مهر نوشت:

دبیر شورای عالی اطلاع‌رسانی و عضو شورای عالی فضای مجازی گفت: عده‌ای می‌خواهند ما را فناورستیز نشان دهند ما مخالفتی با پهنای باند، شبکه‌های ارتباطی مکالمه تصویری و غیره نداریم که تمام این‌ها فناوری است ولی اگر شرایط و ملاحظاتی کنار آن نباشد شرایطی حاصل می‌شود که این فناوری به ضد خود تبدیل می‌شود.

حجت‌الاسلام حمید شهریاری صبح امروز در نشست خبری به بحث فناوری در دین اشاره کرد و با طرح این سئوال که نظر دین درباره فناوری چیست و ارزش فناوری برچه ملاک‌هایی قرار دارد و آیا این فناوری انسان را به خدا نزدیک می‌کند یا خیر صحبت خود را آغاز کرد.

شریعت اسلام فناوری را با ارزش می‌داند

وی با ارایه سه دلیل دینی عنوان کرد که شریعت اسلام فناوری را ارزش محسوب می‌کند.

دبیرشورای عالی اطلاع رسانی دلیل اول را صنعت، دلیل دوم را علم و دلیل سوم را توانمدسازی عنوان کرد و افزود: برجسته‌ترین فناوران تاریخ بشریت انبیاء بودند.وی از حضرت نوح و داوود به عنوان فناورانی نام برد که قرآن کریم به آن اشاره کرده است.

شهریاری فناوران را ارزشمندترین افراد نام برد و افزود: فناور توانمند ساز است یعنی به واسطه فناوری قدرت بشر افزایش می‌یابد و ما در علوم دینی موظف شده‌ایم که این فناوری را در برابر دشمن به کار گیریم.

وی ادامه داد: حال سئوال این است که آیا این فناروی ارزش ذاتی است یا اقتضائی؟ وقتی دین را مطالعه می‌کنیم مشخص می‌شود که فناوری از ارزش‌هایی است که گاهی به ضد خود تبدیل می‌شود. فرعون اولین کسی بود که آجر درست کرد و ساخت آجر یک فناوری بود اما هدفش کشتن خدا بود که این یک هدف ضد دینی است.

دبیر شورای عالی اطلاع‌رسانی افزود: فناوری وقتی در دست افراد متدین باشد خوب است در غیر این صورت می‌تواند به ضد خود تبدیل شود. بنابراین فناوری از ارزش‌های اقتضائی است که وقتی در اختیار افراد فاسد قرار گیرد به ضد خود تبدیل می‌شود.

حوزه علمیه با فناوری مخالف نیست

وی تاکید کرد: حوزه علمیه با فناوری مخالف نیست بلکه نگرانی موجود توسعه بدون ملاحضات است. ما مخالفتی با پهنای باند، شبکه‌های ارتباطی مکالمه تصویری و غیره نداریم که تمام این‌ها فناوری است ولی اگر شرایط و ملاحظاتی کنار آن نباشد شرایطی حاصل می‌شود که این فناوری به ضد خود تبدیل می‌شود.

شهریاری افزود: از جمله شرایطی که می‌تواند سيستم 3G، مکالمه تصویری، مبادله گسترده اطلاعات در شبکه‌های اجتماعی را به ضد خود تبدیل کند کاربرد این فضا در ترویج فحشاء و منکر، اعمال خلاف امنیت ملی و خلاف حفظ نظام جمهوری اسلامی است.

وی یادآور شد: هیچ استاد حوزه علمیه‌ای نمی‌گوید فناوری بد است اگر صدایی بلند می‌شود بخش دوم موضوع است. نگرانی‌هایی است که در دنیای امروز وجود دارد. اگر بخواهند در شبکه ما رخنه کنند ما باید چه کاری انجام دهیم؟

ما با ترویج مظاهر فساد مخالفیم

وی گفت: اگر فضای اطلاعات ما تا کنون توسعه نیافته به دلیل این است که کسی دنبال حل مشکلات موجود نبوده است، کدام عاقلی می‌گوید با تبادل اطلاعات، سيستم 3G و فناوری مخالفم؟ ما با ترویج مظاهر فساد و فحشاء مخالفیم.

سه پروژه که در وزارت ارتباطات باید انجام شود

وی ادامه داد: باید سه پروژه در کشور انجام شود تا مشکل حل شود. اولین پروژه راه اندازی شبکه ملی اطلاعات، دومین پروژه احراز هویت افراد با حفظ حریم شخصی، و سومین پروژه پالایش محتوای فاسد است.

دبیرشورای عالی اطلاع رسانی افزود: برخی مایلند ما را طوری نشان دهند که با فناوری مخالفیم در صورتی که ما با فناوری مخالف نیستیم.

وی در ادامه افزود: دولت قبل در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات کم کاری کرده است ما نباید بگذاریم این اتفاق دراین دولت نیز رخ دهد دولت قبل فعالیت اثر بخشی دراین حوزه نداشته است.

دبیرشورای عالی اطلاع رسانی افزود: مسئول شبکه ملی وزارت ارتباطات است شورای فضای مجازی آن را فقط تصویب کرد اجرا برعهده وزارت ارتباطات است فیلترینگ و احراز هویت نیز در شورای فضای مجازی باید در مورد آن تصمیم‌گیری شود.

وی تاکید کرد: عرض ما این است دولتی که شعارش قانونمداری است و شعارش این است که ما سرهنگ نیستیم حقوقدان هستیم باید به اصل سوم قانون اساسی که گفته دولت جمهوری اسلامی موظف است با کلیه مظاهر فساد مبارزه کند توجه کند.

وی تاکید کرد: امید داریم دولت بر شعارهای خود باشد چرا که ما یک بار تجریه دولت قانون‌گریز را داشته‌ایم و توصیه ما این است که شما قانون گریز نباشید.

شهریاری تاکید کرد: البته این دولت اقدامات خوبی در حوزه فناوری داشته است امیدواریم که به این سه پروژه نیز توجه کند.

وی درپاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه تا زمانی که رئیس جمهور حضور نیابد آیا شورای عالی فضای مجازی تعطیل است، افزود: ما معتقدیم همراهی رئیس جمهور برای مصوبات شورا الزامی است و تلاش می‌کنیم و به دوستان خود در وزارت ارتباطات و دولت کمک می‌کنیم تا این سه پروژه به انجام رسیده و حوزه فناوری پیشرفت لازم را داشته باشد . دولت متعهد به شعاری است که اعلام کرده و رای آورده است و باید بیشتر بستر گفتگو فراهم شود .

شهریاری در خصوص پیوست فرهنگی نیز گفت: پیوست فرهنگی در کمیته شورای فضای مجازی تدوین شد. وزارت ارتباطات هم پیوستی نوشته است که از آن اطلاعی ندارم و این پیوست بیش از یک ماه است که به دولت ارایه شده و منتظر پاسخگویی هستیم.

وی درپایان تاکید کرد: ما از تمام ابزارهای منطقی که یکی از آن‌ها نیز مراجع هستند برای ارایه حرف‌های منطقی خود استفاده می کنیم و هر کسی بخواهد در برابر این سه پروژه مانع تراشی کند در مقابل آن می‌ایستیم. عده‌ای می‌خواهند ما را فناور ستیز نشان دهند. اینترنت پرسرعت، مکالمه تصویری تمام این‌ها یک فناوری با ملاحظات فرهنگی و امنیتی باید باشد.

3G باید در شورای فضای مجازی تصویب شود

دبیرشورای عالی اطلاع رسانی افزود: سیاست سيستم 3G باید در شورای عالی فضای مجازی تصویب شود و ارایه سيستم 3G بدون تصویب این سیاست توسط شورای عالی فضای مجازی قانون‌گریزی است و ما نمی‌گذاریم و از همه ظرفیت خود برای جلوگیری از فساد استفاده می‌کنیم.

وی گفت: به تازگی برخی از اعضای شورا نامه‌ای به رئیس جمهور فرستادند و ما منتظر پاسخ این نامه هستیم. تشکیل جلسه دادیم و امیدواریم به زودی جلسه شورای عالی فضای مجازی برگزار شود و در این جلسه بحث نسل سوم و امور جانبی دیگر مانند توسعه پهنای باند رسیدگی و سیاستگذاری شود.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 373336

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =