احمدرضا براتی

كميته اخلاق از آن بخشهايي است كه واقعا مي تواند بسياري از مشكلات فوتبال ايران را يك تنه حل كند و از حيث اهميت شايد مهمترين ركن قضايي فوتبال تلقي شود . آنچه كه نگران كننده است اينكه متاسفانه تاسيس اين كميته در فوتبال ايران شايد مانند بسياري ديگر از اقدامات ، صرفا از روي ناچاري و رفع تكليف آنهم پس از تغيير اساسنامه فيفا از يكسو و فشار كارشناسان حقوقي و رسانه ها از ديگر سو بوده است و شايد همين بي انگيزگي باعث شده تا با وجود گذشت نزديك دو سال از تغيير اساسنامه فيفا، كميته اخلاق در ايران آنگونه كه بايد شكل نگرفته و موثر واقع نگرديده است .
در وهله اول اينكه براي تشكيل يك كميته بايستي نخست آيين نامه آن كميته وجود داشته باشد تا شكل گيري و تركيب آن كميته براساس مفاد آن آيين نامه باشد حال آنكه متاسفانه آنچه رخ داده برعكس بوده يعني ابتدا اين كميته شكل گرفته و پس از شكل گيري ، ظاهرا براي آن آيين نامه نوشته شده است !
هرچند همين فرآيند معكوس نيز به درستي انجام نمي شود به اين معنا كه آيين نامه اي كه ادعا مي شود نگاشته و تصويب شده است ، منتشر نشده است كه اين خود از عجايب است كه چگونه مي توان قانوني را كه منتشر نشده و به اطلاع عموم نرسيده است اجرا نمود و انتظار اجراي آن را داشت يا در صورت نقض مفاد آن ، ناقضين را مجازات نمود ؟
اما صرف نظر از موارد فوق بايد دقت نمود كه اين ركن قضايي نيز مانند هر مرجع قضايي ديگري داراي اختيارات و حوزه عملكردي است كه آن را " صلاحيت " مي ناميم و خارج از اين صلاحيت حق فعاليت يا رسيدگي و صدور حكم را ندارد .
مواد 13 به بعد آيين نامه اخلاقي فيفا به ذكر و بررسي اين موارد كه در صلاحيت كميته اخلاقي است پرداخته و مي توان گفت كه موارد صلاحيت كميته اخلاق عبارتند از :
رشوه ، فساد و تباني ، شرط بندي و دستكاري نتايج مسابقات ، تبعيض نژادي ، عدم رازداري و امانتداري ، عدم وفادراي به سازمان ، جعل و سندسازي ، پيشنهاد يا قبول هداياي نامشروع ، تعارض منافع ، كوتاهي در افشاگري و ارايه گزارش به مقامات صالح ، رعايت نكردن بي طرفي توسط مقامات رسمي و دريافت كميسيون و حق دلالي در راه انجام وظيفه .
سوالي كه به ذهن مي رسد اينكه آيا مي توان با ادعاي بومي سازي و انطباق با فرهنگ يا مذهب ، جرم انگاري نمود و مواردي را به عنوان تخلفات جديد به آيين نامه اخلاقي افزود يا از آن كاست ؟ پاسخ منفي است چرا كه مقررات اخلاق از جمله " مقررات امري " هستند كه دستكاري و تغيير آنها بدون اذن صريح قانونگذار ممكن نيست ( و هيچ جاي مقررات بين المللي چنين مجوزي به كشورها داده نشده است ) و بلكه اتفاقا برابر ماده 23 آيين نامه اخلاقي فيفا ، هرگونه تبعيض نژادي ، قومي يا مذهبي به شدت نهي شده و مستوجب برخورد و مجازات شناخته شده است و نيك مي دانيم كه تبعيض نژادي يا مذهبي از مواردي است كه به شدت توسط فيفا رصد و برخورد مي شود .
در پايان اين سوال مطرح مي شود كه اگر كميته اخلاق خارج از صلاحيت خود ( براساس كدهاي اخلاقي فيفا ) مبادرت به رسيدگي و صدور حكم نمايد براي افراديكه از محل صدور اين حكم متضرر شده اند چه راهكاري وجود دارد ؟ پاسخ آنكه كميته استيناف بعنوان مرجع تجديدنظر احكام كميته اخلاق ، اين اختيار را دارد كه احكام صادره را مجددا بررسي و در صورت مشاهده هرگونه اشكال، خصوصا عدم وجود صلاحيت براي كميته اخلاق ، مبادرت به نقض حكم صادره خواهد نمود بنابراين و بعنوان مثال در پرونده اختلاف ميان آقايان قلعه نوعي ، رحمتي ،‌كعبي و موسوي ، بعد از صدور حكم برائت به سودآقاي قلعه نویی ، محكوميت بازيكنان به علت اظهار نظر خلاف واقع يا افترا مطلقا در صلاحيت كميته اخلاق نيست و اين بازيكنان حق دارند به علت عدم صلاحيت ذاتي كميته اخلاق در صدور اين بخش از حكم به كميته استيناف مراجعه و تقاضاي نقض حكم را بنمايند . ( حتي با وجود آنكه حكم در ظاهر قطعي و غير قابل تجديدنظر باشد .)
43 43

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 374580

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • كامران A1 ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۰
    16 1
    توضيحات فني و كاملي بود . خبرآنلاين يه خورده بيشتر از اين مطالب بزار .