبت ظریف و ابتکار دیرتر به فیس‌بوک پیوست. او که سابقه سفیر بودن در کویت را دارد، در آخرین پستش به زبان عربی حمله به مسجد شیعیان در کویت را تسلیت گفته است. صفحه جنتی همچنین از تبریک تولد با تعداد زیادی عکس کیک و گل و شمع پر شده است. دوستان آقای وزیر در صفحه فیس‌بوک او فعال‌تر از خودش هستند و درباره موضوعات مختلف نظراتشان را پست می‌کنند. علاوه بر تبریک تولد، تسلیت فوت مادر آقای وزیر نیز در این صفحه زیاد دیده می‌شود اما ماجرا به تبریک و تسلیت ختم نمی‌شود، به عنوان مثال یکی از دوستان مجازی او نسبت به لغو شدن کنسرت پرواز همای اعتراض کرده است.

صفحه فیس‌بوک اسحاق جهانگیری با 52هزار دنبال‌کننده فقط مختص پست‌های معاون اول رئیس‌جمهور نیست، جهانگیری از زندگی اش نیز در این صفحه می‌نویسد که شغلش نیز بخشی از آن است. او در یکی از پست‌هایش به دیدار با مادرش اشاره کرده و در دیگری از کوهنوردی‌اش نوشته است. او همچنین آرزو کرده است که خداوند این کشور را از خشکسالی و دروغ و ریاکاری دور نگه دارد و در پست دیگری از اینکه ارکستر سمفونی تهران راه‌اندازی شده ابراز خوشحالی کرده است. جهانگیری در برنامه افتتاحیه ارکستر حضور داشته و از اجرای سمفونی شماره 9 بتهون لذت برده است.

شهیندخت مولاوردی معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده یکی دیگر از کاربران شبکه اجتماعی فیس‌بوک است. او نیز در صفحه‌اش تنها در زمینه کارش نمی‌نویسد اما وارد فضای فردی نمی‌شود. پست‌های غیرتخصصی مولاوردی به مسائل عمومی همچون شهادت چمران یا پیروزی تیم والیبال ایران در برابر آمریکا یا تشییع غواصان شهید اشاره دارد.

علی یونسی دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور اقلیت‌ها یکی دیگر از سیاستمداران فعال در فیس‌بوک است و بیش از هر چیز مصاحبه‌های او در این صفحه بازنشر می‌شود و گاهی هم تبریک اعیاد. اما در این بین برخی پست‌ها نوشته خود یونسی است به عنوان مثال سفرش به کرمانشاه را خودش روایت کرده و کرمانشاه را به دلیل تنوع اقوام به هندوستان تشبیه کرده است. در کامنت‌های مطالب یونسی می‌شود رصد خوبی از مشکلات اقوام و اقلیت‌ها در کشور داشت.

عباس آخوندی نیز در فیس‌بوک فعال است. او درباره تصمیمات مدیریتی در حوزه کارش می‌نویسد اما خبرهایش تنظیم خبری ندارد و به نظر می‌آید نویسنده‌اش شخص وزیر باشد چراکه گاهی با بیان احساسات نیز همراه است. آخوندی البته چندان فعال نیست و آخرین پست صفحه اش را در 21 جولای سال 2014 بارگذاری کرده است. او در آخرین پستش درباره نسل‌کشی رژيم صهيونيستي نوشته: «در زندگی آدمی لحظاتی پیش می‌آید که انسان از انسان بودن خود شرمگین می‌شود».

حسین سبحانی‌نیا نماینده مردم نیشابور در مجلس نیز مدتی است به فیس‌بوک پیوسته است اما به نظر می‌رسد که صفحه‌اش را خودش مدیریت نمی‌کند و فردی اخبار مربوط به سبحانی‌نیا را در این صفحه بارگذاری می‌کند.

فعالان اینستاگرام

حسن روحانی رئیس جمهور صفحه ای در اینستاگرام دارد که عکس‌های دیدارها و سخنرانی‌های او را منتشر می‌کند.

آیت الله‌هاشمی رفسنجانی نیز رویکرد مشابهی دارد و رویدادهای خبری زندگی او را منتشر می‌کند. یکی از آخرین عکس‌هایی که در این صفحه بارگذاری شده، نقاشی ای است که کودکی معلول به هاشمی تقدیم کرده است.

محمدرضا عارف اما در صفحه اینستاگرامش به امروز اکتفا نمی‌کند و گاهی سری می‌زند به عکس‌های قدیمی‌اش و یادی از انتخابات‌های گدشته می‌کند.

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور مدتی است که با حضور در اینستاگرام به فضای مجازی پیوسته است. او عموما عکس‌هایی از جلسات و مراسمی که در آن‌ها حضور دارد منتشر می‌کند اما گاهی پا را فراتر می‌گذارد، به عنوان مثال یک بار از مخاطبان خود خواسته بود نظراتشان درباره اوقات فراغت را بنویسند. یک عکس او که با موتور از محل بزرگداشت شهدای غواص به جلسه رفته بود بازدید زیادی داشت.

صفحه اینستاگرام مسعود پزشکیان، نماینده مجلس به نظر می‌رسد توسط خودش به روز نمی‌شود، چراکه عموما در نوشته‌هایش، پزشکیان سوم شخص است. در این صفحه مواضع پزشکیان بازتاب داده می‌شود و گاهی هم بر حسب تاریخ یا رویداد جاری کشور عکسی متفاوت بارگذاری می‌شود

سید عباس عراقچی سعی می‌کند عکس‌های متفاوتی که از او گرفته می‌شود را منتشر کند، البته تمام عکس‌هایش هم خبری نیست. مثلا عکسی را به همراه نوه‌اش منتشر کرده است. یکی از عکس‌های جنجال برانگیز عراقچی، عکس مجله خبری فارس 24 است که در پانوشتش، این رسانه و جواد کریمی قدوسی را به خدا واگذار کرده است.

صفحه رسمی محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهور را حامیانش اداره می‌کنند و صفحه اسحاق جهانگیری توسط پایگاه اطلاع‌رسانی او. معصومه ابتکار دغدغه‌های زیست محیطی‌اش را در اینستاگرامش نیز دنبال می‌کند. او دیدارها و سخنانش را به روایت اول شخص در این صفحه می‌نویسد و گاهی کارتون‌هایی که از او کشیده اند را بازنشر می‌دهد.

عزت الله ضرغامی در صفحه ایستاگرامش جنجالی ظاهر شده و به طور مداوم عکس‌های منتشر نشده‌اش را منتشر می‌کند و برای این کار از سفرهایی که به عنوان رئیس صدا و سیما رفته، مایه می‌گذارد. مشخص است که او آرشیو کاملی از عکس‌هایش دارد.

صفحه رسمی علی اکبر جوانفکر تنها یک عکس دارد که در آن نوشته شده است: «پیش ما مذهب هر کس به خودش مربوط است، ما که هستیم مسلمان اباعبدالله».

غلامحسین کرباسچی نیز عکس‌هایش به عکس جلد مجلات صدا، مهرنامه و تجربه محدود شده است.

محمود احمدی نژاد اما صفحه فعالی دارد که آیینه کاملی از زندگی خبری اوست. در این صفحه اخبار و عکس‌های کنش‌های امروز احمدی نژاد دیده می‌شود و گاهی هم سری به گذشته می‌زند و عکس‌ها و گزیده سخنانش در گذشته را در معرض دید مخاطبان قرار می‌گیرد.

محمد علی ابطحی زیست مجازی فعالی دارد. عکس‌هایش هم بسیار متنوع است. در هر جایی سلفی می‌گیرد، اما عکس هایش به سلفی محدود نمی‌شود، او از طبیعت عکس می‌گیرد و معماری‌های متفاوت. آخرین عکسش هم گروهی کفشدوزک را نشان می‌دهد. صفحه اینستاگرامی ابطحی نمای روشنی از زندگی او به مخاطب می‌دهد.

سیدحسن خمینی نیز صفحه پرمخاطبی دارد. او عکس‌هایی از دیدارهایش را منعکس می‌کند و گاهی نظرات و دیدگاه‌هایش را قالب تصویر منعکس می‌کند. اما جنجالی تر از صفحه یادگار امام، صفحه پسرش احمد خمینی است که روایتی است از سبک زندگی خانواده امام.

صفحه سعید جلیلی هم انعکاسی است از اخباری که درباره او منتشر می‌شود. این صفحه به مواضع او و دفاع از تیم سابق مذاکره کننده هسته ای نیز می‌پردازد.

صفحه علی مطهری نیز وضعیت مشابهی دارد و انعکاسی از کنش‌های سیاسی اوست. با این تفاوت که در پانوشت عکس‌ها گاهی افعال اول شخص هستند که یعنی راوی شخص مطهری است.

در صفحه مسعود سلطانی‌فر، رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، علاوه بر عکس‌های سخنرانی‌ها و بازدید‌های او، گاهی عکس‌هایی از صنایع دستی ایران و میراث فرهنگی کشورمان نیز به چشم می‌خورد.

در صفحه مصطفی معین بر خلاف صفحات اکثر سیاستمداران، کمتر چهره او دیده می‌شود بلکه شامل عکس‌هایی است که دغدغه‌ها و دیدگاه‌های وزیر علوم دولت اصلاحات را نمایانگر است.

رضا داوری اردکانی، رئیس فرهنگستان علوم ایران نیز در اینستاگرام فعال است. ابراهیم یزدی عکس‌های قدیمی و جدیدش را از طریق این شبکه اجتماعی به اشتراک می‌گذارد. مرتضی اشراقی نوه امام نیز در این شبکه فعال است. عکس‌های او متنوع‌ است و موضوعات مختلف را شامل می‌شود.

مراجع تقلید نیز در اینستاگرام فعال هستند، بیشتر آنها استفتائات، دیدگاه‌ها و  تصاویری از دیدارهایشان را در صفحه‌هایشان بازتاب می‌دهند. آیت‌الله نوری همدانی، آیت‌الله صانعی، آیت‌الله مکارم شیرازی، آیت‌الله موسوی اردبیلی، آیت‌الله جوادی آملی، آیت‌الله علوی گرگانی، آیت‌الله شبیری زنجانی، آیت‌الله وحیدخراسانی، آیت‌الله روحانی و آیت‌الله صافی گلپایگانی ازجمله مراجع تقلیدی هستند که صفحاتشان در اینستاگرام فعال است.

29213

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 432082

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حامد A1 ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۲
    اسم این احمدی نژاد رو دیگه نشنویم صلوات اللهم صل علی محمد و آل محمد
    • بی نام IR ۰۵:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
      1 3
      صلوات به جای خود ولی به حرکت هم نیاز هست . آنچه در دولت نهم و دهم به سر مملکت آمد نتیجه سکون و سکوت و تفرقه در سال 76 بود. یادتونه گنجی در مخالفت با هاشمی و تحریم انتخابات چه گریبانی چاک میکرد؟ اسفند امسال هم اگر فریب امثال گنجی و سایر فرنگ نشینان رو بخوریم و با عدم شرکت در انتخابات آب به آسیاب دلواپسان بریزیم همان میشود که 76 و 88 شد