تسنیم نوشت:

ایوبی با بیان این پیشنهاد به وزیر فرهنگ چین که فیلم‌های ایرانی در ۲۰ درصد از سینماهای چین اکران شوند، گفت: می‌دانم سینمای ایران آنقدر جاذبه دارد که دیگر چینی‌ها فیلم آمریکایی نبینند.

هفته فیلم ایران و چین با حضور حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی و مسئولان رادیوو تلویزیون کشور چین در ساختمان موزه سینما عصر روز چهارشنبه ۲۶ شهریورماه برگزار شد.

حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی در افتتاحیه مراسم هفته فیلم ایران و چین خطاب به مسئولان چین گفت: خوشحالم که هفته سینمای چین را در ایران افتتاح می‌کنیم و امروز می‌تواند یک روز به یادماندنی برای ما و مردم چین باشد. ما به همراه مردم چین تمدن کهن با اشتراکات فراوان داریم. بسیاری از زبان‌های رایج دنیا را ما اختراع کردیم. شما ۱۵۰ سال قبل از میلاد کاغذ را اختراع کردید و اروپایی‌ها از آن استفاده کردند. همچنین هر دو کشور خوشنویسی دارند و خط برای ما ایرانیان هنر محسوب می‌شود. خط و خوشنویسی شما حدود ۲ هزار سال قدمت دارد. هنر کتاب هم یکی از هنرهای قدیمی ما است. ما دو تمدن دانشمند،‌ اهل کتاب، مطالعه و قلم هستیم.

ایوبی در خصوص شروع تاریخ سینما در بین دو کشور ایران و چین ادامه داد: هر دو کشور تقریبا با هم و با فاصله زمانی اندکی سینما را شروع کردیم، شما در سال ۱۹۰۵ و ما نیز سال ۱۹۰۰ این هنر را وارد کشورمان کردیم. همچنین ما حرف‌های گفتنی و شنیدنی با هم و برای هم بسیار داریم. جهان دوست دارد دوباره برگردد و حرف‌های پدران و مادران را بشنود و ما حکم پدران و مادران را داریم و چه خوب است که با زبان سینما صحبت می‌کنیم.

رئیس سازمان سینمایی افزود: ما هاضمه قوی داریم و علم و تکنولوژی در هاضمه فرهنگ ما حل و تبدیل به یک علم جدید می‌شود. ما صنعت سینما را از کشورهای دیگر گرفتیم اما در هاضمه صنعت سینمای ما حذف شد و امروز ما سینمای ایران و چین را داریم.

وی عنوان کرد: امیدوارم همانطور که مردم کالای چینی را می‌شناسند سینمای شما را نیز بشناسند. از آنجایی که چینی‌ها اهل معامله هستند خواستم پیشنهادی را با وزیر چین مطرح کنم و بگویم یک بیستم سینمای ایران فیلم چینی و یک بیستم سینمای چین، فیلم ایرانی پخش کند که در این صورت ایران ۱۱۰۰ سینما به دست می‌آورد.

ایوبی در پایان صحبت‌های خود گفت: می‌دانم سینمای ایران آنقدر جاذبه دارد که دیگر چینی‌ها فیلم آمریکایی نبینند. وزیر فرهنگ و ارشاد ما یک ضرب‌المثل چینی در زمینه سینما مطرح کرد و گفت، ما دیر آمدیم اما خوب آمدیم و ما هم می‌گوییم دیر آمدیم اما شیر آمدیم. امیدوارم تاخیر ۱۰۰ ساله ارتباط فرهنگی و سینمایی دو کشور را حل کنیم.

در ادامه پانگ سن سفیر چین در تهران در خصوص برگزاری هفته فیلم ایران و چین گفت: تولید فیلم در چین از سال ۱۹۰۰ شروع شد، تولید فیلم‌های سینمای چین تا به امروز شاخص بوده و ما سومین کشور تولیدکننده فیلم در دنیا هستیم. فیلم‌های چینی جوایز متعددی را در سراسر چین دریافت کرده است. چین و ایران دو کشور درخشان و متمدن هستند.

وی ادامه داد: در زمینه فرهنگی تبادل فرهنگی میان دو کشور ایران و چین فرصت خوبی برای تبادل سینمایی است و امیدوارم دوستی مردم ایران و چین ادامه پیدا کند.

در ادامه تانگ گانگ معاون وزیر اداره کل رادیو و تلویزیون چین در خصوص برگزاری هفته فیلم ایران و چین گفت: در آستانه فصل پاییز خوشحالیم به ایران آمدیم و در این هفته فیلم شرکت می‌کنیم. از طرف سازمان رادیووتلویزیون چین برگزاری هفته فیلم چین را تبریک می‌گویم و از همه بویژه حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی تشکر می‌کنم.

وی ادامه داد: سال جاری حسن روحانی رئیس جمهور ایران از چین بازدید کرد و این سفر سرآغاز روابط دوستانه میان کشورهای ایران و چین شد. در این هفته فیلم، فیلم‌هایی از سینمای چین پخش می‌شود که امیدوارم مردم ایران با آن ارتباط برقرار کنند.

تانگ گانگ توضیح داد: چین و ایران دو کشور متمدن هستند که در پیشرفت سینمای جهان نقش مهمی داشته‌اند و از شهرت بسیاری برخوردارند. در این سال‌ها صنعت سینمای چین از رونق ویژه‌ای برخوردار بوده و کارگردانان چین تلاش کردند فیلم‌هایی با مخاطب جهانی بسازند. پیش از این و در سال‌های دور مردم ایران و چین از طریق جاده ابریشم داد و ستد می‌کردند.

وی در پایان گفت: امروز باید رابطه بین دو کشور ایران و چین را ترمیم کنیم و از طریق فرهنگ با یکدیگر ارتباطر برقرار کنیم. برای تمام افرادی که این هفته فیلم را در ایران برگزار کردند آرزوی موفقیت می‌کنم.

هفته فیلم ایران و چین از امروز پنجشنبه ۲۷ شهریورماه به مدت ۴ روز تا ۳۰ شهریور با پخش ۵ فیلم بلند و ۱۳ فیلم کوتاه آغاز می‌شود.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 376003

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۷
    2 1
    سینمای چین چیه؟ اگه کسی دوتا فیلم چینی رو نام ببره جایزه میگیره
  • معترض DE ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۷
    3 0
    بالاخره ۲۰ درصد یا یک بیستم ؟
  • مترجم A1 ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۷
    3 0
    یک بیستم سینما های شما فوقش میشه صد تا سینما. یک بیستم سینما های ما 254392 تا. حالا ما چینی و خجالتی، شما چرا این پیشنهاد رو مطرح کردی؟
  • سامان IR ۰۵:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۹
    0 1
    به خدا این آقای ایوبی نامبر وانه چرا که سینمای چین در سال های آتی پیشرفته تر از هالیوود در صنعتی شدن و جذب مخاطب پیش میره.