رای اعضای شورای شهر تهران کدام گزینه است؛ مسجدجامعی یا چمران؟

به تعویق افتادن انتخاب رئیس شورای شهر، آن هم در روزی که برخی از اعضای شورا انتظار داشتند بدون حضور خبرنگاران انتخابات انجام شود، به نفع کسی نبود جز رئیس فعلی، زیرا او توانست به خوبی همه نگاه ها رابه سمت انتخابات در شورایی 31 نفره جلب کند.

امید سلیمی بنی: شورایی 31 نفره، با اختیاراتی که به تعبیر یکی از اعضا، مانند سلطنت ملکه ویکتوریا در انگلستان است؛ سلطانی است بی تاج و تخت با حکومت نمادینی که به نهادی آهنین و ثروتمند، مانند شهرداری تهران تکیه دارد.

شهرداری تهران البته با بودجه سرسام آور نزدیک به 16 هزار میلیاردی اش، البته شخصی را در راس خود می بیند که رقیب اصلی حسن روحانی، رئیس جمهور امروز ایران است. اینجاست که شورای شهر تهران، با وجود کوچکی اداره و دیوانش، اهمیت زیادی پیدا می کند: کنترل و نظارت بر مرکز پرقدرت و ثروتمندی مانند شهرداری تهران.

اهمیت این نهاد، وقتی زیادتر می شود که انتخابات مجلس آینده را هم در نظر بگیریم و گوشه چشمی هم به سابقه تاریخی انتخابات شوراها در ایران داشته باشیم. شوراها، همیشه پیش قراول تغییرات بوده اند، زمانی که مردم در دوره دوم شورای شهر، با صندوق قهر کردند و بیشترین رای آن دوره را مهدی چمران با اندکی بیش از 100 هزار رای آورد، کسی فکر نمی کرد انتخابات مجلس هم به سرنوشت انتخابات شورای شهر دچار شود. ولی چنین شد و انتخابات مجلس هفتم، نتیجه ای مشابه شورای دوم پیدا کرد.

اکنون، شورای شهر سر یک پیچ تاریخی دیگر قرار دارد. احمد مسجدجامعی سال گذشته در 12 شهریور توانست به ریاست 10 ساله مهدی چمران به شورای شهر پایتخت پایان دهد و حالا، خود را آماده کرده در آستانه انتخابات مجلس، بار دیگر آرای خود را از این رقیب دیرین بیشتر کند. آرایی که می تواند شاخصی از احتمال برنده شدن نامزدهای انتخابات در مجلس آینده باشد. مهدی چمران اما، با تمام توان به میدان آمده، او که ریاست شورای بالادستی (عالی استانها) را توانست به سادگی کسب کند، حالا می خواهد به جایگاه خودش برگردد، ریاست شورای شهر تهران، اصلی ترین و حساس ترین صندلی پارلمان شهری در ایران.

اگر او بتواند فردا، در جلسه رای گیری به صندلی خود در راس شورای شهر برگردد، می شود گفت اصلاح طلبان به قهقرا رفته اند و دیگر شانس زیادی هم برای تصاحب کرسی هایی که در مجلس دهم، طرح و نقشه اش را کشیده اند، نخواهند داشت.

 

معادلات در هم پیچیده شورای شهر

شورای شهر تهران، با وجود کوچکی و محدودیت اختیارات واقعی اش، از زمان تشکیل شوراها، کانون توجه رسانه ها و مردم بوده، فقط کافی است به حجم اخباری که از این شورا در مقایسه با مجمع نمایندگان استان تهران (که اتفاقا آنها هم 30 نفرند) منتشر شده، نگاه کنید.

حادترین امواج خبری مانند رای دادن الهه راستگو، عضو سابق حزب اصلاح طلب اسلامی کار به قالیباف، کشته شدن دو کارگر زن در سانحه آتش سوزی ساختمان شماره 117 خیابان جمهوری، واژگونی اتوبوس واحد اسکانیا در بزرگراه آزادگان، سخنان پرحاشیه اعضای کابینه که به شورای شهر آمده بودند، مانند عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی که به محابا به شهرداری اعتراض کرد و باعث شد محمدباقر قالیباف، "لاحول" گویان و بی دعوت به صحن علنی بیاید تا جواب وزیر را بدهد، در صحن شورایی کوچک ولی پرخبر رقم خورد.

به همین دلایل است کسی که به عنوان کلیددار شورای چهارم در سال دوم معرفی می شود، ابزار و استعداد خبری و تبلیغاتی فراوانی در اختیار دارد که بالقوه، توان تاثیرگذاری بر انتخابات آتی مجلس را خواهد داشت.

ولی معادلات پیچیده شورا به مجلس و شهرداری خلاصه نمی شود. شورای شهر 6 کمیسیون دارد که اعضا حاضرند برای ماندن در راس این کمیسیون ها، معادلات خود در انتخاب رئیس را هم تغییر دهند. حتی بقای برخی از اعضای شورا در این نهاد، به دلایل قانونی مانند قانون منع دوشغله بودن، وابسته به نامی است که آنها روی تعرفه رای رئیس شورا می نویسند، این یعنی هر یک از اعضای شورای شهر، قصه ای جداگانه دارند.

در جدول زیر، به برخی از معادلات سیاسی اعضای شورای شهر که ممکن است نتیجه رای آنها در انتخاب رئیس را رقم بزند، اشاره کرده ایم:

نام

سمت فعلی

گرایش

رای احتمالی

معادلات رای

احمد مسجد جامعی

رئیس شورای شهر

اصلاح طلب

احمد مسجدجامعی

او به خودش رای می دهد، چون بدون شک، حضور او در قامت رئیس شورا، توان تبلیغاتی اصلاح طلبان در رقابت مجلس آینده را به رخ رقیب می کشد و می تواند در صورت لزوم، قالیباف را در شهرداری تهران، مهار کند

مهدی چمران

عضو کمیسیون شهرسازی

اصولگرا

مهدی چمران

او نیز به خودش قطعا رای می دهد. چرا که باید معادلات رقیب اصلاح طلب خود را در هم بریزد و زمینه را برای بازگشت اصولگرایان به مجلس آتی فراهم کند.

محمد حقانی

رئیس کمیته محیط زیست

بیشتر اصلاح طلب

احمد مسجدجامعی

هر چند در خلوت، از رئیس شورا انتقاد می کند که دستش را برای فشار آوردن به شهردار، باز نمی گذارد، ولی رای قطعی او به دلایل تشکیلاتی، احمد مسجدجامعی است.

مرتضی طلایی

نایب رئیس شورای شهر

اصولگرا

مهدی چمران

دوستی دیرینه ای با مهدی چمران دارد و در سالهای اخیر که لباس نظام را کنار گذاشته به خوبی فوت و فن دنیای سیاست را شناخته. او سودای مجلس دارد و احتمالا از حوزه انتخابیه اصفهان برای مجلس آتی نامزد شود. همانطور که در مجلس گذشته نامزد شد و شکست خورد.

احمد حکیمی پور

رئیس کمیته میراث فرهنگی

اصلاح طلب

احمد مسجدجامعی

از اصلاح طلبان بازمانده از شورای اول که نگاهی تخصصی را به کار خود حاکم کرده، ولی به دلیل تشکیلاتی به مسجدجامعی رای می دهد. او رئیس فراکسیون اصلاح طلبان است.

علیرضا دبیر

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه

بیشتر اصولگرا

مهدی چمران

دبیر خیلی سیاسی نیست، ولی رابطه عمیقی با قالیباف دارد و خوش ندارد کسانی که در شورای چهارم وارد شده اند، خیلی به کار شهرداری سرک بکشند. او فضای شورای سوم را بیشتر دوست دارد که در آن، کسی به شهردار چیز خاصی نمی گفت. این ورزشکار پرآوازه، مرد شماره یک قالیباف در شوراست.

اسماعیل دوستی

عضو کمیسیون حمل و نقل

اصلاح طلب

احمد مسجدجامعی

دفاع جانانه ای از مسجدجامعی کرد تا جایی که باعث شد پرویز سروری، یکی از چهره های امنیتی شورا نکته ظریفی را گوشزد کند: وقتی به قدرت می رسید نمی خواهید رهایش کنید. او تشکیلاتی به مسجدجامعی رای می دهد. چون از اعضای پرنفوذ حزب اعتماد ملی است و قصد نامزدی انتخابات مجلس از حوزه انتخابیه استان کهگیلویه و بویراحمد را دارد، جایی که زمانی استاندار بوده.

مجتبی شاکری

رئیس کمیته نامگذاری

اصولگرا

مهدی چمران

مواضع تندو تیز او باعث شده که مجتبی شاکری به عنوان یکی از نزدیکان جبهه پایداری در شورای شهر مطرح شود. او برای زدن برجک اصلاح طلبان همیشه آماده است، از جمله رای ندادن قطعی به نامزد رقیب در انتخابات فردا.

محمدمهدی تندگویان

عضو

اصلاح طلب

احمد مسجدجامعی

او تشکیلاتی به مسجدجامعی رای می دهد. چون می داند بیرون رفتن از لیست اصلاح طلبان برایش در حکم بیرون ماندن از بازی سیاست است. این عضو جوان شورای شهر هم به دنبال ورود به مبارزات انتخاباتی مجلس است، هر چند تصمیم قطعی در این باره نگرفته ولی روی از دست دادن حمایت اصلاح طلبان ریسک نمی کند.

اقبال شاکری

رئیس کمیته عمران

اصولگرا

مهدی چمران

او خود را "فول اصولگرا" می نامد و با وجود صبغه آکادمیکش، در همایش هایی مانند "دلواپسیم" هم حضور دارد. او نیز تشکیلاتی به مهدی چمران رای خواهد داد.

فاطمه دانشور

رئیس کمیته اجتماعی

بیشتر اصلاح طلب

احمد مسجدجامعی

خانم معدن دار شورا که به تازگی وارد عرصه سیاست شده، طعم حمله های رسانه ای رقیب را در این یکساله به خوبی چشیده و ترجیح می دهد سکوت کند. رای او تشکیلاتی متعلق به مسجد جامعی است. او نیز به دنبال نامزدی از حوزه انتخابیه ای در استان مرکزی است و به حمایت تشکیلاتی اصلاح طلبان نیاز دارد.

عبدالمقیم ناصحی

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی

اصولگرا

مهدی چمران

چهره کم حرف و روحانی شورای شهر به صورت تشکیلاتی به چمران رای می دهد چون او نیز سودای مجلس آینده را در سر می پزد و نمی خواهد اصولگرایان در لیستهای احتمالی آینده به او پشت کنند.

غلامرضا انصاری

عضو کمیسیون برنامه بودجه

اصلاح طلب

احمد مسجدجامعی

حضورش در شورا، نتوانست آنطور که انتظارش را می کشید، راهش را به دولت هموار کند. برای همین در شورای شهر ماند و گاهی ترجیح می دهد پرونده هایی مانند قرارداد 20 هزار میلیاردی بین شهرداری و سپاه را سوژه رسانه ها کند. او تشکیلاتی به دوستش مسجدجامعی رای می دهد.

رضا تقی پور

سخنگوی شورا

اصولگرا

مهدی چمران

سخنگویی که کمتر از همه حرف می زند و بیشتر سکوت می کند به جبهه پایداری نزدیکتر است. او آماده پشت کردن به هر چه رای اصلاح طلبی است و برای همین به مهدی چمران رای می دهد تا در کارزارهای احتمالی آینده، با رفتن به درون لیستها رای تشکیلاتی برای خود بخرد.

محمد سالاری

رئیس کمیسیون شهرسازی

اصلاح طلب

احمد مسجدجامعی

مرد رسانه دار شورای شهر این روزها کمتر از قالیباف انتقاد می کند و مسیر "تعامل" را برگزیده. ولی به هر جهت مجبور است به اصول تشکیلاتی پای بند باشد و به مسجدجامعی رای دهد.

ابوالفضل قناعتی

عضو

اصولگرا

مهدی چمران

هر وقت از مرد معتدل شورا پرسیده اند رایش کیست، گفته مخفی است. ولی وابستگی تشکیلاتی او به اصولگرایان، آشکار است. او به دلایل تشکیلاتی و سیاسی به چمران رای می دهد.

محسن سرخو

عضو کمیته حمل و نقل

اصلاح طلب

احمد مسجدجامعی

هم حزبی سابق الهه راستگو، شرمنده از رفتار سیاسی هم حزبی اش، آشکارا اعلام می کند به مسجدجامعی رای خواهد داد تا دست کم شایبه تعامل با قالیباف را از ذهن دیگران بزداید. او اکنون از معتمدین ربیعی، وزیر کار در سازمان تامین اجتماعی است و خوب بلد است گوشه کنار مالی پروژه های عمرانی شهر را شفاف کند.

پرویز سروری

رئیس کمیسیون حقوقی

اصولگرا

مهدی چمران

چهره امنیتی شورای شهر که سابقه نظامی اش را هرگز پنهان نکرده، به خوبی می داند که اهمیت شورای شهر چقدر است. او یکی از لیدرهای اصلی برای جلب رای اعضا به نفع چمران است و بارها، دیگر اعضای سرگردان شورای شهر را به گعده فراخوانده. نام او را از هم اکنون روی پوستر انتخابات آینده مجلس بخوانید.

ولی الله شجاع پوریان

معاون اجرایی شورا

اصلاح طلب

احمد مسجدجامعی

یار گرمابه و گلستان مسجدجامعی، رایی به جز او ندارد، هر چند نیم نگاهی هم به انتخابات مجلس آینده از حوزه انتخابیه خوزستان دارد و سفرهایی به اهواز داشته.

حبیب کاشانی

عضو

اصولگرا

مهدی چمران

معاون اجرایی سابق چمران این روزها دلش هوای پست گذشته اش را کرده، او ضلع سوم مثلث چمرام-طلایی- کاشانی است. کسی که نامش روی پوسترهای تبلیغاتی نرفت جز اینکه کنار اسمش، نام چمران هم بود.

عبدالحسین مختاباد

رئیس کمیته هنری

اصلاح طلب

احمد مسجدجامعی

این خواننده بنام، خود را به خوبی در بین اصلاح طلبان جا انداخته و روز به روز موقعیت خود را تثبیت می کند. هر چند برخی هنوز معتقدند در صورت بازشدن فضای انتخابات آینده، او انتخاب اصلی اصلاح طلبان برای لیستهای آتی نیست.

محسن پیرهادی

عضو

اصولگرا

مهدی چمران

لیدر هواداران قالیباف در شورا محسوب می شود و به خوبی می داند تداوم حضور مسجدجامعی در  شورای شهر، خطر بزرگتری برای دوستش در شهرداری دارد در مقایسه با زمانی که مهدی چمران به ریاست شورای شهر برسد. او نیز دوست دارد در مجلس آتی باز هم نامزد انتخاباتی شود و دلش می خواهد حمایت تشکلیات پشت سرش باشد.

هادی ساعی

منشی اول هیات رئیسه

بیشتر اصلاح طلب

احمد مسجدجامعی

هر چند کمتر حرف می زند، ولی به خوبی توانسته در بین اصلاح طلبان جا بیفتد و با وجودی که جنبه مستقل بودن خود را حفظ کرده، ولی رایش را احتمالا به مسجدجامعی می دهد تا باز هم در مقابل کاندیداتوری معصومه آباد، رقیب اصولگرای خود در انتخاب منشی شورا، پشتوانه قابل اتکایی داشته باشد

عباس شیبانی

عضو

اصولگرا

مهدی چمران

کمتر حرف می زند و بیشتر به مهدی چمران اجازه می دهد تا نظر او را در رای گیری برای مصوبات گوشزد کند. هر چند این روزها زمزمه هایی است که به مسجدجامعی گرایش پیدا کرده، ولی ریش سفید  شورای شهر، بی تردید نام یار غار خود را در برگه تعرفه رای می نویسد: مهدی چمران!

عباس جدیدی

معاون نظارت شورا

مستقل

احمد مسجدجامعی

دلش می خواست جای الهه راستگو بنشیند، ولی نشد. در عوض، معاون نظارت شد تا جواب رای دادنش به مسجدجامعی و محسن هاشمی را گرفته باشد. او نیز برای تداوم حضور در پست معاونت شورا، نیاز به حمایت رئیسی مانند مسجدجامعی دارد. هر چند اخیرا دیدارهایی با برخی از اعضای اصولگرای شورا داشته ولی رایش به احتمال زیاد همان رای قبلی است.

علی صابری

عضو

بیشتر اصلاح طلب

احمد مسجدجامعی

او توانست به عنوان عضو علی البدل با حضور در لیست اصلاح طلبان به شورا بیاید و به تازگی مزه نشستن پشت میز صحن علنی را چشیده، به نظر نمی رسد دوست داشته باشد اصلاح طلبان را ناراحت کند هر چند زمانی که پشت در شورا منتظر ورود بود، چندان از سوی هم لیستی هایش به بازی گرفته نشد، ولی صابری کسی نیست که به این زودی، بازی کردن با رای خود و چانه زنی برای امتیازگیری بیشتر را آموخته باشد.

معصومه آباد

رئیس کمیته سلامت

اصولگرا

مهدی چمران

او قطعا به چمران رای می دهد چون علاوه بر اینکه اصولگرای شناخته شده ای است دوست دارد جای هادی ساعی دربالای صحن علنی بنشیند و به رای اصولگرایان نیاز دارد. او از فعالان اصلی رای آوردن قالیباف در سال گذشته بود.

احمد دنیامالی

رئیس کمیسیون حمل و نقل

مشخص نیست

مشخص نیست

نام او هم در لیست اصلاح طلبان بود هم در لیست اصولگرایان، رای ریاست شورا را به مسجدجامعی داد و رای شهرداری را به دوست و رئیس سابقش قالیباف. این ها را هم آشکارا گرفت و شرمنده کسی نشد. او این بار برای ماندن در ریاست کمیسیون حمل و نقل نیاز به رای دوستی و سرخو، اعضای اصلاح طلب این کمیسیون دارد برای همین حاضر است باز هم به مسجدجامعی رای دهد. او دعوت سروری برای لابی کردن به نفع چمران را رد کرد ولی تحلیل دیگری می گوید حضور چمران در ریاست شورا، به نفع قالیباف است و ممکن است در دقیقه نود، رای دنیامالی تغییر کند.

رحمت الله حافظی

رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست

اصولگرا

مشخص نیست

او بی اندازه به قالیباف انتقاد کرد و حتی سئوالات فراوانی پرسید. ولی دلیل نمی شود بگوییم رای حافظی، مسجدجامعی است، چون حافظی برای آمدن به مجلس آینده از حوزه انتخابیه احتمالا اصفهان، اسبها را زین کرده و منطقی نیست حمایت اصولگرایان را از دست بدهد. برای همین احتمال دارد تا لحظه آخر منتظر روشن شدن شروطی که دارد، بماند.

حسین رضازاده

عضو

بدون جناح

احمد مسجدجامعی

او رای مخدوشی در انتخاب شهردار داد، ولی رایش در انتخاب رئیس شورا، احمد مسجدجامعی بود، چون به دلیل دو شغله بودن (همزمان رئیس فدراسیون وزنه برداری است) زیر فشار سازمان بازرسی کل کشور و وزارت ورزش قرار گرفته و در صورتی که رایش را بدون محاسبه به صندوق بیندازد، باید با یکی از دو سمتش، خداحافظی کند.

الهه راستگو

منشی دوم

مشخص نیست

مشخص نیست

اصلاح طلبان رای او را نمی خواهند. حتی تلاش هم نمی کنند از او رای بگیرند، چون به عنوان کسی که به منشور آنها پشت کرده، حکم اخراجش از حزب اسلامی کار را داده اند و اصولگرایان هم دیگر جایی ندارند که به او امتیاز دهند. او احتمال زیاد ترجیح می دهد این بار هم به مهدی چمران رای بدهد، هر چند چمران ممکن است فکر کند راستگو، مجبور بوده به او رای بدهد. او در روزهای اخیر، با پرویز سروری، از لابی کنندگان اصلی جمع آوری رای برای چمران، جلساتی داشته، ولی پیشنهاد جذابی به او نشده.

 

با توجه به جدول باید گفت شانس دو رقیب تقریبا برابر است، البته کمی کفه رای مسجدجامعی به چمران می چربد. این را از رای گیری صبح دیروز برای تعیین زمان رای گیری نهایی انتخابات هیات رئیسه هم می توان دریافت. هر چند عده ای از اصلاح طلبان هم برای تداوم ریاست مسجدجامعی شروطی مانند تغییر در برخی رویه ها و مدیران شورا قرار داده اند. تغییراتی که در آینده ممکن است ملموس تر شود.
به هرحال باید منتظر بود، چند رای سرنوشت ساز است و اتفاقاتی غیر منتظره، مانند تغییر رای دقیقه 90 الهه راستگو در انتخابات سال گذشته، تاثیرگذار خواهد بود. 

47231

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 373008

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام DE ۰۵:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
    بي ترديد اگر دوپينگى صورت نگيرد بي ترديد مسجد جامعه اى در صدر مي ماند.
  • سعیدی A1 ۰۵:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
    سلام بر مسجد جامعی
  • بی نام A1 ۰۵:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
    آقای مسجد جامعی عزیز است و نعمتی برای شورای شهر کاش جناحی وقبیله ای رای ندهند
  • علي IR ۰۵:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
    29 57
    مگه فرقي هم ميكنه؟؟؟؟؟؟؟
  • بی نام EU ۰۶:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
    راستگو ... اسمت هیچوقت از یادم نمیره
  • بی نام A1 ۰۶:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
    درود بر الهه راستگو
  • شهروند تهران A1 ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
    34 6
    اگر نماتفاوت عملکرد ایشون با آقای چمران و نحوه عملکردشون خیلی زیادهها بخوان به فکر مردم باشن و جناحی رای ندن،قطعا باید به مرد فرهنگ ایران،احمد مسجدجامعی رای بدن.
  • حمید IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
    18 0
    خداوند در آیه 58 سوره مباركه "النساء" مردم را به رعایت امانت داری فرمان داده است: "ان الله یامركم ان تودوا الامانات الی اهلها" خداوند فرمان می‏دهد كه امانتها را به صاحبانشان برگردانید.
  • بی نام IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
    2 19
    هیچ فرقی نمیکنه
  • رضایت A1 ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
    12 1
    راستگویان واقعی به مسجد جامعی رای می دهند.
  • بی نام IR ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
    7 3
    با سلام انشاله حتما آقای مسجد جامعی رای بیاورند به امید پیروزی
  • بی نام IR ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
    0 0
    انتخابات مجلس تفاوت زیادی با شورای شهر تهران داره البته شورا بر مجلس تاثیر داره اما تعیین کننده نیست.