دکتر نجفقلی حبیبی گفت: دانشمندان ایرانی نقش به‌سزایی در تمدن اسلامی ایفا کردند. زکریای رازی، بوعلی اهوازی، ابوسهل مسیحی و ابوعلی سینا در زمره این دانشمندان هستند که در تاریخ طب جایگاه والایی دارند و می‌توان گفت رکن طب جهان از همین‌جاست.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از ایبنا، نشست «بررسی اهمیت تصحیح متون طبی با تکیه بر کتاب قانون ابن سینا» با سخنرانی دکتر نجفقلی حبیبی، استاد دانشگاه و پژوهشگر فلسفه اسلامی شنبه 8 شهریورماه در کتابخانه و موزه ملی ملک برگزار شد. خلاصه سخنان دکتر حبیبی در این نشست را در ادامه می خوانید.

* کتابخانه و موزه ملی ملک یکی از مراکز مهمی است که گنجینه‌های ارزشمندی را در خود جای داده است. نسخه‌های ارزشمند «قانون» از جمله این گنجینه‌ها هستند. من برای تصحیح «قانون» از این نسخه‌ها و نسخه‌هایی که از ترکیه و دمشق جمع‌آوری کرده‌ام، بهره بردم و تاکنون توانسته‌ام تصحیح کتاب اول «قانون» را به اتمام برسانم و مشغول تصحیح کتاب‌های بعدی هستم.

* ابوعلی سینا در تنظیم قانون علاوه بر تجربه‌های شخصی‌اش از آثار اطباء قبل از خود مانند علی بن عباس مجوسی معروف به اهوازی، ابوسهل مسیحی، قمری و زکریای رازی نیز بهره برده است.

* دانشمندان محاسن بسیاری برای اثر ارزشمند ابن سینا برشمرده‌اند؛ از جمله محاسن کتاب این است که قانون یک کتاب درسی است. ویژگی دیگر کتاب ابن سینا آموزش منظم و سازماندهی علمی آن و امتیاز بعدی که برای این اثر ذکر کرده‌اند مختصر بودن و عبارت‌پردازی‌های قوی آن است.

* کتاب «قانون» در یک جلد تنظیم و تدوین شده و یکی از امتیازاتی که شارحان آن برایش برشمرده‌اند، قابل حمل بودن آن است. کتاب اول در باب کلیات علم طب است که بیشتر با فلسفه آمیخته شده و ارکان اربعه را شرح می‌دهد. کتاب دوم درباره تشریح است که قطب‌الدین شیرازی، که بزرگترین شارح «قانون» به‌شمار می‌رود، به تشریح آن نپرداخته است. کتاب‌های بعدی به ترتیب درباره گیاهان دارویی، معالجات، معالجات بیماری‌های خاص و داروهای مرکب است که تجربیات ابن سینا را شامل می‌شود.

* «قانون» البته منتقدانی نیز داشت. این افراد معتقد بودند از آنجایی که ابن سینا اثرش را پاک‌نویس نکرده، نظم مشخصی ندارد. به همین دلیل در برابر «قانون» آثاری را تالیف کردند. با این حال کار این منتقدان پیش نرفت و «قانون» همچنان در راس کتاب‌های طب جهان است.

دلایل اهمیت تصحیح متون طب سنتی / ایران، رکن طب جهان است

* دلایل بسیاری برای توجه به تصحیح متون کهن طبی و چاپ مجدد آنها وجود دارد. یکی از این دلایل مساله تاریخ است. در حقیقت اگر بخواهیم تاریخ طب را به رشته تحریر درآوریم باید منابع مهم طبی را مطالعه و بررسی کنیم. برای نوشتن تاریخ پزشکی باید به دو حوزه تاریخ پزشکان و تاریخ پزشکی توجه کنیم.

* یکی دیگر از دلایل اهمیت تصحیح متون طبی یافتن تحولاتی است که این اطبا پدید آوردند و دلیل دیگر شیوه حکما در نوشتن کتاب‌های طبی است که بسیار حائز اهمیت است. با مطالعه و بررسی این متون متوجه می‌شویم که یک حکمت و دید معنوی در نگارش آنها وجود داشته است که در آثار پزشکی امروز دیده نمی‌شود. با عنایت به این دلایل باید به تصحیح انتقادی این متون بپردازیم. با تصحیح متون طبی قدیم هم تحول طب مشخص می‌شود، هم تاثیر آن در دنیا و هم جایگاه هویت ملی ما.

* دانشمندان ایرانی نقش به‌سزایی در تمدن اسلامی ایفا کردند. زکریای رازی، بوعلی اهوازی، ابوسهل مسیحی و ابوعلی سینا در زمره این دانشمندان هستند که در تاریخ طب جایگاه والایی دارند و می‌توان گفت رکن طب جهان از همین‌جاست.

* امروزه طب سنتی جایگاه خود را پیدا کرده است و ما شاهد اقبال جهانیان به استفاده از داروهای گیاهی به جای داروهای شیمیایی هستیم. این امر نشان‌دهنده این است که طب سنتی ما تحول پیدا کرده است و ما باید به پیشرفت و رشد آن توجه کنیم. سرمایه‌های بزرگ علم طب در اختیار ایرانیان بوده و از ایران به سراسر جهان رفته است. ابن سینا یکی از بزرگترین دانشمندانی است که حکمت، اصطلاحات و فرهنگ طب سنتی را به سراسر جهان منتقل کرده و پزشکی جهان را تحت تاثیر خود قرار داده است.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 372861

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی سام A1 ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
    8 0
    بهترین گزینه برای وزارت علوم...........