با تک نرخی شدن سوخت، بار دیگر دعوای کرایه تاکسی بین راننده و مسافر جان گرفته، اینطور که برخی از مسئولان می گویند کرایه یک مسیر 2 کیلومتری در تهران، از دیروز به صورت غیررسمی از نرخ 700 تومان به 1200 تومان افزایش یافته و البته مردم هم در شش و بش دادن و ندادن این کرایه اضافه هستند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، حذف بنزین سهمیه ای با وجودی که تنها به هر خودروی شخصی 18 هزار تومان هزینه ماهانه اضافه می کند، ولی جو روانی نامشخصی در جامعه به وجود آورده که البته در این بین برخی از رانندگان تاکسی هم فرصت را غنیمت شمرده اند و به صورت سرخود و غیرقانونی کرایه ها را اضافه کرده اند.

حبیب کاشانی، خزانه دار شورای شهر که قانونا، یکی از مسئولان نرخ گزاری بر حمل و نقل عمومی است، در این باره به خبرآنلاین می گوید: من مسئله را در صحن علنی شورا هم توضیح دادم. دیروز از متروی طرشت به سمت خیابان شهید "بایندریها" مسیری که حدود 2 کیلومتر است، با تاکسی حرکت کردیم، کرایه این خط قبلا 700 تومان بود که پس از گران شدن قیمت بنزین، به 1200 تومان رسید."

کاشانی با اشاره به اینکه شورای شهر و شهرداری مسئول نظارت بر کرایه های تاکسی هستند، گفت: به تاکسی رانی و شهرداری تهران تذکر می دهیم در این روزها که وضعیت کرایه ها به هم ریخته، با استقرار بازرسان در خطوط تاکسی رانی، به دریافت کرایه های قانونی نظارت کنند.

این عضو شورای شهر درباره اینکه آیا قرار است کرایه های تاکسی به صورت قانونی و با مصوبه شورای شهر باز هم گران شود، گفت: اولا قرار نیست کرایه ها خودسرانه افزایش یابد و هر کس به میل خود خدماتش را گران کند، ولی باید وضعیت رانندگان تاکسی را در هم در نظر داشت که مجبورند به جای بنزین 700 تومانی، از بنزین 1000 تومانی استفاده کنند و دست کم 40 درصد به هزینه سوخت آنها اضافه شده است.

کاشانی همچنین گفت: طبیعتا باید درباره این اضافه هزینه رانندگان تاکسی هم فکری کرد، شخصا با رئیس شورای شهر مکاتبه می کنم تا در این باره فکری شود. البته از دولت هم می خواهیم تبعات تصمیمی را که گرفته در افزایش هزینه حمل و نقل عمومی مطالعه کند و برای جبران ضرر و زیان تاکسی رانها اقدامی کند.

چمران: تاکسیران ها قبلا هم مردانگی کردند و کرایه ها را افزایش ندادند

رئیس شورای شهر تهران نیز در پایان جلسه علنی امروز این نهاد درباره افزایش کرایه تاکسی ها، به صراحت مخالفت خود را در جمع خبرنگاران اعلام کرد و گفت: چنین افزایشی در شورای شهر، شهرداری و دولت مطرح نیست.

مهدی چمران درباره نظر تاکسیرانها درباره افزایش کرایه هم خبر داد و گفت: ممکن است تاکسیرانها چنین درخواستی داشته باشند ولی به نظر می رسد الان که نرخ سوخت گران شد، بلافاصله کرایه ها هم گران شود، این به صلاح مردم نیست. یادتان هست قبلا هم زمانی که نرخ سوخت افزایش یافت، چند ماه گذشت و بعد درباره افزایش کرایه ها تصمیم گیری شد. تاکسیرانان هم مردانگی کردند و با مردم همکاری کردند تا چند ماه بعد کرایه ها زیاد شود. فعلا افزایش کرایه ها در شورا مطرح نیست.

نماینده مجلس: دولت از تاکسی داران حمایت کند

یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس هم از دولت خواسته برای تاکسی رانها، طرح حمایتی تصویب کند.

نادر قاضی پور درباره تک نرخی شدن بنزین اظهار نظر کرده که باید طرح حمایتی از تاکسی رانان کل کشور، صاحبان مینی بوس و اتوبوس باید در دستور کار قرار گیرد.

نادر قاضی پور در نشست علنی مجلس در قالب اخطار قانون اساسی گفت: خیلی خوشحال هستیم که بنزین تک نرخی شد تا رانت ها از بین برود، اما این موضوع باعث افزایش مصرف خواهد شد.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت:همچنین این اقدام باعث می شود تا مردم با مشکلات عدیده ای مواجه شوند.
او از دولت خواست که بحث حمل و نقل شهری و بین شهری را در اولویت قرار دهد و گفت در صورتی بی توجهی به هزینه های افزایش قیمت سوخت، تاکسیرانان، صاحبان اتوبوس و مینی بوس با مشکلات عدیده ای مواجه می شوند.

دریافت کرایه تاکسی بیش از مصوبه، غیرقانونی است

رئیس کمیته حمل ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تهران هم درباره افزایش غیررسمی نرخ کرایه ها گفته: شورای اسلامی شهر تهران مصوبه افزایش کرایه تاکسی ها در سطح شهر تهران را در سال 93 تصویب و از اوایل سال 94 نیز اجرایی شد بنابراین تاکسی ها حق افزایش نرخ بیش از قیمت مصوب را ندارند.

محسن سرخو در این باره گفته: در حال حاضر سهمیه بنزین تاکسی‌ها قطع نشده است و از طرفی نیز اکثر تاکسی های شهر تهران دوگانه سوز بوده و از سوخت CNG نیز استفاه می‌کنند ، بنابراین افزایش کرایه ها در این مقطع منطقی نیست و سازمان تاکسی رانی باید نظارت خود را بر اجرایی شدن مصوبه شورا در خصوص نرخ کرایه ها افزایش دهد.

به گفته این مقام مسئول هرگونه افزایش نرخ کرایه توسط تاکسی‌ها خلاف قانون است و افزایش کرایه در هر مقطعی نیاز به مصوبه شورای اسلامی شهر تهران دارد.

شاکری: توپ بی نظمی در کرایه ها را دولت به زمین مردم شوت کرده و خودش تدبیر کند

یک عضو دیگر شورای شهر نیز درباره افزایش غیررسمی کرایه های تاکسی به خبرآنلاین گفت که دولت باید در این باره فکری کند. مجتبی شاکری با اشاره به اینکه "دولت توپ بی نظمی در کرایه ها را به جامعه شوت کرده" گفت: قانون به شورای شهر اجازه داده در ابتدای هر سال کرایه ها را اضافه کند، ما یک بار این کار را در اسفندماه 93 کردیم که از فروردین ماه امسال اجرایی شد و دیگر نمی توانیم و قصد هم نداریم کرایه ها را زیاد کنیم.

شاکری درباره بی نظمی در بازار حمل و نقل عمومی گفت: کسی قرار نیست وسط سال، نرخ کرایه ها را تغییر دهد ولی تصمیمی که دولت گرفته، باعث شده مردم اعم از تاکسی دار و مسافران، نتوانند هزینه ها و مخارج خود را تنظیم کنند. دولت در ابتدای امسال 14 درصد حقوق کارمندان را افزایش داد و مردم خود را با این افزایش هزینه، تنظیم کردند، الان یک شبه نرخ بنزین را 40 درصد گران می کند و طبیعی است مردم نتوانند هزینه های خود را تنظیم کنند.

این عضو شورای شهر درباره چاره وضعیت غیرشفاف فعلی گفت: دولت زمانی که نرخ سوخت را بالا می برد باید درباره عوارض این کار فکر می کرد. الان هم دیر نشده و باید برای جبران هزینه زندگی تاکسی دارها فکری کند و از آنها حمایت کند.

با وجودی که هر مسئولی درباره نرخ کرایه های نابسامانی که این روزها با هر خبر و تصمیم، زیر و بالا می شود، نظری دارد، جامعه راه خود را می رود. برخی تاکسی رانها، نرخ کرایه خدمات خود را غیررسمی افزایش داده اند و مردم هم گاهی می پردازند و گاهی ترجیح می دهند زیاده خواهی این تاکسی رانها را با اخم و بالابردن صدایشان، تعدیل کنند. انگار بلاتکلیفی در حمل و نقل شهری تهران میراثی ماندگار شده است.

47231

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 419992

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 21
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فری A1 ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    74 4
    مثل همیشه همه اول مخالفند و بعد یه هفته تصویب می کنند این وسط فقط مردم عادی ضرر می کنند. انگار که آسایش مردم هیچ ارزشی نداره. نشد یه هفته باشه که توش یه خبر بد بدای مردم نباشه.
  • بی نام A1 ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    65 7
    یکی به من کارمند که مسیرم فقط تاکسی خوره و باید ماهی 200 هزار تومان کرایه بدم بگه چی کار کنم؟ آخه مگه اول فروردین کرایه ها رو افزایش ندادن؟؟
    • بی نام A1 ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
      1 0
      با کلی منت و با چماق کاهش تورم، دو زار به حقوق کارمندها اضافه شد اما از ابتدای سال 20 درصد و 30 درصده که همین جوری نرخ ها داره بالا میره. کیه که مهم باشه این بلبشو واسش؟
    • محسن IR ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
      0 0
      چرا همه به راننده هاگیر می دن ......دولت نبایدسهمیه تاکسی ها را قطع می کرد
    • خودم A1 ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
      0 0
      من هم از کرایه تاکسی روزیم تأمین میشه. اول فروردین برای تورم مملکت کرایه ها افزایش یافت ولی حالا بنزین هم یکبار دیگه گرون شده. حالا تا کجا باید فشار رو تحمل کنیم.
    • بی نام IR ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
      0 0
      باز خوبه شما کارمندی.منه دانشجوی بد بخت کرایه ای که 500 تومان بود بعدش 700 تومان شد الان هم 1300 تومان.گردن هم از موی باریکتر.تقریبا داره کرایه یه دانشجو تو یه مسیر کوتاه 3 برابر میشه و صدامون هم به جایی نمی رسد.
  • یاسین A1 ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    0 0
    واقعا دستتون درد نکنه واقعا که این وضع درست کردین چرا بنرین گران کردین که اقشار کم درآمد نتونن هیجاا برن من یه ماشین پیکان با وام التماس خریدم دیگه نمیتونم زنمم بچه ام رو به بیرون ببرم بگردونم فقط بیچاره ها باید بشین تو خونه چرااااااا اینو درک نمیکنین نمیتونیدم درک بکنید چون شما ها بهترین ماشین بهترین خونه کار زندگی دارید منو بگو فقط دارایمون از کمیته امداد هست که اینم به خاطر سرطانم بهم میدن وگرنه اینم بهمون نمیدادن ماهی 50 تومان
  • اکبر A1 ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    0 0
    من راننده تاکسی از تبریز هستم کرایه مارا که سه ماه هست از سال 94 گذشته هنوز افزایش نداده اند واز فردا هم که بنزین تک نرخی داریم ما چکار میکنیم
  • وبلاگ بصیرت در زمستان A1 ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    0 0
    تا میخواد یه ارامشی به اقتصاد برگرده با یه شک متشنجش میکنن
  • مهرداد محمودی A1 ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    0 0
    دولت که قصد داشت افزایش قیمت سوخت داشته باشد باید همان ابتدای سال، بعد از سفر های نوروزی اعمال میکرد تا دو بار قیمت ها گران نشود...
  • جواد A1 ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    0 0
    من که تو مسکن مهر پردیسم و هر روز باید با تاکسی بیام تهران چییییییی؟
  • بی نام US ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    0 0
    تاکسی ها همه گاز می زنند که اصلا گران نشده. باید جلو این تاکسی ها را گرفت و به شدت برخورد کرد و تاکسی آنها را توقیف کرد.
  • مرتضی جعفری پور A1 ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    1 0
    الان تاکسیها هم با بالا رفتن کرایه درامدشون کم شده چون هر چی کرایه بالا بره مردم کمتر از تاکسی استفاده میکنند .مگر چند هزار تا تاکسی داریم که دولت نمیتونه سهمیه جداکانه بهشئن بده حالا از چند هزار تاکسی که تو ایران موجوده 1000 تا هم سهمیشون را بفروشند .
  • بی نام A1 ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    0 0
    خیلی از تاکسی ها فقط بنزین میزنن اینا زندگی ندارن
  • بی نام A1 ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    0 0
    آقای کاشانی میگه 40 درصد افزایش هزینه ولی سهمیه سوخت هر تاکسی در ماه 300 لیتره یعنی ماهی 90 هزارتومان افزایش هزینه مطمئنن هر تاکسی باید در روز بیش از 10 لیتر بنزین بزنه به طور متوسط 10 لیترش سهمیه بوده. پس افزایش هزینه کمتر از 40 درصده اگه بنزین روزانه رو فقط 30 لیتر در نظر بگیریم حدود 11 درصد افزایش هزینه میشه. پس حداکثر افزایش قیمت 15 درصدی قابل قبوله.
  • بی نام A1 ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    0 0
    بیخیال بابا تعارف نکنید دیگه ما عادت داریم کرایه ها رو بالا ببرید اینقدر خودتون رو اذیت نکنید. واقعیت رو بگید ما تحملش رو داریم.
  • بی نام IR ۰۳:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    0 0
    از اول سال14 ال 18 درصدبه حقوق همه كاركنان و كارگران و همينطور تاكسي ها اضافه شد كه اين افزايش ها هم بخاطر تورم موجود جامعه صورت گرفت ولي اگر قرار بر اين باش بنزين 1000 تومني بشه نبايد از جيب راننده ها هزينه بشه
  • محمدرضا A1 ۰۳:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    0 0
    خیلی جالبه که افزایش کرایه تاکسی به بهونه تورم دوبار برای تاکسی ها اتفاق میوفته آخه یکی نیست بگه که افزایش قیمت بنزین جزء تورمیه که باعث شد امسال کرایه ها بره بالا ولی اعمال نشده بود بیچاره مردم عادی و کارمندها متاسفم
  • فرشید A1 ۰۴:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    1 1
    این افزایش های قیمت بنزین واسه هرکی در این چند سال بد شد واسه راننده های تاکسی خوب ش یعنی اگر یک بررسی بشه افزلیش درامد این قشر و کاهش ساعت کاریشون بررسی بشه دیده میشه در جهت عکس زندگی کارمندای بیچاره بودش
  • عطا IR ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    0 0
    در تهران دولت و شهرداری هیچ دخالتی در کار مردم نداشته باشد یا خودشان باهم کنار میآیند و یا شهر تهران را تخلیه میکنند که هردو راه به نفع کشور است
  • کورش کبیر IR ۲۰:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    0 0
    خخخخخخخ افزایش کرایه تو شیراز پنجاه تومان بوده برا هر کورس ...... عده ای دیگه دزدی میکنن پول مملکت رو میبرن اونوقت مردم بیچاره باید جیب دولت رو پر کنن ضعیف تر از رانندگان پیدا نشده هر خودرو ماهیانه هجده هزارتومان اضافه تر پول میدن ولی رانندگان تاکسی ماهیانه نود تا یکصد پنجاه هزارتومان پول اضافه تر باید بابت بنزین پرداخت کنن