آبفای تهران: درباره هدر دادن آب توسط شهروندان، نمی توانیم کاری کنیم به جز خواهش کردن!

شرکت آب و فاضلاب استان تهران درباره راهکارهای جلوگیری از هدر رفت آب می گوید از لحاظ قانونی نمی تواند کاری کند به جز ارشاد و خواهش از مشترکان که: لطفا آب را هدر ندهید!

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، برخی از مخاطبان، کامنتهایی در سرویس مشکلات مردم نوشته اند و از مسئولان شرکت آب و فاضلاب خواسته اند جلوی هدر رفتن آب توسط برخی از شهروندان و همچنین نهادها گرفته شود.

به عنوان مثال، این کامنت یکی از کاربران است: سلام. میخواستم بدونم با توجه به کمبود آب و بحران کم آبی، چرا شهرداری تهران همچنان اصرار به ایجاد فضای سبز حاشیه اتوبانها با حجم زیادی از چمن میکنه؟ این در حالی است که روزی 3 الی 4 بار چمن ها رو آبیاری میکنند و حجم زیادی از آب رو صرف هیچی میکنند. همچنین در اکثر اتوبانها، حجم آبی که به چمنها میدن به قدری زیاده که آب وارد اتوبان میشه و باعث به وجود آمدن سطحی لغزنده میشود که سبب بسیاری از تصادفات میشه، مخصوصا در خروجی ها و ورودی ها به اتوبانهای تهران. سال گذشته هم سازمان آب تهران، نسبت به این موضوع ناراضی بود و حتی گفته شد که پیمانکاران شهرداری تهران، از منابع آب شرب به صورت غیرمجاز برای آبیاری همین چمنها استفاده میکند.

کاربر دیگری به نام "امیر" هم اینطور دغدغه خود را در سرویس مشکلات مردم اعلام کرده: "باسلام ، با توجه به مشکل کم آبی که کل کشور با آن دست به گریبان هست و هر روز شاهد هشدار کم آبی چه از طریق صدا و سیما چه در گفتار مسوولین هستیم ، ولی من و بقیه مردم هر روز شاهد هدر رفتن آب ، این سرمایه ملی ، آن هم به حجم زیاد توسط تعدادی از مغازه داران ، آن هم جهت شستشوی پیاده رو هستیم ، که نشانه بی توجهی این قبیل افراد به سرمایه ملی و حقوق دیگران دارد ، انتظار میرود مسوولین تنها به شعار و پیام اکتفا نکنند ، بلکه لزوم اقدامات تنبیهی نسبت به این دسته مغازه داران از طرف شهرداری و مقامات ذیربط بشدت احساس میشود ، کافیست مسوولین برای نمونه صبحها سری به بلوار فردوس با بلوار سرو سغادت آباد بزنند تا صحت گفتار اینجانب را متوجه شوند."

قائم مقام آبفا: کاری نمی شود کرد جز خواهش!
در این رابطه با علیرضا نوذری پور، قائم مقام شرکت آب و فاضلاب تهران گفتگویی داشتیم که در ادامه می خوانید:

کاربران خبرگزاری خبرآنلاین، درباره هدررفتن آب کامنت های زیادی گذاشته اند، شرکت آبفا در این باره چه کاری کرده؟
ما تنها برخوردی که در این زمینه داریم، فقط ارشاد است. یعنی تلاش می کنیم مروج مصرف صحیح آب باشیم و همکاران ما از شهروندانی که آب را هدر می دهند تنها خواهش می کنند اینطور به مصرف آب ادامه ندهند و کمتر آب را هدر بدهند. لازم است برای پرمصرف ها، تدابیر لازمی اندیشیده شود. امیدوارم وزارت نیرو بسته جامعی را که در این باره تدارک دیده به هیات دولت بدهد و با تصویب هیات دولت، برای کاهش مصرف مشترکان پرمصرف از طریق در نظر گرفتن جرایم، اقدام شود.


آب گران نمی شود؟

درباره آب بها نیز تاکنون برنامه ای برای افزایش نداریم. آب مظلوم ترین عنصری است که در مصارف فعلی وجود دارد.

برخی مخاطبان خبرگزاری اعلام کرده اند از سوی آبفا برای پرداخت اقساط سنگین 3 میلیونی انشعاب فاضلاب، تحت فشار هستند، آیا این صحت دارد که مشترکان تهدید می شوند که در صورت نپرداختن این مبلغ، اشتراک آب شان قطع می شود؟
اینطور نیست که گفته اند. شاید سه بار اطلاعیه پرداخت هزینه پیش قسط اشتراک فاضلاب را می دهیم و سومین بار شاید این مورد یعنی تعیین زمان پیش بیاید. از مدتی که پروژه فاضلاب در یک محله اجرا می شود، با نصب بنر از همشهریها می خواهیم پرونده انشعاب فاضلاب تشکیل بدهند. این انشعاب هم بدون کارمزد در اقساط طولانی مدت از مشترکان دریافت می شود.هر چند قانونا این اجازه را داریم که آب را قطع کنیم. ولی عمدتا بر اساس درخواست و خواهش از مشترکان می خواهیم هزینه انشعاب فاضلاب را بپردازند. اگر زمان محسوسی برای دریافت این هزینه قائل شویم در آخرین اطلاعیه ما می آید. سعی می کنیم بیشتر از تبلیغات میدانی برای جلب نظر مردم استفاده می کنیم. هر چند حسب قانون داشتن انشعاب آب و فاضلاب، لازم و ملزوم هستند و قانونا حتی اجازه داریم انشعاب آب مشترکی که فاضلاب نمی کشد را قطع کنیم ولی تاکنون این کار را نکرده ایم.

 


45231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 419283

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
    5 0
    من امروز دیدم که در دو نقطه از شهر تهران بهارستان و میدان انقلاب لوله آب ترکیده بود. چرا شبکه فرسوده را درست نمی‌کنید؟
  • هاشم مرادمند A1 ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
    4 0
    مردم قدر چیزهای مفت و رایگان را نمیدانند حتی اگر آب که مایه حیاته باشه. آب باید گران شود. و هر خانوار سهمیه مشخصی داشته باشد.راستی از استخرها و جکوزی های خانه های لوکس کسی صحبت نمیکنه و اینکه چطور شهرداری مجوز داده؟
  • مجید RO ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
    1 0
    درمورد اتلاف آب در بخش کشاورزی و سایر بخشهایی که به مردم مربوط نمیشه چی؟ اون رو هم نمیتونید کاری کنید؟
  • بی نام A1 ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
    8 0
    یکی از همسایه های ما هر روز دیوار بیرونی خونشو میشوره.
  • بی نام A1 ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
    7 1
    متاسفانه بعضی شهروندان مرتب پارکینگ ها را با اب شرب می شورند بنطر من باید برای این افراد جریمه صادر شود از طرفی ازکتابهای درسی گرفته تا صفحات تبلیغی بزرگ در تمام شهرها عوارض منفی استفاده زیاد از اب به شهروندان اموزش داده شود
  • بی نام A1 ۰۴:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    2 0
    بیشترین آسفالت شویی توسط مغازه داران، سالمندان و خانم های خانه دار که برای پر کردن اوقات خالی از کار روزانه و برای تفریح رو به آسفالت شویی میارند می باشد. واقعا ناراحت کننده هست با انسانی بی توجهی روبرو شوی که آسفالت رو می شوره و اگر هم کوچکترین چیزی بهش بگی بهت حمله ور می شود.زمان قدیم یک مقدار آب می ریختند و بعد جارو می زدند ولی الان جارو حذف شده و برای جابجا کردن یک برگ به فاصله 2 متری 100 لیتر آب مصرف می کنند
  • فرید A1 ۰۵:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    1 0
    یکی از دوستان من هر روز حمام میره. یک روز که از سر کار آمد رفت حمام همون روز رفتیم فوتبال آمدیم دوباره نیم ساعت رفت حمام. آخر فشار آب رو به حداقل رسوندیم تا اومد بیرون. متاسفانه مردم نسبت به بی آبی اصلا آگاه نیستند. تبلیغات صرفه جویی واقعا ضعیفه. یک تنگ ماهی گذاشتند هر روز با کاسه از توش آب برمیدارند من موندم آخه چرا این قدر ضعیف....