آیت الله مهدوی کنی در کتاب خاطرات خود که درسال 1385 از طرف مرکز اسناد انقلاب منتشر شده، اشاراتی به آیت اله هاشمی رفسنجانی دارد.

 

در بخشی از ین خاطرات آمده است:

در سال 1353 تا مدتی من نمی دانستم که آیت الله طالقانی بازداشت شده اند، چون زندانی بودم و از بیرون زندان خبر نداشتم. همان شبی که مرا گرفتند آقایان هاشمی، طالقانی و لاهوتی را هم گرفته بودند. ما چهار نفر پرونده مان از یک نظر مشترک بود و در ارتباط با مجاهدین خلق بود. می گفتند شما به اینها کمک های مالی کرده اید و با آنها ارتباط دارید. البته مسئله ی اسلحه را هم می گفتند گرچه از من مسئله ی سلاح را نمی پرسیدند و بیشتر روی جنبه مالی تکیه می کردند.مدتی در کمیته ی مشترک در سلولی تنها بودم، تا شبی دیدم صدای آقای هاشمی می آید. آقای هاشمی با پاسبان و نگهبان که آنجا بودند صحبت می کرد.

دیدم صدا آشناست. خوب گوش کردم دیدم صدای آقای هاشمی است. بعد نگهبان آمد، من پرسیدم مثل اینکه این آقای هاشمی بود؟ گفت: آقای هاشمی رفسنجانی است که ایشان هم زندانی است، همان شبی که شما را گرفتند ایشان را هم گرفتند.بیشتر سوالات هم درباره ی ارتباط با مجاهدین و کمک به زندانی ها و خانواده هایشان و همچنین درباره ی زندانی های مخالفین دستگاه بود. شکنجه ها از همان روز اول شروع شد.

* قرآن خواندن هاشمی با صدایی که خیلی خوب نبود!

صبح ها وقتی آقای هاشمی نماز می خواندند مقید بودند که هر روز قرآن بخوانند. نمی گویم صدای آقای هاشمی خیلی بد بود، ولی هیچ خوب نبود. آقای لاهوتی خیلی شوخی می کرد، می گفت: آقای هاشمی! بخوان که من دارم کیف می کنم! آقای هاشمی هم مقید بود که قرآن را با صوت بخواند. واقعاً هم صدایش خوب نبود. ایشان یک مدتی قبل از صبحانه بعد از اینکه قرآن می خواندند به مطالعه ی آیات می پرداختند.

آقای هاشمی در این جهت خیلی پرکار بود. همان کاری را که الان بخشی از آن چاپ و منتشر شده، می نوشتند. ایشان از اول قرآن شروع کردند و یک قسمت از وقت شان درباره ی قرآن می گذشت. یک قسمت دیگر وقت شان به خواندن زبان فرانسه نزد آقای دکتر شیبانی می گذشت. یک مقداری هم سابقاً انگلیسی خوانده بودند که در آن موقع تمرین زبان داشتند. نمی دانم الان بلدند یا نه، ولی در آن زمان صبح ها این کار را انجام می دادند.

* هم نوبتی با هاشمی در شستن سرویسهای بهداشتی زندان!

در تقسیم کار قبل از اینکه آقایان دیگر بیایند، جارو کشیدن و تی کشیدن و حتی شستن توالت ها و ظرف ها تقسیم شده بود و ما انجام می دادیم؛ مثلاً یک روز نوبت من و آقای هاشمی بود که این کارها را می کردیم. نوبت من همیشه با آقای هاشمی می افتاد. شیلنگ می گرفتیم و توالت ها را می شستیم، «تاید» می ریختیم و تمیز می کردیم. دستشویی ها و محل وضو را می شستیم، اتاق را جارو می کردیم. راهروها را تی می کشیدیم و ظرف ها را می شستیم.

 

1717

 

1717

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 381946

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام CN ۰۴:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    خدا هاشمی را برای انقلاب حفظ کنه انشالله
    • غلامرضا A1 ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
      20 8
      اگرچه یکسری آدم کوچک خواستند انسان بزرگی چون آیت الله هاشمی رفسنجانی را کوچک نشان دهندهیچگاه موفق نشدندوفقط خود راازچشم مردم انداختندددورودبرمردانی بزرگ چون طالقانی مهدوی کنی هاشمی رفسنجانی وعزیز دلمان سید علی خامنه ای
  • بدون نام ۰۴:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    25 4
    كاش همان صفا و صميميت الان هم بود. تازه به دوران رسيده ها بر همه مردان بزرگ روزهاي سخت ما تاختند.
  • صادق A1 ۰۵:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    21 3
    این چیزا برای هاشمی بد و بی بصیرتی است و برای دیگران خوب وعین بصیرت
  • بی نام IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    خداوند ایشان را رحمت کند و به آقای هاشمی رفسنجانی عمرطولانی و با عزت دهد.
  • بی نام A1 ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    23 16
    زنده باد هاشمی درود بر خامنه ای
  • جلال A1 ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    27 14
    هاشمی زنده باد .
  • عادل IR ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    13 5
    روحش شاد ویادش گرامی بادوخدا عمرباعزت به آیت الله هاشمی عنایت فرماید که به حق از استوانه های انقلابند وملت ما مدیون او وهمکیشان ایشان هستند