کارشناسان هشدار داده اند که کم‌آبی می تواند احتمال افزایش نیترات آب را بالا ببرد؛ با توجه به آغاز فصل گرم و شروع کم آبی، مردم پایتخت از آلودگی آب نگرانند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سرویس مشکلات مردم خبرگزاری، شاهد نظرات متعددی است که نشان می دهد پایتخت نشینان از وجود آلودگی در آب نگرانند. اکثر این نگرانی ها هم از شبکه های اجتماعی و موبایلی نشات می گیرد و شایعاتی که ظرف مدت کوتاهی، بدون ذکر منبع پخش و باور می شود.

 

با گرم شدن هوا و رسیدن فصل کم آبی، این شایعات به بالاترین حد خود می رسند و ترس و وحشت در بین مردم ایجاد می کنند.


از 9 ماه گذشته که برای بار اول خبر وجود نیترات در آب توسط رییس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران تایید شد تا کنون، بحث بر سر آلودگی آب همچنان ادامه دارد. آذرماه سال گذشته بود که رحمت الله حافظی، رییس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران خبر از آلودگی آب و وجود نیترات در آن داد.


طبق گفته حافظی، بالا رفتن نیترات آب به حدی بود که ممکن بود موجب مرگ نوزادان زیر سه ماه بشود و مشکلات عدیده دیگری برای مردم ایجاد کند.


در راستای همین اظهارات، سازمان محیط زیست استان تهران هم از مشکل کیفی آب می گوید و وجود نیترات را تایید می کند اما معتقد است که این آلودگی برای صددرصد آب نیست. گویا به دلیل کاهش آب های سطحی و لزوم استفاده از منابع زیرزمینی و نزدیکی آب های زیرزمینی به فاضلاب، بخشی از سفره های آب زیرزمینی به نیترات آلوده شده اند.


چندی قبل هم حسین رستگار، مدیرکل آزمایشگاه های مرجع سازمان غذا و دارو گفته بود که «احتمال مي‌رود امسال نيز با كم‌آبي و در نتيجه نيتراتي شدن آب مواجه شويم به همين دليل بررسي كيفيت آب تهران را آغاز كرده‌ايم و در برنامه امسال كنترل آب در سطح لوله‌كشي، مصرفي و بسته‌بندي را در دست بررسي داريم».


اما وزارت بهداشت به عنوان بالاترین متولی سلامت کشور قویا این فرض را رد می کند و مدعی است اگر زمانی آلودگی داشته باشیم، سازمان غذا و دارو آن را اعلام می کند.


شرکت آب و فاضلاب استان تهران نیز اظهارات وزارت بهداشت را تایید می کند و می گوید که دلیل برخی گفته ها در مورد آلودگی تفاوت استانداردهاست. به این معنا که رییس کمیسیون محیط زیست شورای شهر، عدد 45 میلی گرم در هر لیتر را استاندارد می داند ولی به اعتقاد شرکت آبفا، استاندارد جهانی 50 میلی گرم در هر لیتر است.


سخنگوی این شرکت با بیان این که «ما حاضریم آب را جیره بندی کنیم ولی آب ناسالم تحویل مردم ندهیم» خیال مردم پایتخت را راحت می کند و خط باطلی بر شایعات مطرح شده در زمینه وجود نیترات در آب می کشد.

17304

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 419591

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    3 0
    متاسفانه مسوولان ما فقط مشکلات را بیان می کنند این کار را ادمهای معمولی هم انجام می دهند وطیفه دولتها پیدا کردن راه حل وهمراه کردن مردم جامعه با خود است