خبرگزاری ایسنا نوشت:

یک روانشناس گفت: تا زمانی که فرد پس از طلاق به بازسازی عاطفی و شناختی نرسد، اقدام به ازدواج مجدد اشتباه است و ممکن است منجر به شکست شود.

شهناز نوحی، افزود: طلاق همراه با تنش، درگیری و پیچیدگی خاص رابطه است و بعد از طلاق رسمی نمی‌توانیم مدت زمان مشخصی را برای ازدواج مجدد زن و مرد توصیه کنیم.

وی در ادامه گفت: بازسازی روانی و کنار آمدن با مساله طلاق بسیار مهم است. این مرحله به پختگی فرد، درجه هوش او و موقعیت و امکاناتی که فرد برای تنها بودن دارد، بستگی دارد. زنان شاغل و زنانی که مهریه خوبی دریافت کرده‌اند فرصت بیشتری برای بازسازی روانی خود دارند ولی زنی که از نظر مالی تحت فشار است و خانواده از او حمایت نمی‌کند و سنتی‌تر هستند، برای ازدواج مجدد سخت در فشار هستند.

این روانشناس در ادامه گفت: احساس تنهایی برای مردان آزار دهنده‌تر است چراکه حمایت‌های عاطفی لازم را ندارند علاوه بر آن با دشواری‌هایی برای انجام امور منزل روبه‌رو هستند.

وی با اشاره به بهترین زمان برای ازدواج مجدد اظهارکرد: از نظر شرعی بهترین زمان برای زنان 3 ماه و 10 روز است ولی این زمان از نظر روانشناختی حداقل 6 ماه است؛ چراکه پس از طلاق احتمال بازگشت زوجین وجود دارد به همین علت بهتر است نفر سومی وارد زندگی زن و مرد نشود، چون ممکن است ارتباط جدید آسیب بیشتری را برای فرد به دنبال داشته باشد.

نوحی توصیه کرد: افراد پس از طلاق به سرعت برای آشنایی با فرد دیگر و ازدواج با او اقدام نکنند چون آسیب‌های آشنایی و دوستی کوتاه مدت به مراتب بدتر ازطلاق است، چون فرد دوره سوگواری پس از طلاق را سپری می‌کند و هنگامی که وارد رابطه بعدی می‌شود به دنبال جبران تمام کمبودها و ناکامی‌های رابطه قبلی ممکن است بدون استدلال و استفاده از عقل و منطق دچار هیجان زدگی و ذوق زدگی شود. بنابراین زمانی که به خواسته‌های خود نرسد این باورغلط در ذهن آنان شکل می‌گیرد که همه زن‌ها و یا همه مردان مثل هم هستند. غافل از اینکه هر فرد باید سهم خود را از به بن بست رسیدن یک رابطه بشناسد و خود را از لحاظ شخصیتی و شناختی بازسازی کند و چون برخی افراد بدون توجه به این نکته ازدواج مجدد می‌کنند شاهد هستیم که امروزه طلاق بعد از ازدواج دوم وسوم نیز در حال رواج یافتن است.

وی درباره شرایط زنان و مردان دارای فرزند برای ازدواج مجدد اظهار کرد: اگر سن فرزندان آنان 5 سال است. موعد مناسبی برای ازدواج مجدد زنان و مردان مطلقه است چراکه کودکان در این سن خاطرات محکمی از والدین خود ندارند و زود می‌توانند به والدین جدید عادت کنند البته والد جدید باید درصدد جلب محبت کودک برآید.

این روانشناس اضافه کرد: زنان و مردان مطلقه می‌توانند با فرزندان 5 تا 12 ساله خود گفت‌وگو کنند و به آنان بگویند که با ازدواج مجدد از میزان محبت‌شان به فرزند کم نمی‌شود و دلایل خود را برای ازدواج مجدد با او در میان بگذارند؛ چراکه کودک در این دوره سنی به ویژه از پدر و مادر متابعت پذیر است.

نوحی در پایان با بیان اینکه بدترین موقع طلاق و ازدواج مجدد والدین برای فرزندان در دوره نوجوانی است، اظهارکرد: فرزندان دوران هویت یافتگی خود را سپری می‌کنند و فرد جدید را به عنوان پدر و مادر به سختی می‌پذیرند و پسران معمولا بیشتر مقاومت می‌کنند بنابراین یک فرد برای ازدواج مجدد هم باید به بازسازی روانی و عاطفی خود بپردازند و هم به موقعیت فرزندانش توجه کند.

 

۴۷۲۳۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 438367

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =