عباس ملکی: همه تحریم‌ها را هم بردارند باز هم به شانگهای نیازمندیم/ چرا روس ها برای ما لابی نکردند؟

معاون امور بین‌الملل مرکز تحقیقات استراتژیک معتقد است فارغ از اینکه مذاکرات به نتیجه برسد یا نه و همه تحریم ها علیه ما لغو بشود یا نشود ایران باید عضویت در سازمان همکاری های شانگهای را پیگیری کند.

دکتر عباس ملکی در گفتگو با خبرآنلاین با اشاره به اینکه ایران کشوری است که باید خود را در آسیا تثبیت کند و به سمت منطقه گرایی حرکت کند گفت: به همین دلیل عضویت و ماندن ما در سازمان همکاری های شانگهای بسیار کار واجب و ضروری است.

این دیپلمات کهنه کار کشورمان که در خصوص سفر آتی رئیس جمهوری به اوفا در روسیه برای شرکت در اجلاس سازمان همکاری های شانگهای با خبرآنلاین گفتگو می کرد گفت: ایران باید خود را در آسیا تثبیت کند، نه در خاور میانه به عنوان یک بخش از اسیای جنوب غربی. ما باید در سطح آسیا فعالیت ها و تعاملات خود را گسترش بدهیم و از این رو اگر اهمیت همکاری با اسیا برای ما اولیوت پیدا کند، آن وقت بودن در مجموعه ای به نام سازمان همکاری های شانگهای مفید و ضروری خواهد بود.

معاون امور بین‌الملل مرکز تحقیقات استراتژیک با مثبت و ضروری توصیف کردن سفر رئیس جمهوری به اوفا برای حضور در اجلاس شانگهای گفت: تا آنجا که من خبر دار شده ام اقای رئیس جمهور قرار است یک سخنرانی در جمع کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای، یک سخنرانی در جمع رهبران و رؤسای کشورهای عضو بریکس و یک سخنرانی نیز در جمع اعضای اتحادیه اوراسیا داشته باشد. این خودش یک دستاورد و موفقیت بزرگ است و البته نشان می دهد که روس ها توجه خوبی به اهمیت روابط با ایران پیدا کرده اند و سعی دارند رضایت ایران را از اینکه در این دوره از اجلاس شانگهای شرکت می کند به دست بیاورند. این نشانه ای مبنی بر آغاز تغییرات و باز شدن گره ها و مرتفع شدن موانعی است که پیشتر در راه عضویت دائم ایران در این سازمان ایجاد شده بود.

ملکی در پاسخ به این سوال که اگر توافق حاصل شود و تحریم ها برداشته شود و راه برای ورود ایران به بازارهای اتحادیه اروپا باز شود دیگر چه نیازی به ورود ایران به سازمان همکاری های شانگهای است گفت: بنده معتقدم حتی اگر مسائل ما با اروپا و حتی امریکا حل شود، ما باید خودمان را یک کشور اسیایی ببینیم و فعالیت هایمان را در این حوزه متمرکز و تقویت کنیم.

به گزارش خبرآنلاین رئیس جمهوری روز جمعه عازم روسیه است تا در اجلاس سازمان همکاری های شانگهای شرکت کند. برخی از منتقدین دولت و مخالفان نزدیکی ایران به چین و روسیه معتقدند با توجه به اینکه ایران هنوز عضو ناظر این سازمان است و اراده ای جدی از سوی چین و روسیه برای عضویت دائمی ایران وجود ندارد، ضرورتی برای انجام این سفر وجود ندارد و بلکه دولت ایران باید به نشانه اعتراض از شرکت در این اجلاس خود داری می کرد، اما عباس ملکی برخلاف این نظر معتقد است این فرصتی عالی برای جمهوری اسلامی ایران است تا در سه اجلاس شانگهای، بریکس و اوراسیا تعاملات خود را گسترش داده و برنامه های خود را به خوبی تبیین کند.

ملکی در پاسخ به این سوال خبرآنلاین که چرا روس ها در همه سالهای گذشته تلاشی برای ترغیب چین به پذیرش ایران به عنوان عضو دائمی سازمان بعمل نیاوردند گفت: نباید همه تقصیرها را گردن این و آن انداخت. وقتی ما خودمان دنبال منافع خودمان نیستیم چرا باید توقع داشته باشیم روس ها یا کسان دیگر به دنبال منافع ما باشند. وقتی ما در یک دوره ای در شانگهای شعارهایی می دادیم که بیشتر آنها جنبه ضد امریکایی داشت و دائما جنبه های ضد غربی سازمان شانگهای را برجسته می کردیم به طوریکه چینی ها و روس ها را نگران می کرد که مناسباتشان با غرب خراب شود، باید به این روزها فکر می کردیم.

ملکی معتقد است با این واقع گرایی که اکنون در دولت دکتر روحانی به آن رسیده ایم ورود ایران به سازمان همکاری های شانگهای مانند سابق سخت نیست و چین و روسیه هر دو و هر یک به دلایل خاص خود هم اکنون موضعی نرم تر از گذشته دارند.
ملکی در تشریح موضع کنونی روسیه می گوید: نگاه روس ها به ایران بعد از تحولات مربوط به شبه جزیره کریمه کاملا عوض شده و روسیه به این نتیجه رسیده است که اگر سریع اقدام نکند، ممکن است مزیت های ژئوپلیتیکی و قدرتی را که به هرحال به عنوان یک قدرت نظامی جهانی دارد از دست بدهد. بنابراین با تحولی که در روسیه پیش امده از یک سو و نیازی که این کشور به ایران حس می کند از سوی دیگر و تحولات مثبتی که در مذاکرات هسته ای ایران به چشم می خورد از بعدی دیگر می تواند روسیه را وادار به تحرک بیشتری در این زمینه کند و این کار ایران را برای عضویت دائم در سازمان همکاری های شانگهای راحت تر می کند.

این دیپلمات کهنه کار کشورمان در این گفتگو دلایلی را که سبب شد چینی ها از پذیرش ایران در سازمان همکاری های شانگهای سر باز بزنند را تشریح کرد و دلایلی اقامه کرد که چرا با وجود برداشته شدن احتمالی همه تحریم ها باز هم به عضویت در سازمان شانگهای نیاز داریم و نمی توانیم به بازارهای اروپا دل خوش کنیم.

متن کامل گفتگوی خبرآنلاین با عباس ملکی را فردا در صفحه بین الملل بخوانید

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 434029

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۲۲:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
    6 3
    روسها هر وقت که نیازشان بود کشور ما را چاپیدند و هر وقت نه، شما را همچون آشغالی دور ریختند. هزار رحمت به پادشاهان قاجر اگر بخشی از کشور را با بی لیاقتی تقدیم روسها کردند شما همه کشور را برای بقای ننگین خود به روسها و چینیها واگذار کردید